Lunatic Soul – bláznivo zasnená duša Mariusza Dudu

Lunatic Soul je štúdiový projekt, ktorý vytvoril basgitarista a spevák Mariusz Duda, známy člen poľskej progresívnej skupiny Riverside. Zostavu doplnili: spoluhráč z Riverside, klávesák Michal Lapaj (Hammond), Maciej Szelenbaum (klávesy, flauta, harmonika), Wawrzyniec Dramowicz (bicie, hral v skupine Indukti) a Maciej Meller (zvláštny strunový nástroj, hral v skupine Quidam).

Prvé dva albumy majú názov: Lunatic Soul (2008) – „čierny album“ a Lunatic Soul II (2010) – „biely album“. Témou textov na oboch albumoch je príbeh putovania po neurčitých miestach, kdesi medzi životom a smrťou, akoby „road movie“ o stratenej duši. Je potrebné zdôrazniť, že druhý album je pokračovaním, nie opakovaním predošlého a oba tvoria hudobne veľmi originálny celok.

Tretí album s názvom Impressions (2011) je úplne odlišný od predošlých. Je to osem inštrumentálnych častí a dva remixy skladieb z predošlých albumov. Impressions sú vraj len doplnok, zvyšky skladieb, ktoré Duda nezaradil na prvé dva albumy. Duda prekvapivo použil rôzne elektronické prístroje-nástroje, z ktorých vyprodukoval zaujímavé „kozmické zvuky“. Dudova basgitara, hlas, ktorý používa ako ďalší hudobný nástroj, xylofón, to všetko vytvára zvláštnu atmosféru celého diela.

Štvrtý album Walking on a Flashlight Beam (2014) nahrali iba dvaja hudobníci: Mariusz Duda a Wawrzyniec Dramowicz – bubeník zo skupiny Indukti, ktorý hral aj na predošlých troch albumoch. Táto takmer 64-minútová nahrávka nie je prepojená s predošlými. Je tu oveľa viac vokálov ako na predošlých albumoch.

LUNATIC_SOUL_profil2Podľa vlastných slov Mariusza Dudu:
Walking On A Flashlight Beam – názov naznačuje život vo svete fantázie, v umelo vytvorenom a nereálnom priestore. Môžete mať hlavu v oblakoch, môžete sa preháňať na dúhe, a tak sa môžete prechádzať po záblesku svetla. Je to príbeh o voľbe byť sám, inšpirovaný životom ľudí, ktorí sa úplne odcudzili a stiahli zo spoločenského života, ktorí sa vyhýbajú  všetkým interakciám s okolitým svetom. Je to o ľuďoch, ktorí aj za jasného a slnečného dňa  majú zatiahnuté záclony a stiahnuté žalúzie. Takí ľudia sú zvyčajne obklopení knihami, filmami, hrami, proste výplodmi predstavivosti iných ľudí. V niektorých textoch pre Riverside som písal o samote a o živote vo svete fikcie, ale teraz som sa rozhodol napísať celý album o tom.

Duda vytvoril skutočne originálny štýl ťažko definovateľného progresívneho rocku, vzdialený tvorbe Riverside. Príťažlivosť skladieb zvyšuje miestami temná zmes zvukov s etnickými nástrojmi a vplyvmi, evokujúcimi orientálne a východné hudobné témy, rytmy z ranej éry Pink Floyd, éterické klávesy pripomínajúce počiatky tvorby Porcupine Tree. A to je všetko spojené v skladbách, ktoré sú príjemne melodické.

Oficiálna web stránka Lunatic Soul.

2008 – Lunatic Soul
2010 – Lunatic Soul II