Prázdninová plavba po středomoří

CD AMS – AMS132CD /2008/

Skupina Indaco byla takovou nenápadnou italskou “supergroup” a v jejích řadách působily osobnosti známé z renomovaných skupin kalibru Banco del Mutuo Soccorso, nebo Premiata Forneria Marconi. Její produkci bych charakterizoval jako fusion, složenou z prvků středomořské lidové hudby, rocku a jazzu. Album Amorgós je nejrockovějším v diskografii skupiny a tak by se mohlo líbit aj těm, kteří fusion, nebo world music až tolik neposlouchají.

Na úvod je tady titulní skladba, pojmenovaná po malém a kouzelném řeckém ostrově na východním okraji Kyklád. Zprvu zasněná, se sólovou trubkou jazzového matadora Lestera Bowieho, ale zhruba v polovině přechází do pěkné epické melodie a hybného 7/8 rytmu (ne, že bych byl tak chytrej, ale píše se to v bookletu). Neméně energická je i následující Andalusiana a blok prvních tří skladeb uzavírá prog rocková pecka To The Lighthouse, která jako by vypadla z alba Canto di primavera (1979) legendárních Banco del Mutuo Soccorso.

Zklidnění přichází s krásnou milostnou písní Soneanima, kterou ztvárnil Andrea Parodi a v instrumentální Improvviso se sólem na piano blýskne klávesista Vittorio Nocenzi (BMS). Ovšem se skladbou Breathing With The Lotus již album opět nabírá na obrátkách. Energický koktejl rytmů a melodií odpálí flétnista Mauro Pagani a ve výborných sólech se předvedou Maltese na kytaru i baskytarista Luca Barberini. Mantra je takovým živelným duetem perkusí a strun, kde předvádí zajímavé hlasové kreace Arnaldo Vacca, ovšem velice pozoruhodnou skladbou je následující dráždivá instrumentálka Omdurman. Je to první věc, ve které dostane slovo i “moderna”, tedy elektronika, programování a sampling a v mixu s etnickými nástroji a trubkou to zní jak sugestivní jazzová zhulenina z některého z filmů Davida Lynche.

Úvod deváté skladby – Sahasrara In The Sky – se nese v experimentálním duchu, ale za chvilku se zlomí do pěkné, chytlavé a energické melodie s prvotřídními sóly na kytaru, klávesy a housle. S přibývající stopáží je album lepší a lepší, důkazem budiž kouzelně melodická Pietre bianche, ve které má hlavní slovo (nástroj zcela nerockový) akordeon. Zásadním vrcholem alba je pro mě jedenáctá Nel tempo. V podstatě jediná “normální” a přitom podmanivá písnička s typicky středomořskou melodií, kterou svým nenapodobitelným způsobem nazpíval frontman Banco del Mutuo Soccorso – Francesco di Giacomo. Mediterraneo je krátkou instrumentálkou, ve které hrají prim především akustické kytary a housle a původní album končí etnickou – a tvorbu Dead Can Dance připomínající – skladbou Ayran.

Reedice od AMS nabízí ještě nášup v podobě živého provedení milostné písně Soneanima – tentokrát jako duet Francesca di Giacomo a Rosie Wiederkehr – a to už je opravdu vše.

Původní vydání od Il Manifesto (1999) již bude dávno vyprodané, naštěstí je k mání reedice od velice agilní firmy AMS (zajímavé je, že není uvedená na discogs) a to v podobě opravdu pěkné rozkládací mini vinyl repliky s jiným obalem, než byl ten originální. Zvuk CD je fantastický a booklet obsahuje předmluvu s komentáři k jednotlivým skladbám od kytaristy Rodolfa Maltese.

Vynikající přírůstek do každé rockové sbírky (a nejen pro fanoušky Banco del Mutuo Soccorso), tedy za čtyři.

01. Amorgós (5:49)
02. Andalusiana (3:47)