Jižanský naturel v nejtvrdším balení

V roce 2009 stojí Lynyrd Skynyrd, nekorunovaní vládci jižanského rocku, albem God & Guns na novém, dalším startu (kolikátém už) svojí kariéry a po mnoha příkořích osudu jsou stále tady. Navíc, jsou neobvykle silní kompozičně, mladistvím elánem nakopnutí a s tvrdošijnou zarputilostí dávají na srozumněnou, že s novým zvukem, který má energie na rozdávání a totálně smáznutými generačními mantinety, je potřeba s kapelou zatraceně počítat.

Kapela svá alba vždy zásobovala baladami v nemalém počtu, tady jsou celkem čtyři; 04., 06., 08. a 12., přičemž Southern Ways je pohodovka s funkční klavírní melodií i klouzavými tóny slide kytary, Unwrite That Song hraje na city v silně jižanském naturelu, ale její plynoucí refrén a boční doprovodné vokály se postarají o vyvedení z průměru. A nakonec ani posmutnělá Gifted Hands, s přesným a hlavně artikulačně dokonalým Johnny Van Zantem i mírným smyčcovým pozadím neurazí, navíc obsáhne hodně dobrá kytarová sóla.

Hlavní gró ovšem leží v ďábelsky energických jízdách upalujících rovinatou jižanskou krajinou Spojených států amerických. Vynikající úvod, který nás přenese právě tam, píseň Still Unbroken, obsahuje výborné country akustiky, solidní počet melodií i zapamatovatelný broukavý refrén. Simple Life je sázka na jistotu, opět prvotřídní sbory a melodika, která dokáže strhnout všechny fanoušky podobně orientované muziky. Trojka Little Thing Called You šlape zatraceně dobře, kytarový trojzápřah, kde si každý hraje to svoje, se do refrénu dokonale protne a vytváří neprostupnou, pnoucí stěnu dramatické úrovně. Podobně je na tom i Skynyrd Nation, kapela tu riffové mistrovství povýšila nad ostatní a Johnny si střihne parádní duet. Noha se pěkně pohupuje a srdce jásá spokojeností, skupina má energie na rozdávání.

Po pětce Floyd je tu ještě jedna velká píseň, kde kompoziční taje této party vynikají ve velkém. Je jí titulní God & Guns, obsahující všechna poznávací znamení souboru zabalené do poutavé a originální slupky s jasně se tyčícím country laděním. Akcent voní jižní délkou, kytarové laufy a vybrané melodie se tu řítí, sice ne velkou rychlostí, zato odzbrojující silou na naše slechy. A Storm, Storm je další výborná píseň, šestistrunné vychytávky, ženské sbory a refrénová melodie na sebe dokážou slušně upozornit.

Bravo, Bob Marlette, výsledný zvuk se vám povedl na  výbornou. Mé nejoblíbenější Skynyrd!

01. Still Unbroken 5:07
/Gary Rossington, Hughie Thomasson, Johnny Van Zant, Rickey Medlocke/
02. Simple Life 3:17
/Gary Rossington, Jeffrey Steele, Johnny Van Zant, Rickey Medlocke/
03. Little Thing Called You 3:58
/Gary Rossington, John 5, Johnny Van Zant, Rickey Medlocke/
04. Southern Ways 3:49
/Bob Marlette, John 5, Johnny Van Zant, Rickey Medlocke/
05. Skynyrd Nation 3:53
06. Unwrite That Song 3:50
/Gary Rossington, Jeffrey Steele, Johnny Van Zant, Rickey Medlocke, Tony Mullins/
07. Floyd 4:04
08. That Ain’t My America 3:45
/Brad Warren, Brett Warren, Gary Rossington, Johnny Van Zant, Rickey Medlocke/
09. Comin’ Back For More 3:29
/Blair Daly, Gary Rossington, Johnny Van Zant, Rickey Medlocke/
10. God & Guns 5:45
/Bud Tower, Mark Stephen Jones, Travis Meadows/
11. Storm 3:15
/Bob Marlette, Gary Rossington, John 5, Johnny Van Zant, Rickey Medlocke/
12. Gifted Hands 5:23

Johnny Van Zant – lead vocals, harmonica
Gary Rossington – guitars
Rickey Medlocke – guitars, backing vocals, harmonica
Mark Matejka – guitars, backing vocals
Ean Evans – bass, backing vocals
Michael Cartellone – drums
Billy Powell – keyboards
+
John 5 – guitars
Rob Zombie – vocals on “Floyd”
Michael Rhodes – bass
Greg Morrow – drums
Perry Coleman – background vocals
Jerry Douglas – dobro
Bob Marlette – piano
Ben Fowler – talking drum (03., 09.)
The Honkettes (Dale Krantz-Rossington & Carol Chase) – backing vocals
Strings on “Unwrite That Song” and “Gifted Hands” arranged by Lisa Parade

God & Guns Book Cover God & Guns
Lynyrd Skynyrd
Southern Rock
Roadrunner Records
2009
CD, LP
12

2 názory na “Jižanský naturel v nejtvrdším balení”

1. Lynyrdi vydali minimum vyslovene “slabých” albumov. Vlastne asi iba jeden, Vicious Cycle. Možno niektoré kompilácie rarít sú skôr pre zberateľov, ale to je vlastne fuk. Tento album je dobrý, v Berlíne som videl turné k nemu, kde z neho zahrali hneď niekoľko skladieb, čo je rarita, lebo inak hrávajú po svete zásadne best of zo 70. rokov. Cením si tento zážitok.
    Vďaka za pripomenutie.

P.S. Inak, najtvrdší album z diskografie je (a asi už navždy bude) Edge of Forever. Ak si nepočul, odporúčam.

1. Ahoj Eriku: souhlasím téměř se vším. L. S. a jejich diskografie, kterou jsem ještě nevyzobal komplet, je hodně vyrovnaná a album Edge… mám už dlouho a mám ho i moc rád. Co se týče tvrdosti :-), asi bych jej postavil na stejnou úroveň s God. To je však otázka vkusu 🙂 Měj se.