Black Sabbath – Black Sabbath, 1970

Nezažil som priamo ten nádherný pocit z objavovania a počúvania jednotlivých diel Black Sabbath, autentickosť a atmosféru 70-tych rokov minulého storočia, takých krásnych a plodných pre hard rockovú muziku. K väčšine štúdioviek birminghamských chuligánov som sa dostal neskôr, počas „vojnových“ rokov v ďalekom Chebe. Nástupom CD nosičov som v 96-tom kúpil všetky remasterované štúdiovky a opäť naplno vychutnal silu týchto skvostov.

Spomínam na dlhé večery a pokusy o preklad doprovodných slov Hugha Gilmoura, veľká túžba dozvedieť sa niečo z histórie skupiny. Debutový album. Obrátený kríž vo vnútri obalu, vedľa text. Nepodpísaný. Autor neznámy? Nejaká stará anglická poézia? O čom vlastne je Black Sabbath? Čo môžem napísať a neopakovať dávno povedané? Na internete záplava recenzií, odborných i fanúšikovských. Čo vymyslieť? Skúsim si pomôcť obalom, obsahom i vlastným, voľným prekladom básne.

BLACK_SABBATH_DEBUT6

Ticho. Vodopád dažďa. Rubáš tmy zahaľuje načernalé stromy. Vo svojom vnútri ukrývajú nejedno násilie duchovného sveta. Pod jeho ťarchou zhodili unavené listy, konáre ohýbajúc k sivej zemi. Divé maky v tráve krvácajú, akoby predpovedali skazu. Malé králiky, narodené pre smrť v pasciach, strážia doterajšie ticho. Starý mlyn bez pohybu, držiaci ochrannú ruku nad anglickým vidiekom. Čierna labuť s hlavou ponorenou v kalnej vode, z ktorej stúpa chlípny opar. Smeruje nahor, hladiac ubolené nohy bezhlavej sochy mučeníka. Tomu jedinému bolo dovolené umrieť skôr a nepocítiť následky dnešnej noci. Havran tróniaci na bútľavej vŕbe, nemý od úžasu. Tuší, niečo sa deje. Šedý zákal tmy. Dlhá noc začína. Zatiaľ vládne desivé ticho. Napätie je ťaživé. Na brehu mladá deva. Čierny plášť ju robí tajomnou, takmer neviditeľnou. Usmieva sa, pri zvuku zvona. Vie, čo ju čaká? Stále padá dážď. Hromobitie. Temnota hrozí pohltiť všetkých, ktorí jej podľahnú. A stále padá dážď. Zvon. Čierny sabbath začína…

Ďalšie slová sú vari zbytočné, titulná skladba definuje všetko to, čím bol, je a navždy zostane fenomén menom Black Sabbath – temná hard rocková klasika, originálnosť, jedinečnosť, štýlotvornosť, tajomnosť, výnimočnosť, záhadnosť. Zabudol som na niečo? Bill, Geezer, Ozzy a Tony splodili dielo, ktoré dodnes fascinuje zástupy hudobníkov i fanúšikov, starších i mladších ročníkov. Jeho obal a obsah sa odvtedy snažia napodobniť mnohé skupiny, s väčším i menším úspechom. Prvý však môže byť len jeden. Tým je album Black Sabbath, narodený v piatok, 13. februára 1970.

1. Black Sabbath 6:21
  2. The Wizard 4:24
  3. Behind the Wall of Sleep 3:38
  4. N.I.B. 6:06
  5. Evil Woman, Don’t Play Your Games With Me 3:25
  6. Sleeping Village 3:46
  7. Warning 10:32

Ozzy Osbourne – vocals, harmonica
Tony Iommi – guitar, slide guitar
Geezer Butler – bass
Bill Ward – drums

Ďalšie informácie o albume: Discogs.

Black Sabbath Book Cover Black Sabbath
Black Sabbath
Vertigo
1970
7
CD - Essential, 1996

6 názorov na “Black Sabbath – Black Sabbath, 1970”

1. Asi mám šťastie (dnes už skôr smolu), že si pamätám to objavovanie v reálnom čase vydávaných piesní a LP-čok. Nebolo toho až tak veľa, lebo dostupnosť originálov bola vcelku mizivá a aj kamaráti toho nemali veľa.
    O to je to krajšie, že jedna konečne získaná platňa na magneťáku hrala mnohokrát a pamätníci pamätajú, že sme niektoré piesne (albumy)poznali už počas hrania prvej sekundy.
    Ten čas sa vrátiť nedá, ale spomienky áno a sú čím ďalej prívetivejšie a dojemnejšie.
    Tak je to aj pri Black Sabbath. Nikdy som sa k prekladaniu textov nedostal u týchto pisateľov rockovej histórie ( možno iba Iron Man) a ani som nikdy neriešil ich temné poslanie.
    Je to kapela, ktorá ma zaujala hudbou a tá je skvelá. Rád si však vypočujem aj neskoršie diela, hoci nie všetky mám “najradšej”.
    A ešte malá poznámka k vydávaniu kníh o skupinách, ktoré sú teraz dostať. Je to skvelá vec. hoci pre nás starších už iba labutia pieseň a pár riadkov citovaných z knihy na webe snáď nikoho z autorov na živote neohrozí a je to skôr reklama .

2. O Black Sabbath mi tehdy vyprávěl kamarád, jaká to je kapela. Tehdy jsem neměl magnetofon a tak jsem doma ladil krátké vlny až na mě, nevím co to bylo za stanici , hlas moderátora upozornil na Black Sabbath a jejich hit Iron Man, byla to bomba. Taky , jak jsem si magnetofon koupil desky skupiny Black Sabbath patřily k těm, které jsem chtěl mít nahrané. Jejich desky jsem si pak nahrával jak vycházely do Sabotage, pak už to nebylo ono. První tři desky jsou výborný a taky si je občas pustím, zbytek neposlouchám. Před pár lety jsem si koupil promo box s japonskými mini LP (Ozzy Osbourne éra), doplnil jsem je Technical Ecstasy a never Say Die z důvodů kompletnosti. Pěkná recenze a pohled mladšího posluchače.

1. Dodnes si pamätám, že prvá skúsenosť s Black Sabbath, tá spomínaná kazeta, bola z českého mestečka Dobříš. Neskôr, v časoch bez internetu, dlhé hodiny za počítačom, prepisovanie textov, translator, veľká túžba dozvedieť sa niečo z pripojených bookletov. Keď som si vtedy preložil spomínanú báseň a po rokoch chcel publikovať svoj pokus o recenziu, vytiahol som z police knihu Rat Salad od Paula Wilkinsona, ktorá medzitým vyšla u nás a pribudla do mojej zbierky. Ak to trošku nadnesiem, došlo mi, že ma niekto môže napadnúť z plagiátorstva, že preklad opisujem z knihy, preto som to totálne prekopal a doplnil o svoje dojmy, pocity, myšlienky…
      Zdeněk, díky za reakciu!

3. Piťo, veľmi pekná a originálne napísaná recenzia. Vystihol si to dokonale. Aj keď mám radšej nasledujúce tri štúdiovky plus Born Again, debut zostane navždy len jeden. Týmto to všetko začalo… Black Sabbath…

Vždy ma fascinoval aj ten obal.