Nad Prešporkom sa blýska!!!

Na Slovensku sa blýska na lepšie hardrockové časy! Toto som si povedal po zoznámení s päťčlennou úderkou The Gang, ktorá vznikla v roku 2013 a pred pár dňami vydala svoj rovnomenný debutový album. Už po prvom kontakte ma skupina zaujala, pretože sa pustila do hudobných sfér, ktoré sú môjmu rockovému srdiečku najmilšie. A keďže ide o domovskú formáciu, o to je prekvapenie väčšie a milšie. Muziku, akú produkujú slovenské amatérske spolky Žalman Brothers Band, Dyin’ Breed a najnovšie aj The Gang s radosťou zaradím do databázy Rockovice vedľa slávnych svetových mien. Z tohto dôvodu som sa pokúsil kontaktovať členov kapely s cieľom vytvoriť im profil. Nakoniec je z toho rozhovor a priestor pre Dr. Evila, bubeníka The Gang, ktorý ochotne zodpovedal na moje otázky.

Ako by si charakterizoval vašu hudbu neznalému čitateľovi, ktorý o kapele číta prvýkrát?

THE_GANG_logo
The Gang – logo

The Gang je rocková kapela s koreňmi v 70. rokoch minulého storočia. Snažíme sa kombinovať poctivý hard rock s moderným zvukom. Zloženie kapely je spev, gitara, basa, bicie a klávesy. Hudba je hlasná, dynamická a všetky nástroje hrajú naplno. Našim cieľom je, aby skladby boli dramatické a striedali sa v nich rôzne nálady. Hlas našej speváčky Dory tomu dáva charakteristickú pečať, pretože je jedinečný a osobitý. The Gang si nemožno pomýliť so žiadnou inou skupinou u nás.

Mohol by si predstaviť zostavu?
Sme skupina zložená zo skúsených hudobníkov, aj mladej krvi, ktorá tomu dodáva šťavu. Na gitary kraľuje gitarový harcovník Vadim Bušovský, ktorého všetci poznajú z účinkovania v jeho kapele Dorian Gray. Za mikrofónom stojí už spomínaná Dory. Na basovú gitaru hrá Tom the Thunder, klávesy obsluhuje Iggy the Reaper. Za bicími sedím ja – Dr. Evil.

Odkiaľ pochádzate a ako ste sa dali dokopy?
Sme z Bratislavy a skupina prešla zložitým vývojom. Keďže všetky hardrockové legendy mali čisto mužské zloženie, aj The Gang začínal so spevákom. Kapela funguje už zopár rokov a po odchode pôvodného speváka sme dlho hľadali rovnocennú náhradu, čo sa ukázalo nad naše sily. Keďže spev je kľúčový pri úspechu každej skupiny, mali sme naň maximálne nároky. Bohužiaľ, zohnať na Slovensku speváka, ktorý spieva výborne po anglicky, má charakteristický hlas a dokáže vyspievať aj vysoké tóny, je takmer nemožné. Preto sme v okamihu, keď sa v skúšobni objavila Dory pochopili, že nová podoba kapely bude práve s ňou. Kvalita jej hlasu a vzájomná chémia nás všetkých prekvapila a potešila. Mať v tíme niekoho, kto spieva ako Janis Joplin predsa tiež nie je na zahodenie. 🙂  Skupina v tejto podobe je skvelá a The Gang sa výrazne posunul.

Ide o originálne zloženie alebo v priebehu rokov dochádzalo  k zmenám?

THE_GANG_band3
THE GANG – zľava: Dr. Evil, Iggy the Reaper, Dory, Tom the Thunder, Vadim.

