Fates Warning – FWX (2004)

Metalová hudba je pre mňa, ako fanúšika art & prog rocku, už pekných pár rokov okrajová záležitosť. V podstate len informatívne počúvam niektoré tie zásadnejšie prog metalové kapely. Dlhšiu dobu “dráždim” zopár známych a priateľov, skalných fanúšikov Dream Theater, tým, že sú dve kapely, ktoré svojou tvorbou v mojom pomyselnom “rebríčku” tohto subžánru stoja nad preceňovanými Dream Theater. Jednoznačne to švédska OPETH, ale aj americká FATES WARNING!

Skupina okolo gitaristu, skladateľa a bossa Jima Matheosa sa neustále vyvíjala, každý ďalší album bol iný, ale celkový rukopis Fates Warning je pomerne ľahko identifikovateľný. Kým Pleasant Shade Of Gray z roku 1997 bolo vynikajúce jednoskladbové koncepčné pošmúrne naladené art metalové dielo, Disconnected z roku 2000 bolo hutnejšie, ale s tromi dlhšími kompozíciami, FWX sa pohybuje v podstate v minutáži skladieb medzi 4 až 7. Som milovník dlhých, náročných kompozícií, ale tento album ma napriek tomu, že tieto kritériá nespĺňa, totálne dostal, ako asi každé od Fates Warning. Progmetalová droga, album, ktorý môžem počúvať aj trikrát denne, čo by som v prípade takých Dream Theater určite nemohol.

Album bol nahraný vo štvorici. Jim Matheos a spevák Ray Adler sú pekných pár rokov nerozlučná dvojica. Žiaľ, Mark Zonder, dlhoročný bubeník Fates Warning, po nahrávaní albumu skupinu v dobrom opustil. Basák Joey Vera (jeho materská kapela je Armored Saint, ale hrával aj s Anthrax, Chroma Key, Seven Witches, Tribe After Tribe, atď…) má vlastne už roky iba štatút hosťa, nie rádového člena. Navyše, toto dielo bolo nahrávané bez štandardných klávesových nástrojov.

Jubilejný desiaty štúdiový album musí zákonite obsahovať desať songov. Žiaden z nich nie je slabý, žiadna vata, ani vada. Vyše 52 minút špičkových prog metalových delikatesov. Mohol by som vyzdvihnúť niektoré skladby veľmi, niektoré ešte viac, schválne to nechcem. Radšej Vás všetkých, ktorí to ešte nepočuli, budem trochu napínať – rýchlo si zožente FWX a vyskúšajte si to sami. Sľubujem, že nebudete ľutovať!

01. Left Here 6:59
02. Simple Human 4:03
03. River Wide Ocean Deep 6:09