Německá krautrocková scéna nám nabízí spousty kapel, které inklinovaly vedle rockové hudby k jazzu. V jednom období Guru Guru, dále např. zejména skupina Kraan nebo kapela Embryo, která v osmdesátých letech místo otočky k mainstreamovému popu vyšla vstříc náruči world music (osobně nejsem zrovna příznivcem této hudby).
Jazz ale v její hudbě byl vždy přítomen, ať už natočila seberockovější (první půle sedmdesátých let, viz třeba progrockové album Embryo’s Rache z roku 1971, velká lahůdka, ke které se dodnes rád vracím), či jinak orientované album. Discohrátky ale v její hudbě neuslyšíte ani v osmdesátých letech. S hudbou koneckonců začali její členové již v šedesátých letech jako čistě jazzové uskupení. Po úmrtí leadera kapely Christiana Burcharda v lednu 2018 se do popředí dostala jeho dcera Marja Burchard, která měla coby hráčka na x nástrojů a skladatelka prostor už na předcházejícím albu It Do (název je odkazem na beatnickou hlášku Do it).
Zatím poslední studiové album Auf Auf vyšlo v roce 2021, a podobně jako předcházející album má vysoké hodnocení (nad 4 body) na progarchives.com. A myslím si, že zcela oprávněně. Po výborném živáku Live Behind the Green Door z roku 2020 (kompletní koncert, připomínající psychedelické Pink Floyd před albem Dark side of the moon, je tady: YouTube) zde tak máme album, které se tak trochu vrací k původním jazzovým počátkům, jazz zde ale fúzuje tu trochu s rockem, tu s etnickou hudbou. Celé se to ale moc dobře poslouchá, hudba je až překvapivě melodická a bez disharmonických experimentů.
Uslyšíme zde psychedelický jazz v titulní skladbě Auf Auf (možná nejlepší věc na albu), skladba následující po ní, Baran, je zase výletem do teritoria tradiční afghánské hudby. Sedmnáctiminutová kompozice Januar je zase výletem do oblasti, kde se mísí jazz a psychedelický rock v zajímavě pomalém tempu. Ani na chvíli nenudí. Hudebně vygradované finále je už jen třešničkou na pomyslném dortu. Chvílemi tato kompozice svými nápady a postupy dokonce připomíná canterburskou scénu. Napadla mě kapela Hatfield and the north.
Na albu uslyšíme marocké hudebníky, jazzový saxofon a flétnu, samozřejmě baskytaru a kytaru, atd atd… Celé album má takovou… poslouchatelnou, lehce znepokojivou psychedelickou atmosféru. A tak já to rád. Hudba zde není divoká, ale uhrančivá a především, jak už jsem napsal, melodická. Namíchat po padesáti letech hudební tvorby (i přes změny v sestavě) takovýto hudebně bohatý, nadčasový koktejl bez podbízivých berliček, který se dokáže líbit, umí, zejména dnes, opravdu málokdo.
Když jsem se dostal do fáze, že jsem si album naposlouchal a začal si ho vychutnávat, uvědomil jsem si, že tady nemůžu jít pod maximálních pět bodů. A to se mi zase nestává tak často.
SKLADBY:
1. Besh 5:24
2. Yu Mala 4:09
3. Auf Auf 9:08
4. Baran 4:00
5. Januar 16:43
6. Alphorn Prayer 7:41
Celkový čas: 47:05
SESTAVA:
Marja Burchard – Organ, Rhodes, Synthesizer, Vibraphone, Trombone, Santur, Percussion, Drums.
Maasl Maier – Bass, Guitar, Saxophone, Synthesizer, Cümbüs.
Jan Weissenfeldt – Guitar.
Wolfi Schlick – Flute, Soprano & Tenor Saxophones.
Jakob Thun – Drums.
Sascha Lüer – Trumpet, Soprano Saxophone.
Roman Bunka – Oud on “Besh.”
Mohcine Ramdan – Ghembri, Vocals on “Yu Mala.”
Abdul Samad Habibi – Rubab on “Baran.”
Parvis Ayan – Tabla on “Baran.”
Johannes Schleiermacher – Tenor Saxophone on “Auf Auf.”
Groxi – Drums on “Alphorn Prayer.”
Münchner Alphorn Kollektiv on “Alphorn Prayer.”
Jazz Rock, Fusion, Krautrock
Madlib Invazion
2021
LP, CD, FLAC
6
https://embryoband.bandcamp.com/album/auf-auf
Kapelu si pamatuju, protože na takové jméno se nedá zapomenout. Tvůj popis mě zaujal a desku si určitě poslechnu, koukal jsem, že je k mání i na Spotify. Víkend mám docela našlapanej a zatím nevím, kdy se k tomu dostanu, ale pak se svěřím s dojmy. Díky za recenzi.
Jazz křísnutej world music takřka neposlouchám, ale skladby Besh a Baran mi připomínaj projekt Indaco. Mám dvě desky a občas je proženu ušima, především “Amorgós”.
Titulní Auf Auf obsahuje pasáže, které už jsou na mě moc free a jako vrchol alba bych označil rozsáhlou skladbu Januar. Ta má skutečnou moc posluchače uchopit a přenést do jiné dimenze. Ta dlouhá, psychedelická vsuvka (se vstupy prastarejch varhan a zhulenou trubkou) je výborná.
V porovnání s muzikou, o které tady normálně píšeme je to zajímavá změna a díky za postrk. Fanoušek Embryo se ze mě sice nestane, ale su zvědavej na v textu zmíněné album “Embryo’s Rache”. Hned si ho pustím.
Díky Dane za reakci i za to, že jsi tomu dal šanci. Jinak album Embryo’s Rache je celé třeba na ytb; jestli ho prubneš, nebo prubnuls, klidně pak písni, jak se ti líbilo, případně nelíbilo 😉. Je to sice asi album na víc poslechů, ale koneckonců i po tom prvním si člověk většinou nějakej ten názor udělá.
Jojo, na Spotify je to pod zkráceným názvem Rache a řeknu ti, byla to výzva. Na ten příval not jsem si měl vzít pršiplášť, ale opravdu jsem se kroutil jen u skladeb “Try To Be” a “Change”. Ta první jest takovou podivností, u druhé mi daly zahulit housle. Jinak v pohodě, flétnuje se tu jak o život, ty starý varhany jsou taky k sežrání (Farfisa?) a zajímavé věci hraje i mellotron. Ty první čtyři skladby mi seděly víc, než matroš na Auf auf.