Ako som už spomínal, zostava sa menila. Zakladajúcimi členmi som ja a Tom the Thunder. V minulosti sme už spolu hrali v rôznych kapelách a tvoríme rytmickú sekciu. Poznáme sa od narodenia, keďže sme bratia. Postupom času sme k sebe priberali viacerých spoluhráčov. Pri personálnych zmenách je dôležité, aby kvalita spoluhráčov išla hore a preto trvalo pár rokov, kým sa zostava ustálila na súčasnom zložení. Keďže od malička máme radi Deep Purple a Queen, chceli sme mať v kapele klávesy. Nakoniec sme zobrali na palubu klávesáka Iggyho. Po ňom prišla už spomínaná Dory. Nakoniec sa k nám pridal aj Vadim, ktorého som lámal na spoluprácu niekoľko rokov. Vždy som chcel mať v kapele gitarové eso, pretože všetky skupiny, ktoré obdivujem, sú postavené na silnej dvojici spevák/gitarista – Led Zeppelin, Queen, Deep Purple… S Vadimom sa poznám viac ako 20 rokov a naše kapely sa vždy stretávali na rovnakých pódiách, avšak až príchod Dory bol tým katalyzátorom, ktorý nás dal dokopy. Dnes je zostava The Gang veľmi silná a za každým nástrojom stojí silná osobnosť a skvelý hudobník.

Je vaša skupina na plný úväzok alebo máte aj vedľajšie projekty?
Pre mňa je moja kapela vždy na prvom mieste a venujem jej 100% svojej energie. Rovnako aj ostatní členovia, okrem Vadima, ktorý má aj svoju domovskú skupinu Dorian Gray, ktorá tohto roku oslávila 25. výročie a vstúpila medzi slovenské hardrockové legendy.

Inšpirácia – vzory?
To je otázka, ktorá môže zabrať veľa priestoru, pretože každý člen kapely má svoje vzory a obľúbených interpretov. Asi sa všetci zhodneme, že medzi naše inšpirácie patria Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Hendrix, Queen, AC/DC, The Who alebo The Beatles. Okrem toho, každý z nás má svoje osobné vzory. Ja ako bubeník mám veľmi rád jazzových bubeníkov, ako napr. Buddy Rich alebo Gene Krupa, či hardrockových veteránov, ako John Bonham, Ian Paice, Carmine Appice či Keith Moon. Taktiež počúvam množstvo súčasnej hudby, najmä tvrdé kapely hrajúce starým štýlom – Rival Sons, Wolfmother, Black Country Communion a pod. Tom počúva hlavne klasikov ako Tim Bogert z Cactus, či Jack Bruce z Cream. Iggy, ako klávesák, paradoxne obľubuje AC/DC, ktorí klávesy nikdy nepoužili. Vadim frčí na gitarových klasikoch, ale má rád aj blues Garryho Moorea. Dory je kapitolou sama o sebe. Je najmladšia z nás a súčasnú scénu sleduje veľmi pozorne. Jej hudobný záber je najširší a často prichádza s novou zaujímavou hudbou. Jej favoritmi sú, okrem spomínaných klasikov, hlavne Jack White či Radiohead.

Omnoho dôležitejšie je však to, ako sa tieto vplyvy premietnu do tvorby a zvuku kapely. V našom prípade sú vzory jasne identifikovateľné a je zrejmé, odkiaľ vychádzame. Každý z nás však prispieva k soundu The Gang svojim vlastným spôsobom a výsledkom je náš vlastný charakteristický zvuk a štýl.

Spomenieš si na prvý koncert?
Spomeniem, ale omnoho zaujímavejší bol náš druhý koncert s Dory, ktorý nasledoval asi dva týždne po tom prvom. Ten prvý bol len generálkou. Náš druhý koncert sa totiž uskutočnil na Topfeste, čo je najväčší rockový festival u nás. Bol to druhý koncert Dory v živote, keďže predtým nikdy s kapelou na pódiu nestála. Dostali sme sa tam vďaka súťaži Rocková maturita, kde nás vybrali na základe demosnímku, ktorý sme do súťaže poslali. Lepšiu nahrávku sme totiž v tom čase nemali. Hoci sme ju nahrali v skúšobni na jeden mikrofón, stačilo to na postup i vstupenku na Topfest. Koncert dopadol výborne a je z neho aj záznam.

Ktorý song sa pyšní prívlastkom „prvý“?
Let It Rock, ktorý zároveň otvára celú platňu aj koncertný program. Je to náš manifest a esencia nášho štýlu. Zúrivý rock ‘n’ roll na 100%. Každý nástroj má v tejto skladbe priestor na krátke sólo. Do tejto skladby som vložil všetko, čo má poriadna hardrocková skladba obsahovať. Už jej názov hovorí za všetko.

