Cactus – Cactus, 1970

Rytmika z Vanilla Fudge – Bogert a Appice – ostrieľaní to borci si k sebe vzali poriadneho vreskľúňa a gitaristu milujúceho blues a mohlo sa ísť opäť zarezávať.

Neskutočný nárez Parchman farm (bluesovo orientovaní vedia, že nepochádza z autorskej dielne Cactus) otvára tento vynikajúci album. Chlapi to zobrali riadne z ostra! My lady from south of Detroit je jej úplným opakom, ale aj táto neagresívna, melodická pieseň je hotovým potešením. Bro. Bill je bluesové číslo obohatené fúkacou harmonikou a ukazuje, že páni muzikanti mali jasné v tom, čo a ako to chcú robiť. You can´t judge book by the cover (áno aj tu bluesoví nadšenci vedia, odkiaľ fúka vietor) je meno ďalšej skladby a ani v tej nechýba harmonika. Dixonovka vyšla Kaktusákom na výbornú – striedanie tvrdých a pokojnejších polôh je bezchybné, gitarové sólo detto a zachrípnutý spev taktiež.

Let me swim je rokenrol (čo je mínus), ale je hraný pekne od podlahy, čo je plus a napokon je to jediný trochu slabší kúsok nahrávky a za ostatnými proste zaostáva. No need to worry je krásne bluesové číslo nesúce sa v príťažlivom pomalom tempe a hrané s úžasným citom, čo dvojnásobne platí o nádhernom gitarovom sóle. Bezchybné pomalé blues vystrieda ústna harmonika, chrapľák Rustyho Daya a drsný bluesrock s názvom Oleo. Neskôr príde pasáž, ktorej kraľuje Bogertova basa za asistencie bicích svojho kolegu, aby všetko mohla ukončiť živelnosť z úvodu. Feel so good ukazuje skvelý chrapľák Rustyho Daya, ďalej skvelý nabrúsený a bluesom vyživovaný hardrock z dielne Cactus, pekné McCartyho sólo a predovšetkým sa tu predvedie fantastický Carmine Appice so svojim bubeníckym umením. Koniec patrí počiatočnému „randálu“.

Je to vynikajúci debut plný surového hard-blues rocku, ale aj jemnejších bluesových foriem podporovaných ústnou harmonikou a hrou na akustickú gitaru. Nechcel som to písať, ale nakoniec mi to nedá – Cactus je povinnosť pre všetkých rockovo zanietených fanúšikov (ktorí sa vyžívajú v tvrdších variantoch rocku s prímesou blues).

1. Parchman Farm 3:05
2. My Lady from South of Detroit 4:20
3. Bro. Bill 5:10