Šťastná osmička!!!!

Hneď na začiatok uvádzam, že nepoznám kompletnú diskografiu maďarskej skupiny Omega, preto berte toto písmo len ako takú spomienku na staré časy a novodobú mizériu.

V dobách mojej aktívnej športovej činnosti, vtedy vo veku 14 rokov, som po skončení futbalových tréningov na ihrisku Tatrana Prešov odprevádzal cezpoľných spoluhráčov na autobusovú stanicu. Pri týchto potulkách mestom sme prechádzali Hlavnou ulicou, okolo predajne Opus. Jedného dňa mi v jeho výklade padol do oka obal platne, na ktorej bola zobrazená skupina v rovnakom šate. Samozrejme, moje vtedajšie vedomosti z rockovej muziky sa rovnali takmer nule. Zvedavosť mi však nedala a po zistení základných informácií, že je to veľmi úspešná a populárna kapela z Maďarska, som od rodičov vyžobral 44 Kčs a vybral sa do opusáckeho krámu.

Ilustračná fotografia – Hlavná ulica v Prešove, rok 1965. Nie je to spomínaná predajňa Opusu.

Nástupom internetu
som narazil na rôzne diskusie a všelijaké písačky. Znalejší rockeri rozdeľujú a rozlišujú sedemdesiatkovú tvorbu tejto maďarskej megahviezdy na niekoľko etáp – psychedelické začiatky, hard rock, progresívny rock… Môže byť?

Takže – život, náhoda, osud to tak zariadili, že moje prvé rande s Omegou má poradové číslo osem, inak obľúbené numero, ktoré som nosil aj na drese – Csillagok Újtán. Po maďarsky neviem ani ceknúť, textom nerozumiem, ale trápi ma to asi tak, ako pána Putina drísty jednej podvodníčky z Pezinka na jeho adresu. Mne ide o hudbu. Tá ma zaujala a veľmi!!! Pohybujeme sa na progresívnych vodách Dunaja, s mnohými odbočkami a živými ramenami…

Prekrásny úvod je spojený s osudom nejakého Bétovena, na ktorý nadväzuje veľmi vydarená baladička Égi Vándor. Pravda, ak nepatríte k tým, ktorým sa pri takom hudobnom útvare od zdesenia vyhádžu pupeňáky aj na pinďúrovi. Ak si spomeniem na prvý kontakt s piesňou Léna, ešte dnes mi behá mráz po chrbte, pritom mám plynový kotol stále v plnej prevádzke. A na baladickej note kapela šliape aj v Légy Erős. Nemajte obavu, nie je to žiadne lepidlo vhodné pre terajšieho ministra školstva zúboženého Slovenska, ktoré má na čele hviezdu zo Spartaka Trnava. Bože môj, Jožko Adamec, prezývaný Hatrlo, sa musí v hrobe obracať.

Prvá metamorfóza prinesie zrýchlenie a tu si viem živo predstaviť jedného Pála, milovníka kapely a nepriateľa všetkého slovenského, ako sa na štadióne v Dunajskej Strede pohybuje do rytmu a z plných pľúc bliaka, že Felvidék by mal najprv stavať autostrádu na juhu. S Bíbor Hölgy príde skľudnenie a ja iba so sebazaprením potlačím slzičku dojatia za Bélom, ktorý stojí v Sancta Maria na konci prehnitého Mosta a všetkým svojim máva na rozlúčku. Titulka Csillagok Újtán opäť pritvrdí, ako novodobí spasitelia všetkého maďarského, akýsi Gyulovia, Zsoltovia a Józsefovia, ktorí sa už nevedia dočkať momentu, kedy budú meniť Ústavu Slovenskej republiky. Metamorfósis II. dá opäť príležitosť Pálovi zakrepčiť si a medzi slohami zakričať do sveta, že vodné dielo Gabčíkovo by sa malo zbúrať. Chválabohu, už roky ho nikto neberie vážne. Na Finálé sa opäť vráti Bétoven a Omega dôstojným spôsobom uzavrie 8. etapu svojej existencie.

Čo sa týka LP, mal som iba zopár kusov a časom putovali ako dar do zbierky niekoho iného, ale – čuduj sa svete, LP Csillagok Újtán som vyhrabal ešte doma a zväčnil ju na priložených fotografiách. A hodnotenie? Janíčko Koborovie a spol. ďakujem, je to výborné dielo!!!