Kedy ste sa začali pohrávať s myšlienkou nahrať svoju hudbu?
Okamžite potom, ako sme počuli Dory spievať naše skladby. Tie neboli nikdy písané pre ženský spev, ale jej hlas je naozaj jedinečný. Niektorí si dokonca mysleli, že je spevák. Mať ju v kapele je pre nás ohromné aktívum a veľká inšpirácia. Najskôr sme nahrali zopár demosnímkov a postupne začali skúšať materiál na našu debutovú platňu.

Ako a kedy vznikala nahrávka vášho debutového albumu?
Nahrávali sme ho na trikrát počas uplynulého roka a pol. Na albume je celkovo 10 skladieb, ktoré sme nahrali v štúdiu u Juraja Kupca, ktorý sa ujal aj pozície producenta a pomohol nám aj s nahratím niektorých nástrojov. Prvé dve sessions sa uskutočnili v jeho starom štúdiu vo Váhovciach a posledné štyri skladby sme dotiahli v jeho novom štúdiu na Záhorí. Jeho vklad ku celkovej zvukovej podobe The Gang je neoceniteľný, pretože pod jeho vedením sme zo seba dostali v štúdiu to najlepšie. Experimentovali sme aj s nástrojmi i rôznymi polohami skladieb. Nakoniec sa nám podarilo nahrať výborne znejúci album s veľmi rôznorodými skladbami. Na platni sa nenachádzajú len tvrdé rockové kusy, ale aj pomalé a jemné skladby. Vždy som mal rád kapely, ktoré dokážu skĺbiť tvrdosť s melodickosťou, kombinovať svetlo a tieň…

Čo bolo na nahrávaní najťažšie a naopak, na čo rád spomínaš?
Najťažšie je vždy trafiť ten správny základ, aby bubny zneli skvelo, gitara tvrdo a zároveň melodicky, basa šliapala a klávesy vytvorili správnu atmosféru. Hráme na nástroje husto, a preto je najdôležitejšie mať kvalitný základ, do ktorého sa nahrávajú vokály a sóla. Vďaka Jurajovi Kupcovi sme zo seba v štúdiu dostali to najlepšie. Atmosféra v štúdiu bola skvelá a nahrávanie išlo veľmi rýchlo. Až na pár výnimiek sme väčšinu skladieb nahrali na prvý, druhý pokus. Najviac času zabralo nahrávanie spevu, lebo hlas je špecifický nástroj, ktorý nezvládne viac ako jednu dve skladby za nahrávaciu frekvenciu. Dory musela tvrdo pracovať, aby výsledok znel tak, ako ho počujete na platni.

Rád spomínam na výbornú atmosféru v štúdiu, čo nie je samozrejmosť, keďže nahrávanie často sprevádza stres či tréma. Toto sa nám vyhlo a všetko prebehlo úplne hladko aj vďaka tomu, že sme boli z koncertovania vyhraní a skladby sme si dokonale nacvičili v skúšobni. Keďže štúdio sa nachádza v lesoch na Záhorí, po nahratí svojich partov som chodil na hríby. Už dávno som nenašiel toľko pekných hríbov ako túto jeseň.

Kto je autorom hudby a textov?
Väčšinu skladieb som zložil ja, jedna skladba je spoločná. Dve skladby priniesla Dory. Texty v angličtine si delíme s Dory. Po anglicky spievame od začiatku a je to náš zámer. Všetky naše obľúbené kapely spievajú po anglicky a pre hard rock je to prirodzená cesta. Taktiež sa nám tým otvárajú viaceré možnosti, keďže nie sme textovo obmedzení na slovenský trh.

THE_GANG_band
Debut The Gang, 2017.

Autor obalu?

Na realizáciu obalu sme oslovili Igora Slováka, ktorý fotografuje zaujímavým štýlom. Naša pôvodná predstava bola iná, avšak s Igorovým nápadom na fotografiu v štýlových dobových šatách sme sa hneď stotožnili. Výsledok je naozaj originálny a myslím, že náš obal sa medzi ostatnými CD určite nestratí. Takto si nás každý zapamätá a to je presne to, o čo nám išlo.

Ako ste to financovali?
Z vlastných zdrojov. Zatiaľ sme nezískali žiadneho sponzora, takže vyzývam všetkých potenciálnych sponzorov, aby sa prihlásili dobrovoľne.  🙂

Oficiálny dátum vydania The Gang?
Album oficiálne vyšiel 1. decembra 2017.

