Rolling Stones

Vymaľujte to. Načierno! Blues, čiernočierne blues z čiernočiernej zeme sýto čiernych muzikantov vyplavené na pobrežie ostrovného kráľovstva, ktoré akoby Európa ani nechcela (ukázalo sa, že je to naopak) a odrazila ho od francúzskych brehov, má aj svoje komerčné hviezdy. Reč je, bystrejší čitatelia neobchádzajúci titulok už isto tušia, o Rolling Stones. Čo na tom, že svoje korene niekoľkokrát potratili kdesi medzi túrami na čelo hitparády.

Kto by sa v roku 1962 nazdal, že šestica chalanov, menovite Mick Jagger (spev, harmonika), Brian Jones (gitara, harmonika), Keith Richards (gitara), Dick Taylor (basa), Tony Chapman (bicie) a Ian Stewart (piano), zmení tvár populárnej hudby? Správne, nikto, a tak si škrtnite posledné tri mená, nahraďte ich Billom Wymanom (basa) a Charlie Wattsom (bicie) a dostanete tú istú odpoveď, akurát, že tentoraz bol osud pätice spečatený. Najväčšia držka v šoubiznise a najvyschnutejší gitarista v brandži sa spojili s najskromnejšou rytmikou pod slnkom a bluesový „boom“ na ostrovoch sa mal na čo tešiť. Nástup singlov i albumov (britských a amerických variácií) na seba nedal dlho čakať, pričom druhý britský počin No. 2 z roku 1965 začal žať úspechy. To ani nevravím o singlovej hitovici z toho istého roku (I Can’t Get No) Statisfaction, ktorú všetci poznáte. Čože? Aha, nič, všetci ju poznáte. A tak to šlo rok za rokom, popularita stúpala, spotreba narkotík detto, následné mediálne „čóro-móro“ dokázalo, že aj negatívna reklama je reklama.

Kapela sa paralelne snažila odraziť „beatlemániu“ klasickým kopírovacím spôsobom. Pamätáte si orientálne vplyvy na albumoch Rubber Soul a Revolver? Skúste „stounsovský“ Aftermath. Marí sa vám čosi o Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band? Porovnajte s Their Satanic Majesties Request. Ozaj, všimli ste si, že ani ste sa nenazdali a sme v roku 1967?

Aby ste sa z toho šoku nezložili, poďme rovno do roku 1968. Nastupuje vrcholné obdobie skupiny, hoci sa jej nevyhne tragédia. Tým nemyslím singel Jumpin’ Jack Flash a ani diabolsky sympatický album Beggars Banquet. Ide o to, že Brian Jones mal v žilách viac drog ako krvi a 3. júla 1969 sa utopil vo vlastnom bazéne. Kapela sa s tým vysporiadala pracovne. Prizvala konkurenciu (Lennona, Yoko, členov The Who, Jethro Tull a pod.) a nahrala koncertný film The Rolling Stones Rock And Roll Circus, ktorý sa po takmer tridsiatich rokoch dokonca dočkal aj oficiálneho vydania. No nefandite filmovému priemyslu!

Kapela sa nejakým nedopatrením rozhodla najať gitaristu, ktorý z nich vedel hrať najlepšie, čo sa už nemalo opakovať. Mick Taylor od Mayalla nakopol celkový prejav skupiny k vrcholným dielam typu Let It Bleed (1969), Sticky Fingers (1971) a Exile On Main St (1972). Drogové kartely mali v kapele stály odbyt, jej členovia sa rozliezli po celom svete, napokon to Taylora prestalo baviť a koncom roku 1974 sa porúčal. Pokusy o najatie Petra Framptona, Jeffa Becka či Roryho Gallaghera nestoja za zmienku, náhradníkom sa stal Ronnie Wood (Jeff Beck Group, Faces). Do kapely zapadol natoľko, že z nej už nevypadol. Kapela si užívala hádky medzi Jaggerom a Richardsom, vydávala albumy a v roku 1983 to už nezvládala.

