Let’s Go!

Kalifornská formace Ronnieho Montrose proslula především hity Rock The Nation, Bad Motor Scooter a Rock Candy z debutového alba, členstvím zpěváka a kytaristy Sammyho Hagara a nemožnými obaly většiny svých desek. Snad s výjimkou titulu Warner Brothers Presents… Montrose! šlo v ostatních případech o dokonaný atentát na obalovou kulturu.

Čtvrtá studiovka Jump On It s fotografií, která jako by vypadla z alba šmíráka slintajícího při spartakiádním vystoupení starších dorostenek, je toho ukázkovým příkladem.
Těžko soudit, co vedlo respektované designérské studio Hipgnosis k podobnému kroku, faktem však je, že pánové Storm Thorgerson, Aubrey Powell a Peter Christopherson v této oblasti hrůznější čin nikdy nespáchali. S pravděpodobností hraničící s jistotou se nejen v našich končinách zasloužili o nedocenění jinak povedeného díla, jež v prvním pololetí roku 1976 v newyorském studiu Record Plant nahrávala podobná sestava, jaká se podílela na předchozím titulu zmíněném v úvodu. Jedinou změnu měl na svědomí odchod baskytaristy Alana Fitzgeralda (odlouděného Hagarem), na jehož místě ve třech případech zaskakoval Randy Jo Hobbs, ostatní basové party obstaral klávesák Jim Alcivar (bez basisty se odehrálo i následné turné).
Oproti svým předchůdcům album sice ubralo na syrovosti, zato však bylo příkladem dokonale zvládnutého kytarového hard rocku s chytlavými melodiemi, nevtíravými “smyčcovými” baladami a přesvědčivým výkonem vokalisty.Vhodně zvoleným rozjezdem i příslibem do dalšího dění je neoposlouchatelná vypalovačka Let’s Go, jedna z těch vzácností, které člověk může konzumovat v jakémkoli rozpoložení.
Zpěvný song What Are You Waiting For? s přitažlivým vnitřním pnutím a interesantním partem Ronnieho Montrose předchází jeho atmosférické instrumentálce, bůhví proč nazvané Tuft-Sedge, zatímco sladkobolná balada Music Man si svoje pojmenování obhájí mnohem snáz: “Nech mě být tvou hudbou – chci být tvou hudbou”. Vyznání bez hranic…
Titulní kus ve strhujícím (nikoli metalově zběsilém) tempu, kopírujícím aktuální růst ceny nejznámější kryptoměny, není bublinou odsouzenou k prasknutí, ale časem prověřenou hodnotou, stejně jako netuctová balada Rich Man, která obsahuje všechno, co by takový útvar měl mít a nádavkem smysluplný text. K obecné proslulosti jí chyběla jen “drobnost” – podobná porce vysílacího času, jakého se dostalo Love Hurts. Třeba dodat, že jejím autorem byl americký multiinstrumentalista, producent a skladatel Dan Hartman, který složil přes 200 písní (vč. What Are You Waitin’ For?) a podílel se na vzniku více než stovky alb (Edgar Winter Band, Joe Cocker, Steve Winwood, Tina Turner, James Brown aj.), než v roce 1994 ve věku 43 let zemřel na AIDS.
Nenuceně pohodová Crazy For You, kterou kapelník napsal s americkou zpěvačkou Lauren Wood alias Chunky vulgo Ilene Rappaport (mj. Fallen z Pretty Woman), připraví půdu pro famózní finále Merry-Go-Round, jehož jedinou chybou je, že přichází moc brzy. Lehce přes půlhodinová dávka muziky byla málo i na tehdejší možnosti a zvyklosti, přesto album Jump On It od nepaměti řadím mezi své nejoblíbenější “outsidery”.

Zjevně nemělo ambice vystavět hráz vzdouvající se punkové vlně ani jiné gigantické plány, ale kladlo si skromnější cíle – povzbudit, pobavit, potěšit. A úkol splnilo na 100 %, jistě i zásluhou newyorského producenta Jacka Douglase, který zamlada pracoval na senátorské kampani Roberta Kennedyho, první zkušenosti v oboru získal v Anglii, po návratu se stal jedním z prvních absolventů IAR (Institute of Audio Research), v nahrávacím studiu Record Plant začínal jako hlídač, brzy ale přešel k mixážnímu pultu a jako zvukový mistr a producent spolupracoval s kdekým (mj. James Gang, Alice Cooper, Moxy, Mountain, Patti Smith, Blue Öyster Cult, Cheap Trick, Starz, Aerosmith, údajně má podíl i na produkci Lennonova Imagine).

A1. Let’s Go (Montrose) 4:16
A2. What Are You Waiting For? (Dan Hartman) 3:50
A3. Tuft-Sedge (Ronnie Montrose) 2:48
A4. Music Man (Ronnie Montrose) 4:17
B1. Jump On It (Montrose) 3:32
B2. Rich Man (Dan Hartman) 4:24
B3. Crazy For You (Ronnie Montrose/Chunky) 3:25
B4. Merry-Go-Round (Ronnie Montrose) 5:37

Nahráno: Record Plant, New York, NY
Smyčcová aranžmá: Bob Alcivar
Zvuková režie: Jay Messina
Asistence: Rod O’Brien
Produkce: Jack Douglas
Design přebalu a fotografie: Hipgnosis

Ronnie Montrose – kytary
Bob James – zpěv
Denny Carmassi – bicí
Jim Alcivar – klávesy
&
Randy Jo Hobbs – baskytara (A1, B1 a B2)
Bob Alcivar – smyčcová aranžmá

Jump On It Book Cover Jump On It
Montrose
Hard Rock
Warner Bros. Records
1976
8

Názor na “Let’s Go!”

1. Dnes som prevetral domácu zbierku Montrose – prvé 4 albumy. Povzbudili, pobavili i potešili. Som rád, že na základe tejto Tvojej recenzie z minulosti, som vtedy išiel do kúpy 5CD kompilácie Original Album Series. A čo sa týka obalov? Súhlasím, ale musím dodať, že mňa ten Hypgnosis nijako extra neoslovil aj mimo tejto kapely.
    Borek, vďaka za recenziu!