Captain Marryat

Progresívna rocková skupina Captain Marryat vznikla začiatkom 70. rokov v Glasgowe, Škótsko. Názov si dala podľa námorníka Fredericka Marryata, ktorý podstatnú časť svojho života prežil v 19. storočí a v Kráľovskom námorníctve to dotiahol do hodnosti kapitána. Neskôr sa stal známym spisovateľom a je považovaný za zakladateľa anglického dobrodružného románu s námornou a pirátskou tématikou. Jej hudbu možno prirovnať k mixu Uriah Heep a Beggars Opera.

Vznik skupiny sa datuje do roku 1971, kedy začala vystupovať v baroch a kluboch po celom Škótsku i neďaleko za hranicami. Koncerty mali priaznivý ohlas u publika, preto sa hudobníci rozhodli vstúpiť do štúdia a nahrať pôvodný materiál. Zámer bol jasný; urobiť demo s jednou skladbou a ponúknuť ho osvedčeným firmám. Žiaľ, ich snaha sa u EMI i Chrysalis nestretla s pochopením.

V roku 1974 Captain Marryat vydáva rovnomenný album so 6 skladbami na malej glasgowskej značke Thor Records. Nahrávania sa zúčastnili: Allan Bryce (Hammond organ), Ian McEleny (gitara), Hugh Finnegan (basová gitara), Jimmy Rorrison (bicie) a Tommy Hendry (spev). Vylisovaných bolo okolo 150-200 ks LP, ktoré sa predávali výlučne na koncertoch. Neskôr sa z platne stala veľká rarita a jeden čas sa na internete predávala až za 3.000 libier.

Skupina zanikla okolo roku 1975. Mnohí pokračovali ešte niekoľko rokov v hraní, pravdepodobne na miestnej úrovni.

CAPTAIN MARRYATobal

V roku 2010 nemecká firma Shadoks Music, s požehnaním kapely, sprístupnila nahrávku širšej poslucháčskej verejnosti, keď vydala album na LP i CD. Pôvodný obal je doplnený o fotografiu, na ktorej sú iba štyria muzikanti. Určite záslužný počin, hoci skúpy na informácie; ťažko nájsť niečo nové o neznámej a zabudnutej skupine, keď samotní hudobníci toho veľa nepriznajú. Snáď iba toľko, že spevák Tommy Hendry okolo roku 1980 emigroval do Kanady, kde s 2 miestnymi hudobníkmi založil formáciu Silver. Ich snaha však trvala iba 6 mesiacov.

12. novembra 2012 sa skladba Dance of Thor objavila na jednej z verzií soundtracku Irvine Welsh’s Ecstasy: The Best of the Music from the Film (Soundtrack #2).

Značka Shadoks Music skupinu opäť pripomenula v roku 2013, kedy vydala limitovanú edíciu LP v počte 200 ks. Tá obsahuje vari prvýkrát fotografiu kompletnej päťčlennej zostavy Captain Marryat a  autogramy.

Album Captain Marryat sa v katalógu Shadoks Music radí medzi najpredávanejšie tituly, preto zvýšený záujem o jeho kúpu dotlačil firmu k tretiemu vydaniu LP, ktoré sa udialo vo februári 2017. Ide o 400 ks v priesvitnom bielom prevedení a opäť s inou fotografiou skupiny na obale – tentokrát farebnou, ktorá sa našla iba nedávno. Takže, ďalšie lákadlo pre zberateľov.

1974 – Captain Marryat (Thor Records)

Zdroj: vlastné CD od Shadoks Music, shadoks-music.com.

P. S.: Poďakovanie Borkovi za pomoc pri spracovaní profilu!

6 názorov na “Captain Marryat”

1. Vždy sa rád vraciam k starým profilom mojich obľúbených skupín a Captain Marryat sa pred rokmi takou stala. Noazaj škoda, že pri vydaní od Shadoks hudobníci nepodali viac informácií o kapele. Čo už, no hudba je to skvelá. Vďaka, Piťo!

2. V dětství jsem četl dobrodružné knížky s názvy Piráti a Dobrodružství kadeta Keana, dějem situované do sedmnáctého století, od spisovatele jménem Frederick Marryat. Před cca čtyřmi lety mě autor profilu seznámil se skupinou Captain Marryat, vážím si toho, protože tahle kapela a hlavně její jedinná deska patří k perlám počátku sedmdesátých let. Tuhle kapelu v té době nikdo v Evropě neznal, o to je její objevení příjemnější. Desku vydala firma Thor (severský bůh bouří a války), které je také věnována závěrečná skladba.