Kde a ako sa môže prípadný záujemca dostať k CD?
Fyzický nosič sa dá objednať na našej Bandcamp stránke alebo nám stačí napísať správu cez facebookovú stránku kapely. CD pošleme priamo záujemcom poštou. V prípade digitálneho CD vo formáte MP3 či iných je to ešte jednoduchšie. Naše debutové CD je dostupné na rôznych digitálnych platformách:
iTunes, Spotify, Amazon, Bandcamp, CD Baby.

Ako by si predstavil jednotlivé skladby z debutového albumu?
Let It Rockrýchla otváracia skladba na zahriatie. Rýchle tempo a veľa stoptimov. Text je o tom, že naše koncerty stoja za to a oplatí sa na ne prísť. Každý dostane svoju porciu rock ‘n’ rollu.

Get Out of My Lifebúrlivá skladba o búrlivých partnerských vzťahoch. Hlasné boogie s drsným spevom. Dory napína svoje hlasivky naplno, Vadim žhaví svoj Gibson SG do žerava, rytmika tvrdo šliape a Hammond chrčí ako sopka, ktorá chrlí oheň.

Rock ‘n’ Rebelsnaša pocta všetkým, ktorí žijú svoj život naplno ako nefalšovaní rockeri. Text je o tých, ktorých životnou filozofiou je rock ‘n’ roll a nehanbia sa to ukázať aj navonok – svojim image a láskou k motorkám.

Only the Devil Knowsprvá skladby od Dory. Znova o medziľudských vzťahoch. Tempo sa mierne spomaľuje a Dory si vylieva svoje srdce. Len diabol vie, prečo to takto dopadlo…

I Want Morenaspeedovaná šliapačka v rýchlom tempe, najrýchlejší song na platni. Text je o flirte, pri ktorom to neskončilo. A stále je málo. V stredovej improvizácii ad libitum sa Vadim odviazal a vystrihol skvelé sólo. Skladba prechádza od jedného vrcholu k ďalšiemu a jeden stoptime strieda druhý.

You’re the Onepieseň o láske. Je to pocta partnerovi, ktorý je pre vás tým jediným. Klávesy na štýl Let It Be od The Beatles.

Real Selfrýchla skladba o sebavedomí, kde sa pýtaš sám seba, či stojíš za to a kým vlastne si.

Lost Friendjemná klavírna balada, ktorá vychádza zo skutočného príbehu. Smútok v hlase aj texte je skutočný a pozná ho každý, kto stratil drahého priateľa.

Wild Hurricanerýchla skladba o rýchlych autách. Cítiť z nej vôňu benzínu a spálených pneumatík. Bubnové breaky ženú skladbu zbesilým tempom a gitarové sóla sa striedajú s klávesovými. Dory spieva ako o život.

Different Todayto najlepšie na záver. Druhá skladba z dielne Dory. Gitary Vadima a Dory sa preplietajú so spevom a snivú atmosféru dotvárajú sláčikové nástroje. Zádumčivá atmosféra uzatvára album a vy máte chuť si ho pustiť celý ešte raz.

Aké sú prvotné ohlasy na album?
Výborné. Sme si vedomí, že sme nahrali silný materiál, ale ohlasy nás príjemne prekvapili. Okamžite po vydaní albumu na hudobných platformách sme začali dostávať pozitívnu spätnú väzbu. Naše skladby sa dostali do vysielania viacerých rádií, najďalej dokonca v Južnej Amerike. Tiež máme na stole množstvo žiadostí o rozhovory doslova z celého sveta. Naše skladby by mali vyjsť na viacerých kompiláciách venovaných nádejným kapelám, čo nás nesmierne motivuje. Taktiež sa album momentálne recenzuje, čo by malo byť zverejnené v médiách po novom roku.

S odstupom pár dní – si spokojný alebo by si niečo zmenil?
Za seba som maximálne spokojný. Samozrejme, že s odstupom času sa vždy zdá, že sa veci dali urobiť lepšie, ale umenie je vyťažiť maximum z konkrétneho okamihu, t.j. nahrať na pás skladbu čo najlepšie a s čo najlepším možným zvukom. To sa nám podarilo a na platni by som nemenil nič. Je výborná a všetci sme na ňu hrdí.

