Paranoid, 1970 – Klasika žánru, nesmrteľné pecky

Pár rokov dozadu – v rodnom meste čakám na zastávke Trojica spoj č. 8. Do príchodu trolejbusu zostáva niekoľko minút. Piatkové večery je prešovské korzo doslova okupované mladými, tak ich nezaujato sledujem a spomínam, ako to bolo za našich čias. Akí sme boli? V tom mi do uší zaburáca hudba z neďalekého baru. Zasa dajaké techno, vychádzajúca raperská hviezda, boli moje prvé myšlienky. Čo to? Živá hudba, dokonca to poznám. Diskotéka pre straších? Nie, podľa spevu, mladá kapela tam ostošesť mastí hity 70-tych rokov, od tých našich favoritov – Kiss, Led Zeppelin, Paranoid od Black Sabbath. Celkom slušne. Aspoň mi spríjemní čakanie…

Druhá štúdiovka mladých rebelov z Birminghamu sa ku mne dostala začiatkom 80. rokov. Hoci už bolo v skupine všetko inak, odvtedy bádam, objavujem, obdivujem, milujem a počúvam, nielen Paranoid. Pravda, mal som nejaké kontakty aj predtým, titulnú skladbu som poznal z jedného výberu a Iron Man mi utkvela v pamäti z kámošovej kazety.

Z môjho pohľadu ide o temnú hard rockovú hudbu najvyššej akosti, ktorá si nás, rockerov, podmaní už úvodným riffom War Pigs, ale jej kúzlo nekončí posledným tónom Fairies Wear Boots. Ono nás to drží dlho potom, preto sa k tomu radi a často vraciame. Čo je za tým, že tak neskonale obdivujeme túto značku? Ani náhodou to nie sú lepší hudobníci, textári, tobôž speváci. Tak, čo to je? Genialita, majstrovstvo, schopnosť a umenie jej tvorcov? Asi všetko, ale hlavne vlastná tvár, ktorá dodnes priťahuje masy fanúšikov rôznych vekových kategórií. Samozrejme, musíte byť priaznivcom tohto štýlu. Ak nie, netrápte sa a choďte o zastávku ďalej. Tam je pre Vás nachystaná tá Vaša porcia skvelej muziky.

Klasika žánru, nesmrteľné pecky, ktoré majú podiel na tom, že mnohí milujeme Black Sabbath a priečinok s názvom hard rock. Tento album považujem za jeden z najlepších výtvorov nielen v repertoári Iommiho družiny, ale aj na poli tvrdej hudby ako takej.

…Nastupujem do trolejbusu. V ušiach mi stále znie Paranoid. Zároveň premýšľam a špekulujem nad tým, čo sa na mňa valí z mienkotvorných médií. Ale čo, dosť pesimizmu, mám predsa svoju zbierku, ktorej sa teším a ktorú milujem – hard rock! No a akí vlastne sú dnes tí mladí? Predsa takí, ako my – rovnako drzí, hluční, fajčia, popíjajú a balia kočky. A niektorí dokonca hrajú i počúvajú tú našu muziku. Pre tieto skvelé okamihy mám tých našich „nevychovancov“ rád.

1.  War Pigs 7:57
2.  Paranoid 2:52
3.  Planet Caravan 4:34