P. S.: Približne rok na to som sa do Opusu opäť vrátil, ale o tom niekedy nabudúce.

1. Nyitány (2:45)
2. Égi Vándor (3:55)
3. Léna (4:59)
4. Légy Erős! (5:47)
5. Metamorfózis I. (3:48)
6. Bíbor hölgy (4:42)
7. Csillagok Útján (4:51)
8. Metamorfózis II. (2:51)
9. Finálé (2:43)

László Benkö – keyboards, mellotron
Ferenc Debreceni
– drums, percussion, vibraphone, marimbaphone
János Kobor
– vocals
Tamás Mihály
– bass, mellotron
György Molnár
– guitars, balalaika

Csillagok Útján Book Cover Csillagok Útján
Omega
Pepita
1978
9

14 názorov na “Šťastná osmička!!!!”

1. Podobne, ako s kapelou Uriah Heep, sa osud zahral s členmi najslávnejšej skupiny z Maďarska – po nedávno zosnulom klávesákovi László Benkő_vi dnes opustil tento svet basák Mihály Tamás. Omega to oznámila na svojej facebookovej stránke…

1. Já měl za rohem NDR, takže jsem studoval spíše tamní rockovou scénu. Nicméně pár desek Omegy jsem měl taky – hlavně ty z jejího art (space?) rockem ovlivněného období. Před rokem jsem si poslechl i Élö Omega z roku 1972 a to je parádní deska.
    Tebou recenzované album jsem neslyšel, ale pár písniček znám z live alba z Kisstadionu.

V sedmdesátkách kapelám jako Omega,Puhdys a Olympic kvetla pšenka, nahrazovali živě zahraniční kapely napříč žánry.

1. Jirka, díky za reakciu.
      Priznám sa, že napr. s východonemeckou rockovou hudbou som nemal takmer žiadnu skúsenosť. Mal som jedinú LP: Karat ‎– Über Sieben Brücken. Tú som, na rozdiel od Csillagok Útján, už doma nenašiel.

2. Když si vzpomenu na začátek sedmdesátých let, tak všichni v mém okolí poslouchali maďarské skupiny, mě nechávala tvorba skupin ze států Varšavské smlouvy nezajímala. Manželka měla tuhle desku mezi deskami, které přinesla do našeho manželství, mám ji ve sbírce dodnes a ještě jsem si jí nepustil. Před pár lety jsem si poslechl Omegu počáteční alba docela zajímavé maďarština mi nevadí, dokonce je pro mě hodně originální. Díky za recenzi, musím si tohle LP konečně pustit.

1. Ahoj Píťo poslechl jsem si tuhle desku a docela mě mrzí, že jsem to neudělal dříve. Je to velice sympatická muzika, pro úvod motiv z Páté symfonie je úžasný. Myslím, že i začátek druhé skladby má původ v nějaké klasice. Omega byla výborná, pouze já a mně podobní jsme ji ignorovali. Ta maďarština je bomba, slyšel jsem kdysi Omegu zpívat anglicky a to bylo stejné jako CK Vocal pro Artii.

3. Spousta fanoušků rockové hudby se otřepe hrůzou, když slyší italštinu. Že jim to v té muzice jaksi překáží a já to mám stejné s (nejen) maďarštinou. Hudební složka je docela prima a taková Léna tiká jak Omegy (hodinky kurevsky, kurevsky drahé), jenomže přes ten jazyk už se asi nikdy nedostanu.
    Ve slovenském fotbale se neorientuji a v tamní politické scéně taktéž, takže takovým těm v textu rozesetým narážkám nerozumím ani zbla, ale nevadí. Recenze se mi líbí, tyhle vzpomínky já rád. Prožíval jsem něco podobného, jen místo prodejen Opus u nás působil Supraphon…

1. Snake, díky za komentár…
      Nemám problém s inými jazykmi v rockovej hudbe, takže si dokážem vychutnať aj maďarské kapely. Nie som žiadny maniak na ich rockovú scénu a moje skúsenosti by sa dali zrátať na prstoch jednej ruky. Tá Omega ma však zasiahla.
      Vedel som, že moje drísty okolo jednotlivých skladieb – s narážkami na súčasnú politickú situáciu na Slovensku – mnohí nepochopia a chápem, že najmä českým kolegom sú mnohé detaily cudzie. Možno to celú recenziu v očiach iných aj zhadzuje, ale je mi to úplne jedno. Neskutočne ma se*ie terajšia situácia na Slovensku a musel som to dať na svetlo aspoň v náznakoch.

1. Jirka, tak to si ma teda riadne zaskočil. Už deň rozmýšľam, čím Ťa táto kreatúra oslovila a ešte som na to neprišiel… Inak, aj túto súčasnú hviezdu slovenskej politiky som v článku spomenul – jedna podvodníčka z Pezinka.

1. Pito, nezlob se, samozřejmě na ni nahlížím optikou českých médií, které asi vytvářejí jiný obraz, než máš ty, který to sleduješ jaksi přímo. Slovenskou politickou scénu sleduju jen velmi povrchně, takže se do žádné polemiky na toto téma pouštět nebudu a zůstanu raději u hudby.