Zní to jako Yes a přeci to Yes nejsou

Mám rád hejkalovi recenze, jeho zápal pro hudbu i jeho samotného jako člověka. Díky němu jsem objevil široké množství zaprášené muziky sedmdesátých let. Ve spoustě názorů s ním souhlasím, ale jak už to tak bývá, v určitých oborech se rozejít musíte. On jako přední vyznavač blues-rocku a já jako art-rocker, máme na spoustu desek opačný pohled. Jednou takovou je i druhá deska britských Druid, Fluid Druid

Debutní nahrávka Toward The Sun mně vyrazila dech svým pro-Yes-ovským pojetím. Není to úplný klon, ale vztyčných míst by člověk našel hodně a podobnost je v určitých momentech až neuvěřitelná. Fluid Druid už jde daleko víc svou vlastní cestou a i proto je mi kapánek sympatičtější. Co si na ní ale cením nejvíc, jsou samotné, velice nápaditě budované kompozice. Takřka každá je postavena na velmi silném a působivém motivu, který posluchač nemá problém si zapamatovat.

V úvodní Razor Truth se ladně střídají sytější dynamické plochy s těmi, v nichž budují náladu daleko intimnější lyričtější prostředky. Vše se po vzoru Gabrielovských Genesis chytře stiší, v povzdálí ševelí akustika a klávesy dojemně dobarvují okolní bukolickou scénu. Druhá Painters Clouds hned v zárodku obsahuje tolik myšlenek a nápadů, že by s nimi jiní vystačili na desku celou. Camelovská melodika, Yesovsky bublající basa a atmoška vzor Druid vás vtáhnou do děje a jen lehouce konejší. V instrumentální FM 145 “řídí” basu snad samotný Chris Squire, ale daleko zajímavější nápad mi připadá použitý ve čtvrté Crusade. Po určité části vždy zpěvák ohlásí – a teď zpívají děti – a opravdu, z hůre se ozve andělský dětský sbor se svým na, na, na,  ná, ná… Skvostné. Nothing But Morning pro změnu pojme sborové vokály z jakési mše, další Barnaby dominuje pulzně burácející basová figura v kooperaci s ladnými výstřely kláves. A osmá Left To Find je zhudebněnou bajkou plnou poezie a jímavé hudební krásy.

Desku první jsem obodoval čtyřmi puntíky, tady rád ještě jeden přiložím. Škoda rychlého konce Druid, věřím, že by další deska opět stála za to.

1. Razor Truth (5:41)
2. Painters Clouds (4:59)
3. FM 145 (2:10)
4. Crusade (7:52)
5. Nothing But Morning (4:10)
6. Barnaby (3:13)
7. Kestrel (3:37)
8. Left To Find (7:18)
9. The Fisherman’s Friend (0:45)

Dane – guitars, vocals
Andrew McCrorie-Shand – keyboards
Neil Brewer – bass
Cedric Sharpley – drums, percussions

Fluid Druid Book Cover Fluid Druid
Druid
Art Rock, Prog Rock
EMI
1976
9

2 názory na “Zní to jako Yes a přeci to Yes nejsou”

1. V prvom rade som rád, že som mal možnosť pred tými cca dvanástimi rokmi objaviť progboard a mohol sa jednak naučiť písať o muzike a druhak písať o kapelách, ktoré mali dovtedy v našich končinách buď minimálnu alebo žiadnu zmienku. Keďže som roky predtým ťažko zháňal informácie o kapelách z hĺbky 60. a 70. rokov, chcel som to troška uľahčiť hľadačom po mne. Teší ma, že sa to občas podarilo.
    Druid som už dlho nepočul a veru si ho rovno pribalím na pondelok do roboty. Vďaka.