Advent – Advent (1997)

Z amerického New Jersey pochádzajúca progresívne rocková kapela Advent (nemýliť si s metalcorovými menovcami zo Severnej Karolíny) vznikla v roku 1989. Za dobu svojej existencie vydala (len) tri štúdiové albumy.

Druhý v poradí, podstatne známejší Cantus Firmus z roku 2006, bol vrelo prijatý kritikou a progrockovými internetovými servermi, ale o prvom, bezmennom albume z roku 1997 vie málokto, skôr len nadšenci a informovaní fanúškovia skupiny. Vyšiel totiž v relatívne malom, ale už kultovom talianskom progrockovom vydavateľstve Mellow Records, kde sa emisné náklady jednotlivých produkovaných titulov pohybujú rádovo v stovkách, takže nie je div, že tento album je dávno beznádejne vypredaný a o reedíciach sa v Mellow Records zrovna neuvažuje. Ale ono je to už asi bežné, že perly sa strácajú v anonymite davu a nadprodukcie, o to krajšie je ich objavovať…

V štúdiu štvorčlenná, koncertne až šesťčlenná, kapela stojí na troch silných zakladateľských, hráčskych a skladateľsko-aranžérskych osobnostiach: multiinštrumentalista Alan Benjamin a bratská dvojica Henry Ptak a Mark Ptak (nemýlite sa, ich korene “po meči” sú v Čechách, ako priznal v jednom staršom interview Mark Ptak) majú za sebou pomerne bohatú minulosť aktívnych hudobníkov, nielen v progrockovom žánri. Alan Benjamin bol spolu s pojmami, ako sú v USA Mike Keneally (ex-Frank Zappa) a Kevin Gilbert duchovným otcom tributných albumov legendám Gentle Giant /Giant Tracks, HyberNation Music (USA) a Giant For A Live, Mellow Records (Taliansko)/ a Procol Harum /The Best Of The Whalers, Brokkelfish Records (Nemecko)/. Bratia Ptakovci inklinujú aj k vážnej hudbe, aktívne hrávajú aj v katedrálových a chorálnych zoskupeniach v regióne NJ a NYC, sú to excelentní hráči na klávesové nástroje, obaja speváci, aj v zborových zoskupeniach. Hudba Advent vychádza z odkazu Veľkej Trojky (ako tvrdia traja hlavní členovia skupiny): Gentle GiantGenesis a Procol Harum.

Album Advent otvára dynamická, nápaditá skladba Maginot Line s vtipným textom a typickými viacnásobnými vokálmi, à la Gentle Giant, je to jeden z mojich favoritov na tomto CD. Skoro 11 minútová suita Alison Waits (A Ghost Story) je postavená na silných klávesových partoch a evokuje náladu z albumov Tony Banksa a zo starých príbehov z raných albumov Genesis v akomsi katedrálovom aranžmá. Skladbičky Rear View Mirror a Trompe L’Oeil majú typickú arómu a atmosféru krátkych songov Gentle Giant, pričom dominujú opäť hutné zvuky kláves bratov Ptakovcov. Striedme gitarové party Alana Benjamina silne evokujú (na celej doske) spôsob hry Alana Holswortha (GongU.K.K2).

Nowhere Else To Go je opäť kompozíciou dynamickejšou so strednou pasážou viacnásobných vokálov katedrálového typu. Živé prevedenie skladby In The Tree s komplikovanou štruktúrou a v šesťčlennom obsadení si môžete pozrieť na YouTubeMarche To The Fighte / The Retreat je dôkazom o koketovaní Advent s klasickou hudbou, kratučká  skladbička Caminando zase pôsobí, ako fragment z hudby k baletu. Vyše sedem minútový epilóg BITB je vlastne medley zo skladieb Boys In The Band a Knots ich veľkých vzorov, Gentle Giant, ale samozrejme v aranžmá bratov Ptakovcov.

Prvotina Advent je z môjho pohľadu skvelou doskou nekonvenčných muzikantov s všeobecnými znalosťami o hudbe, ale s (progresívne) rockovým myslením a invenciou. Zaslúži si štyri silné hviezdičky.

1. Maginot Line (5:59)
2. Alison Waits (A Ghost Story) (10:36)