Capability Brown

Slovy klasika “jedna z nejzpěvavějších zapomenutých anglických kapel”, příhodně pojmenovaná po významném zahradním architektovi 18. století jménem Lancelot ‘Capability’ Brown, vznikla koncem roku 1971 spojením bývalých členů poprockového souboru Harmony Grass Tonyho Fergusona (zpěv, kytara, baskytara) a Kennyho Rowea (zpěv, baskytara, perkuse) s Grahamem Whitem, kytaristou Fuzzy Duck (na jejich jediném albu i zpíval) a trojicí multiinstrumentalistů – Dave Nevin (zpěv, kytara, baskytara, klávesy), Roger Willis (bicí, piano, harmonika) a Joe Williams (zpěv, perkuse).

Skupina debutovala na jaře 1972 coverem Liar od Russe Ballarda na společném singlu s dalším nováčkem stáje Charisma, formací Spreadeagle (skladba Nightingale Lane). První samostatnou nahrávkou Capability Brown se tak stal až další singl s nealbovými čísly Wake Up Little Sister (orig. Lindisfarne) a Windfall natočený v londýnských Lansdowne Studios, kde vznikal i materiál na album, jež pod názvem From Scratch vyšlo začátkem října 1972.

Jeho základem je sedmero vlastních skladeb, jimž vedle úderné No Range a baladoidní I Will Be There vévodí bezmála desetiminutová čtyřdílná suita Sole Survivor (Escape, Sole Survior, Cosmic Ride, Time Machine), zatímco mezi trojicí předělávek spolu s Liar (zde přes 7 minut) vyniká úprava songu Beautiful Scarlet od Rare Bird, od nichž kapela převzala i skladbu Redman.

Nezvykle košatá instrumentace (mj. loutna, balalajka, vibrafon) a dokonale propracovaná aranžmá se všudypřítomnými vokálními party, na nichž se podílel kompletní půltucet muzikantů, přispěly k četným změnám atmosféry a stylů i žánrové nezařaditelnosti souboru. Snad i proto se album obecně netěší takové přízni, jakou by zasloužilo.

Autorem předlohy pro přebal byl basista Kenny Rowe. Jeho oblouková zahradní brána s výhledem na venkovské stavení vytvořená ilustrační technikou zvanou scratchboard ladí s názvem kapely a svým způsobem i s obsahem díla. Zajímavostí budiž, že nikde – ani na vnitřním obalu s texty písní – není uvedena sestava. Byla k mání až koncem roku 1972 paradoxně na albu písničkářky Risy Potters, jež vyšlo u Buddah Records pod názvem Take Me Away, bo si Capability Brown coby její doprovodné těleso vybral Steve Rowland, americký producent obou předmětných titulů. Přesto tahle kooperace zůstává ve světě hledačů ještě utajenější než obě řadové desky skupiny.

Ta druhá se na trhu objevila v květnu 1973 (v Americe s ročním zpožděním u Passport Records) v atraktivním přebalu od Hipgnosis pod názvem Voice a na úvodní písňové straně pokračovala v intencích debutu. Dvě zdařilé cover verze (I Am And So Are You od Affinity a Midnight Cruiser od Steely Dan) střídají skladby z vlastní dílny – Fergusonova Sad Am I, která vzdor názvu a textu osvěží a Nevinova ryzí rockovice Keep Death Off The Road (Drive On The Pavement). A třebaže si v ničem nezadají s nejlepšími kousky z debutu, stanou se “obětí” druhé strany desky, kterou tvoří velkolepý progrockový epos Circumstances (In Love, Past, Present, Future Meet), jenž na ploše dvaceti minut vyplněných progfolkovými pasážemi, symfonickým rockem, jemnými akustickými i říznějšími elektrickými kytarami, sólovým zpěvem i sborovými vokály, syntezátory i mellotronem, doslova převálcoval všechno, co dosud od Capability Brown zaznělo.

Tímhle nekonečně rozmanitým kusem si kapela na svou stranu naklonila i celou řadu vyznavačů progresivní tvorby, přesto však na její kouzelné zahradě plné hudebních požitků už žádné další plody nevyrostly. Bohužel.

Před nejistou budoucností značky a dalšími dohady s věčně nespokojenými hlavouny z vydavatelské firmy dala hned polovina formace (Ferguson, Willis a White) přednost účasti na turné po Střední a Jižní Americe v sestavě softrockového bandu Christie, kam je zlákal basista Roger Flavell. Že se kvůli nemoci svého otce podniku nakonec nezúčastnil Grahame White nic nezměnilo na předčasném konci Capability Brown.
Společně se trojice znovu sešla v roce 1976 při založení bandu Krazy Kat s Rayem Lewisem (baskytara, zpěv) a Harrym MacDonaldem (klávesy). Natočí dvojici singlů, dvě rozháraná alba (China Seas, 1976 a Troubled Air, 1977), na nichž autorsky dominoval Tony Ferguson, prožije svých 15 minut slávy na festivalu v Readingu ’77 a končí.

