CD+DVD AMS Records – AMS 227 CD /2013/
S ohledem na rok narození (1968) dnes už vlastně veterán italské hudební scény Fabio Zuffanti je respektovaným umělcem a zároveň workoholikem wilsonovského typu. Svoji stopu zanechal v celé řadě hudebních projektů a těmi, z mého pohledu nejzásadnějšími byly Finisterre, La Maschera di Cera a Höstsonaten. A právě těm se dnes podíváme trochu na zoubek…
Skupina Höstsonaten, pojmenovaná podle slavného filmu Ingmara Bergmana “Podzimní sonáta” debutovala v roce 1997, ale do srdcí fanoušků se zapsala především čtyřdílnou sérií “SeasonCycle Suite”. Ta vycházela v letech 2008 – 2011 a každé z instrumentálních alb je věnováno jednomu ze čtyř ročních období. V roce 2012 Zuffanti zhudebnil báseň The Rime Of The Ancient Mariner (Píseň o starém námořníkovi) od Samuela Taylora Coleridge a o rok později vyšla její živá verze v podobě CD+DVD Alive In Theatre.
Záznam z janovského divadla “Verdi” pochází z 16.12.2012 a je to pastva nejenom pro uši, ono je i na co se dívat. Oba nosiče nabízejí víceméně to samé, ale raději koukám na DVD a při každé reprodukci u něj sedím, jak přikovanej. Po hudební stránce jsou to typičtí Höstsonaten a připomíná mi to muziku nejen ze “Season CycleSuite”, ale aj dalších Zuffantiho projektů – La Maschera di Cera, nebo La Curva di Lesmo. Prostě symphonic prog jak podle učebnice, s plnotučným zvukem a převahou minimoogu s mellotronem. Pochopitelně to není jen o klávesách, sám Luca Scherani vytáhne aj tahací harmoniku a kapelu doprovází ještě dvojice děvčat – Joanne Roan (flétna) a Sylvia Trabucco (housle). Jak už jsem uvedl výš, celej koncept je zhudebněnou básní Samuela Taylora Coleridge a tudíž v angličtině. Za mě říkám bohužel, protože k podobně melodickému a vznešenému prog rocku by pasovala spíš italština…
Kapela sedí v levém rohu vzadu a je velmi statická, celé jeviště je vyhrazeno postupně čtyřem vokalistům a baletním tanečnicím / tanečníkům v pěkných a vypracovaných kostýmech. Choreografie je velmi povedená a místy i neobyčejně strhující. Spolu s hudbou, světly a kulisami vytváří nádherné obrazce a každá z následujících scén je lepší té předešlé.
Po velkolepém, instrumentálním prologu (Prologue) je tu první dějství (Part One) a s ním starej námořník (a rovněž starý známý z La Maschera di Cera) Alessandro Corvaglia. Jeho hereckej projev je sice poněkud topornej, ale zpěvák je to par excellence a téměř čtrnáct minut dlouhou skladbu zvládá i v pohybu bez nejmenšího zaváhání. Při sledování obrazu navíc vnímám především jeho hlas, protože na jevišti se pořád něco děje a když na něj vlétne Albatros, přestávám dýchat. Do kůže se zařezávající hudební motiv a tanec nádherné Simony Angioloni patří k vrcholům programu, ovšem řada dalších jich bude teprve následovat.
V trochu “ostřejším” (po hudební stránce) druhém dějství (Part Two) hlavní roli převezme mladý námořník Gianmarco Farnè a je to čas práce, tance a radosti. Divoký rej mladých mužů a dívek utne teprve výtečná instrumentální mezihra Interlude, při které můžeme konečně detailněji nahlédnout do tváří stylově nalíčených Höstsonaten a třeba flétnistka s houslistkou vypadají opravdu děsivě…
Třetí část (Part Three) obsahuje několik takřka metalových laufů a neklid vyvolávající hudba je v naprostém souladu s jevištní choreografií. Nejdůležitější personou je tentokrát druhý z mladých námořníků Marco Dogliotti, ovšem jen do chvíle, než na scénu vstoupí Smrt. Smyslná, posádku decimující Morena Campus je dalším vrcholem představení a zdatně jí sekunduje Priscilla Bellino v roli přízračné “Life-in-Death” (Život ve smrti).
To nejlepší nakonec. V závěrečném dějství (Part Four) se na jevišti znovu objeví Simona Angioloni jako Albatros, ovšem tentokrát i zpívá a její part patří k nejlepším okamžikům celé show. Poslední postavou ve vedlejší roli je na špičkách cupitající Měsíc (Carlotta Ferrera), ale to už jsou na pódiu všichni účinkující a s nimi i velké finále. Po krátkém potlesku následuje ještě instrumentální Part Four Reprise, jako hudební doprovod k závěrečné děkovačce.
Původně jsem chtěl studiovou verzi, ale tu mi vyprodali a tak jsem sáhnul po téhle lajfce. Nelituju toho ani v nejmenším, protože zvuk má naprosto fantastickej a bez jediného falešného tónu. Obraz je sice trochu zrnitej, místy malinko rozklepanej, ale o to autentičtější. Chvílemi mám pocit, že stojím mezi tanečnicemi a při těch jejich postavičkách v přiléhavých kostýmech…
Zuffantimu se povedl další, já už nevím kolikátej meisterštyk a já ho s radostí zařadil do své domácí sbírky. Rozevírací papírová mini vinyl replika od AMS je luxusní (jak už je jejich dobrým zvykem), jedno z křidélek ukrývá CD, druhé DVD s pěkně naducaným bookletem. Ten obsahuje nejenom kredity, ale především spoustu parádních, barevnejch fotek. Tady není nad čím mudrovat, pět (mořskejch) hvězd jak vyšitejch.
02. The Backstage 3:53
CD
01. Prologue 7:35
02. Part One 13:25
03. Part Two 9:35
04. Interlude 5:06
05. Part Three 17:34
06. Part Four 14:57
Musicians:
Fabio Zuffanti: Bass guitar, acoustic guitar, bass pedal
Maurizio Di Tollo: Drums
Simone Ritorto: Electric guitar
Luca Scherani: Keyboards, samples, accordion
Joanne Roan: Flute
Sylvia Trabucco: Violin
Singers:
Alessandro Corvaglia (The Mariner)
Gianmarco Farnè (The Young Mariner)
Marco Dogliotti (The Young Mariner)
Simona Angioloni (The Albatross)
Dancers & Choirs:
Priscilla Bellino (Death)
Morena Campus (Life-in-Death)
Carlotta Ferrera (The Moon)
Angela Morelli, Carola Biasetti, Daniele Mignemi, Edoardo Pallanca, Marco Valerio Pesce, Matteo Orione, Noemi Piga, Simone Pastorino
Prog Rock
AMS Records
2013
CD, DVD
6+DVD
CD+DVD AMS Records – AMS 227 CD /2013/
Přiložené ukázky vypadají dobře. Ještě se jim budu věnovat. Ď