K niektorým skladbám boli natočené aj videoklipy. Ako vznikali?
Natočili sme klipy k piatim skladbám z albumu. Keďže jednotlivé piesne vznikali postupne počas obdobia roka a pol, vydávali sme jednotlivé klipy priebežne. Natočili sme ich viac menej svojpomocne s pomocou kamarátov, ktorí v nich účinkovali. Napriek tomu, že naše klipy vznikli ako low-costové, dosiahli dobrú sledovanosť a zatiaľ majú viac ako 40 tisíc prehratí na internete. Vďaka YouTube má naša hudba šancu prezentovať sa fanúšikom po celom svete. V budúcnosti plánujeme zlepšiť našu prezentáciu aj na tomto poli, takže ak tento rozhovor číta nejaký šikovný mladý tvorca videoklipov, nech sa nám ozve. Hľadáme totiž talentovaných spolupracovníkov pre budúcu vizuálnu podobu našej kapely.

Ako vnímaš súčasnú situáciu na Slovensku a Česku v rámci hard rocku?
Situácia u nás nie je dobrá, pretože rocková scéna na Slovensku živorí. Nie sú miesta s tradíciou, kde sa dá hrať, ľudia nie sú zvyknutí navštevovať rockové koncerty a podporovať kapely. Pre nové skupiny je veľmi ťažké sa presadiť v tomto žánri. Rockové rádiá neexistujú a dostať sa do vysielania štandardných rádií je takmer nemožné. Preto sme nútení pozerať sa smerom von a snažiť sa dostať na pódiá v Čechách, prípadne inde. Preto sa v súčasnosti sústreďujeme na propagáciu kapely. Darí sa nám to najmä cez internetové stránky a internetové rádiá venované rocku, ktoré hľadajú nové talenty a dávajú im príležitosť. Týmto chcem poďakovať aj ROCKOVICI za možnosť prezentovať The Gang.

Najbližšie plány?
Koncertovať, zviditeľniť sa, dostať sa na veľké pódia a predstaviť sa širšiemu publiku nielen u nás, ale aj v zahraničí. V priebehu roka budeme zdokonaľovať náš koncertný program a v jeho druhej polovici začneme pracovať na ďalšom albume. Z debutu máme v pláne vydať ďalšie dva videoklipy. Dúfam, že v roku 2018 bude o The Gang počuť a náš album si nájde cestu k poslucháčom a fanúšikom.

Na záver chcem pozdraviť všetkých čitateľov ROCKOVICE a zaželať im veľa dobrej rockovej hudby v roku 2018. Vďaka za rozhovor!

ĎAKUJEM a držím prsty!!!

2017 – The Gang (TheGangRecords)
2019 – Lets Get High Together (TheGangRecords)

15 názorov na “Nad Prešporkom sa blýska!!!”

1. Pekny profil skupiny. Je videt, ze autor si dal praci s tim, aby nam laikum predstavil co mozna nejpodrobneji tuto skupinu. Ackoliv nesleduji deni u nas, rad si prectu nazory, jake maji vzory, jakym smerem chteji pokracovat. Ano, velice fundovane. Uvital bych vice informaci o zpevacce. Jake ma vzory, kdo ji privedl k muzice apod. Ze by Janis Joplinova? Skvela prace.

1. Jirko, spojil som sa s táborom The Gang a klávesák Iggy the Reaper mi poskytol niekoľko informácii k Dory:
      Kto ju priviedol k muzike? Ťažko sa na to odpovedá, ale – Hendrix, Janis Joplin, Jimmy Page, texty Kurta Cobaina …
      Vzory: delta blues 30. – 40. rokov, Beatles, Led Zeppelin, The Who, Ramones, Queen, Seattle scéna v 90. rokoch…

1. Pito, dekuji ti moc za rychle nove informace. Ja jsem neco podobneho cekal, ale vzory delta 30-40 pane jo, to uz je zapaleni pro vec jak hrom. Myslim si, ze moc lidi u nas nebude, kteri jdou az tak hluboko ke korenum blues. Ja sice neco z tohoto obdobi mam na cd, ale muj zajem se pohybuje tak kolem 50.-60. let elektricke chicagske blues. Vyrid jim prosim te pozdraveni, at se jim dari.