Její předchozí štaci připomněla Charisma v domovině kompilací Liar (1976), na níž byly obě desky Capability Brown zastoupeny stejným dílem. Z pochopitelných důvodů se tu nedostalo na majstrštyk Circumstances, z nepochopitelných ani na čarokrásnou Beautiful Scarlet.
V Americe byl výběr oficiálně k mání až v roce 2016 a snadno se neshání ani řadové tituly From Scratch a Voice. Reedice na vinylu se ještě ani nedočkaly a na CD vyšly pouze u germánských pirátů Second Harvest (2008) plus dvakrát v Japonsku – poprvé v rámci série British Rock History on CD, Vol. 12 (1990), podruhé na labelu Arcàngelo (2011).

Kenny Rowe, jemuž v roce 1973 Charisma věnovala první stranu singlu s písní Jesus (B: Anawim – The Water Song), se podle všeho další hudební kariéry vzdal, stejně jako Joe Williams.
Dave Nevin si zapěl ve sborech na albu Treading The Boards (1975) anglického folkového zpěváka a komika Richarda Digance a na čtvrtém sólovém albu klávesisty Matthewa Fishera Strange Days (1981).
Grahame White si zahrál na dvou albech rokenrolové legendy v sestavě The Jackie Lynton Bandu (A Bit Near The Mark, 1980 a White Line, 1983, ), v roce 2008 zemřel.
Roger Willis se po rozpadu Krazy Kat odmlčel a objevil se až na albovém debutu bluesové kapely Storm Warning Breaking Out (2005).
Tony Ferguson přesídlil do New Yorku, v branži dál působil jako manažer (Stiff Records) a vyhledávač talentů (Interscope Records). V roce 2010 se přestěhoval do Portlandu, kde spoluzaložil společnost Pacific Northwest Entertainment Group podporující začínající umělce.

V dubnu 2013 obdrželi Capability Brown cenu Friars Heroes Award udělovanou sdružením pamětníků a příznivců hudebního klubu Friars v Aylesbury na jihovýchodě Anglie, kde často vystupovali.

DISKOGRAFIE:

1972 – Wake Up Little Sister/Windfall (SP Charisma)
1972 – From Scratch (LP Charisma)
1972 – Beautiful Scarlet/The Band (SP Philips)
1973 – Voice (LP Charisma)
1973 – Midnight Cruiser/Silent Sounds (SP Charisma)
1973 – Liar/Keep Death Off The Road (SP Charisma)
1976 – Liar (LP Charisma, kompilace)

OBRAZOVÁ PŘÍLOHA:

Vstupenka na koncert v klubu Friars, 16. 6. 1972
Tisková reklama na koncert na Univerzitě v Essexu, 17. 11. 1972
Inzerát zveřejněný v hudebním týdeníku Melody Maker, 2. 12. 1972
Plakát inzerující koncert v německém Düsseldorfu, 17. 1. 1973
CB v roce 1973: Joe WIlliams, Dave Nevin, Tony Ferguson, Kenny Rowe, Roger Willis a Grahame White
Inzerát zveřejněný v hudebním magazínu ZigZag, červen 1973
Tisková reklama na koncert v klubu Friars, 19.1.1974
Krazy Kat při vystoupení v německém Offenbachu, 1977
Roger Willis, Joe Williams a Ken Rowe s Davidem Stoppsem, který jim předal Friars Heroes Award, duben 2013

 

4 názory na “Capability Brown”

    1. Díky oběma za reakci! Capability Brown beru jako informační, poslechový a vlastně i nosičový oříšek. K rozlousknutí mě postrčil nákup kompilačního LP Liar, který jsem zkraje týdne sehnal a dost poslouchal.
      K příloze: Na obrázky jsem vysazenej, ale při stručným textu se mi tahle varianta zdá příhodnější.

      1. Obě desky jsem našel na Spotify a ty pečlivě sezpívané vokály mě praštily přes uši už od prvních taktů. Klobouk dolů, zpívalo jim to spolu parádně. Z alba From Scratch mě zaujaly především úvodní “Beautiful Scarlet”, natvrdlá “No Range” a členitá “Sole Survivor”. Z eLPíčka Voice bych vypíchnul především onu dvacet minut dlouhou suitu “Circumstances”, jasnej vrchol tvorby Capability Brown.

        Díky za článek, byla by škoda tuhle kapelu nezmínit a zapomenout.

Pridaj komentár