Ursa Major – Ursa Major, 1972

Keď som na obľúbenej webovej stránke zachytil informáciu o tom, že v roku 1972 pristál v New Yorku hardrockový koráb zo súhvezdia Plnoštíhlej medvedice, hneď bolo jasné, že moja milovaná VISA kartička, večne trpiaca anorexiou, bude zase o zopár €uríkov vyziabnutejšia.

Hard rock s prvkami progresívneho rocku, ktorý Vás stále udržuje v strehu a napätí. Vyžaruje z neho určitá majestátnosť, epickosť, ale aj veľký kus romantiky. Na ploche 42 minút sa sústavne odohráva niečo zaujímavé – hutná gitara, ostré riffy, krásne melódie, ľúbezné akustické pasáže, rozšantená basa, guľomentné bicie, sláčikové vsuvky, klávesové miniatúry, kúsoček country atmosféry a výborný spev. Atribúty, ktoré dofarbujú celkový obraz tejto vydarenej kolekcie 7 skladieb. Na svedomí to má Dick Wagner – textár, skladateľ, gitarista a spevák. Pravda, nebolo by férové nespomenúť zostávajúcich dvoch členov posádky, basového gitaristu Grega Aramu a bubeníka Rickyho Mangoneho, ale Ursa Major je jeho dieťa.

Na rok vzniku neuveriteľne svieži album, ktorý svojím obsahom ukázal cestu ďalšej generácii hudobníkov. Nikdy som neriešil zvukovú kvalitu nahrávky, ale tento nosič ma svojou „čistotou“ zrazil na kolená. Žiadny remaster, nič také sa v roku 2000 nekonalo, aspoň na mojom CD s alternatívnym obalom o tom nie je ani zmienka. Tak to vraj znelo už na pôvodnej LP, o čom svedčia reakcie pamätníkov.

Vôbec sa nečudujem, že po rukopise lodivoda Ursa Major siahli viaceré hviezdne posádky z planéty Zem. Aj po producentovi, nejakom Bobovi Ezrinovi. Ak máte v láske interpretov ako Alice Cooper, Lou Reed, Aerosmith, Kiss, Peter Gabriel a more ďalších, možno ani netušíte, že práve Vašu obľúbenú skladbu, gitarovú prácu, vydarené sólo, sprievodné vokály, prípadne výslednú produkciu, má na svedomí Dick Wagner. Ako to už vo svete šoubiznisu chodí, mnohé HVIEZDY zostávajú skromne v úzadí.

Ursa Major je pre mňa jeden z najjagavejších hardrockových klenotov, ktoré sa mi podarilo zaradiť do zbierky.
Fantázia!

1. Sinner  (Dick Wagner)  7:26
2. In My Darkest Hour  (Dick Wagner)  5:26
3. Silver Spoon  (Dick Wagner)  6:15
4. Stage Door Queen  (Dick Wagner)  5:28
5. Back to the Land  (Dick Wagner)  6:47
6. Lay Me Down  (Dick Wagner)  4:36
7. Liberty and Justice  (Dick Wagner)  5:51

Dick Wagner – guitars, lead vocals
Greg Arama – bass, vocals
Ricky Mangone – percussion, vocals

Ďalšie informácie o albume: Discogs.

Ursa Major Book Cover Ursa Major
Ursa Major
RCA Victor
1972
7
CD - Collectables, BMG Special Products, 2000

2 názory na “Ursa Major – Ursa Major, 1972”

1. “Hard rock s prvkami progresívneho rocku, ktorý Vás stále udržuje v strehu a napätí. Vyžaruje z neho určitá majestátnosť, epickosť, ale aj veľký kus romantiky.” – citujem z Piťovej recenzie, lebo ak keby som mal desať ďalších životov určite by som hudbu tohto skvostu lepšie neopísal. Ursa Major som spoznal vďaka internetovým kamarátom – rockovým archeológom a neprestávam žasnúť nad týmto dielom. Dokonca aj po tých rokoch stále znie sviežo.