Jefferson Airplane – Volunteers (1969)

Jedni z nejvýznamnějších hudebních představitelů sanfranciské hippie scény, skupina Jefferson Airplane, na svém albu Volunteers opět představují svou typickou směsici různých stylů a originálních hudebních postupů. Kromě základního sextetu se na vzniku alba podílelo i několik hostů, například Stephen Stills a David Crosby asamozřejmě Jerry Garcia ze spřízněných Grateful Dead.

Mám dojem, že oproti desce Surrealistic Pillow hudba zvážněla a začala získávat především v těch delších kompozicích temnější odstíny. Už to není ten většinou poklidný folk rock. Musíme si však uvědomit, že se nepíše rok 1967 a ideály léta lásky jdou pomalu, ale jistě do háje. Konec války ve Vietnamu je stále v nedohlednu a vojenská mašinérie chrlí jeden povolávací rozkaz za druhým. Do toho skupina Jefferson Airplane přichází s albem, na jehož obalu hudebníci pózují před americkou vlajkou a určitě to nemyslí jako podporu tehdejšímu Nixonovu establishmentu.

Začínáme pěkně zostra skladbou We Can Be Together. Výrazná Kaukonenova kytara vytváří vedle vokální linky další výraznou melodii a žene skladbu kupředu. Hlasy jednotlivých členů skupiny se zde neustále prolínají a vytvářejí tolik typický jeffersonovský sound. Zvolníme písní Good Shepherd s Balinovým vůdčím hlasem jakoby zdálky podbarvovaným zpěvačkou Grace Slick. Píseň je vystavěna na akustické kytaře a nebýt Kaukonenových elektrifikovaných výpadů, tak by country idyla byla dokonalá. To skladba The Farm si na nic nehraje a na venkov nás rovnou odnáší. V závěru jsou zde dokonce slyšet hlasy hospodářských zvířat.

A přichází čas, aby Grace Slick ukázala, jak vynikající je to zpěvačka. Ve vlastní skladbě Hey Fredrick ukazuje všechny své vokální přednosti a ve spojení s Kaukonenovou kvílící kytarou odstřeluje posluchače někam do nebeských výšin. Pod tím vším ale něžně probublávají jemné tóny klavíru, aby se v závěru skladby ke kytarovému běsnění alespoň zlehka přiblížily.

Je opět čas na vokální kouzlení a proplétání jednotlivých hlasů v písni Turn My Life Down s výraznými hammondy hostujícího Stephena Stillse. Další výraznou položkou na albu je skladba Wooden Ships s atmosférou jako u Crosby, Stills and Nash a opět výtečnou sólující kytarou. A tím ta paráda nekončí. Je tu nádherný kousek Eskimo Blue Day, kterýžto jsem svého času poslouchal neustále dokola. V tom jasném ženském hlase jsem cítil něco až tajemného, poselství, jehož odhalení mě snad teprve čeká.

Píseň A Song For All Seasons nás opět vrací ke country a představě pohody na venkově. Pohoda je to ale zdánlivá. Brzy je vystřídána instrumentálkou Meadowlands, která by zdánlivě mohla celou desku zakončit. Konečně je však čas na titulní píseň Volunteers, největší nářez z celé desky a také vynikající tečku na konec.

Album Volunteers, stejně jako Surrealistic Pillow, má v mé sbírce nezastupitelné místo. Obě desky mi dlouho stačily, ale nyní si myslím, že doba právě uzrála k tomu, abych se seznámil i s jinými  nahrávkami této legendy.

01. We Can Be Together [Kantner] (5:48)
02. Good Shepherd [trad./Kaukone] (4:21)
03. The Farm [Kantner/Blackman] (3:15)
04. Hey Fredrick [Slick] (8:26)
05. Turn My Life Down [Kaukonen] (2:54)
06. Wooden Ships [Crosby/Kantner/Stills] (6:24)
07. Eskimo Blue Day [Slick/Kantner] (6:31)
08. A Song for All Seasons [Dryden] (3:28)
09. Meadowlands [Knipper] (1:04)
10. Volunteers [Balin/Kantner] (2:08)

Obsazení:
Grace Slick – vocals, piano (3-4, 6, 10), organ (9), recorder (7)
Marty Balin – vocals, percussion
Jorma Kaukonen – lead guitar, vocals
Paul Kantner – rhythm guitar, vocals
Jack Casady – bass
Spencer Dryden – drums, percussion

Bill Laudner – lead vocals (8)
Davis Crosby – vocals (6)
Ace of Cups – backing vocals (3, 5)
Jerry Garcia – pedal steel guitar (3)
Nicky Hopins – piano (1, 4, 6, 8, 10)
Stephen Stills – organ (5)
Joey Covington – congas (5), chair (7)

Volunteers Book Cover Volunteers
Jefferson Airplane
Psychedelic Rock
RCA Victor
1969
10

4 názory na “Jefferson Airplane – Volunteers (1969)”

1. Volunteers je deska po které jsem před padesáti lety toužil už kvůli obalu. Tuhle desku hráli na stanici Větrník na pokračování. Na 3 LP Woodstock je skladba Volunteers, to bylo pro mě málo. Mezi prvními CD, které jsem si po revoluci byly všechny desky Jefferson Airplane, tahle deska mě trochu zklamala na rozdíl od ostatních, co se mi líbí pořád je skladba Wooden Ships, kterou složil David Crosby s Paulem Kantnerem a zazněla taky na debutu Crosby, Stills & Nash, tohle provedení se mi líbí víc. Ze všech desek Jefferson Airplane od Takes Off po Long John Silver se mi na konec Volunteers líbí nejméně. Jako top desku považuji After Bathing At Baxters.

1. Zdeny, já jsem si desku Volunteers pořídil společně s albem Surrealistic Pillow někdy v 90. letech a dlouho jsem si s nimi vystačil. Přivedlo mě k nim zmiňované 3 LP Woodstock, to bylo pro mně zjevení z jiné planety.
      Chystám se naposlouchat i některé další desky Jefferson Airplane, tak třeba ještě do sbírky něco zařadím.