TVŮJ ČAS PŘIŠEL TEĎ (RARE BIRD – 1970 – As Your Mind Flies By)

Už rok po vydání debutu přišli Rare Bird s novým počinem. Druhá deska jim vyšla na značce Charisma Records založené Tonym Strattonem-Smithem. (Mezi další akvizice Charismy přibyli později slavní Genesis, ale to už je jiný příběh.)

Oproti předchozí desce je jejich druhý počin zvukově zajímavější a barevnější. Zmínit můžeme například použítí cemballa v kratičké Down On the Floor, která i přes svou délku neztrácí nic na naléhavosti, jemnosti a romantičnosti. Na romantickou notu však charismatický Steve Gould a jeho spoluhráči zahrají již v úvodním kousku, nazvaném What You Want to Know. Jde o nádherné vyznání lásky muže k ženě jeho srdce, hodně silně postavené na skoro až hymnickém refrénu. Třetí v pořadí je celkem úderná Hammerhead, která patří mezi nejtvrdší veci, jaké kdy Rare Bird složili. Stevův hlas v ní zní překvapivě hrubě, ale přesto podle mne neztrácí na kráse.

Zde je třeba dodat, že skladba Hammerhead vyšla v roce 1970 ještě coby b-strana singlu What You Want to Know. Následuje pomalejší kus I’m Thinking s výrazným refrénem, a tady musím opět vyzdvihnout Stevův vokální projev, který posluchače připraví na strhující závěr.

Největší hřivnou a “opusem magnum” alba As Your Mind Flies By je závěrečná suita Flight složená ze čtyř částí. V textu úvodní Now Your Time Has Come je zdůrazněna nutnost života v přítomném okamžiku. Následuje instrumentální vložka Vacuum, u které musím upozornit na zvláštní styl hry varhaníka Grahama Fielda. Field zde má “hlasitost” svých hammondek ztlumenou na minimum a výsledný zvuk je snímán z Leslie bedny. Závěrečné části New York a Central Park vzdávají svým způsobem hold jednomu z největších amerických měst. Zpěv je zde opět velmi tvrdý a drsný a na úplný závěr se oběvuje varhanní citace z Ravelova Bolera.

Album celkově na mě působí, snad díky své kratší stopáži, sevřeněji nežli debut kapely. Avšak hudebně se jedná o vybroušený diamant. Svým způsobem ale jde i o labutí píseň první sestavy Rare Bird. Po vydání této desky totiž Steve Gould kapelu rozpustil. Druhé, poněkud odlišné, reinkarnace se “vzácní ptáčci” dočkali až v roce 1972, ale o tom třeba zas někdy příště.

1. What You Want to Know
2. Down on the Floor
3. Hammerhead
4. I’m Thinking
5. Flight
a, As Your Mind Flies By
b, Vacuum
c, New York
d, Central Park

——————
Steve Gould: lead vocals, bass, guitar
Dave Kaffinetti: electric piano
Graham Field: Hammond organ
Mike Ashton: drums, backing vocals

As Your Mind Flies By Book Cover As Your Mind Flies By
Rare Bird
Charisma Records
1970
5

2 názory na “TVŮJ ČAS PŘIŠEL TEĎ (RARE BIRD – 1970 – As Your Mind Flies By)”

1. Hammonďácká tvrďárna, podobně jako v případě toho o necelej rok staršího debutu. Nejvíc přehrání na Spotify má úvodní What You Want To Know, ale mě nejvíc oslovila živelná Hammerhead a dobré okkamžiky nabízí i závěrečná suita Flight. Místama je to neskutečná palba a škoda jen poněkud slabší produkce. Připomnělo mi to podobně zaměřené Bram Stoker a jejich jediné album Heavy Rock Spectacular (1972).
    Díky za recenzi.

2. Ja sa k Rare Bird veľmi často vraciam a tento album mám veľmi rád. Úvodná skladba je skvelá, ale to sa dá prakticky povedať o každej. A Steve Gould má super vokál…
    Vojtech, díky za recku! Opäť si album vychutnávam naplno.