Jagger začal vydávať sólové albumy, Richards ho koncom 80. rokov napodobil, všetko sa zmenilo v roku 1989, kedy sa kapela vrátila so všetkou pompou. Rokenrolová sieň slávy, celosvetové turné, skrátka, šlo to. Akurát Bill Wyman sa v roku 1993 porúčal. Na albume Voodoo Lounge (1994) hral na basu Darryl Jones a dobre urobil. Album vyfasoval Grammy a zle si neviedol ani ďalší kúsok, Bridges To Babylon (1997). A tie turné! Peniažky sa len tak sypali.

Aby toho nebolo málo, v roku 2002 si vynikajúco viedla aj kompilácia Forty Licks. Posledným štúdiovým albumom je však Bigger Bang z roku 2005. Nadšenci koncertných archiválií sa nemusia báť, v nasledujúcich rokoch sa zjavili zástupy rôznych nahrávok slúžiacich na ťahanie peňazí z rodinných i individuálnych účtov.

Najväčšia rokenrolová kapela na svete si užíva slávu a nezdá sa, že sa zakonzervované telesné schránky jej členov chystajú rozpadnúť. Scorsese  im natočil koncertný film Shine A Light (2008), jednotliví členovia si občas pomedzi turné vyprodukujú sólovku, prípadne zorganizujú galerijnú výstavu a jedno je isté. Na koncerte Rolling Stones sa vám nestane, že by ste si v poloprázdnom hľadisku mohli vystrieť nohy.

1. The Rolling Stones (1964)
  2. 12 X 5 (1964)
  3. The Rolling Stones No. 2 (1965)
  4. The Rolling Stones, Now! (1965)
  5. Out Of Our Heads (1965)
  6. December’s Children (And Everybody’s) (1965)
  7. Aftermath (1966)
  8. Got Live If You Want It! (1966)
  9. Between The Buttons (1967)
  10. Their Satanic Majestic Request (1967)
  11. Beggars Banquet (1968)
  12. Let It Bleed (1969)
  13. Get Yer Ya-Ya’s Out! (1970)
  14. Sticky Fingers (1971)
  15. Exile On Main St (1972)
  16. Goats Head Soup (1973)
  17. It’s only Rock ‘N’Roll (1974)
  18. Black And Blue (1976)
  19. Love You Live (1977)
  20. Some Girls (1978)
  21. Emotional Rescue (1980)
  22. Tattoo You (1981)
  23. Still Life (1982)
  24. Undercover (1983)
  25. Dirty Work (1986)
  26. Steel Wheels (1989)
  27. Flashpoint (1991)
  28. Voodoo Lounge (1994)
  29. Stripped (1995)
  30. The Rolling Stones Rock And Roll Circus (1996)
  31. Rivers To Babylon (1997)
  32. No Security (1998)
  33. Live Licks (2004)
  34. A Bigger Bang (2005)
  35. Shine A Light (2008)
  36. Brussels Affair (Live 1973) (2011)
  37. Some Girls Live In Texas ’78 (2011)
  38. Hampton Coliseum (Live 1981) (2012)
  39. L.A. Friday (Live 1975) (2012)
  40. Live At The Checkerboard Lounge, Chicago 1981 (2012)
  41. Live At The Tokyo Dome Live 1990 (2012)
  42. Light The Fuse A Bigger Bang Tour Totonto Live 2005 (2012)
  43. Live At Leeds (2012)
  44. Sweet Summer Sun (2013)
  45. Marquee Club (Live 1971) (2015)
  46. Sticky Fingers Live (2015)

2 názory na “Rolling Stones”

1. Som rád, že sa ti dobre čítalo. Keď vznikala Rockovica, chceli sme tu mať aspoň základné kapely nejako podchytené. A ja radšej píšem o tých menej známych protagonistoch. Preto som pri Beatles, Rolling Stones a pod. volil zmenu. Košatých faktografických článkov je na mraky, tak môžeme mať aj pár voľnejších.