Ahvak – Ahvak (2004)

Dave Kerman, narodený 24. 8. 1959, rodák z Kalifornie, má za sebou bohatú muzikantskú kariéru. Spolupracoval s esami avantgardnej hudobnej scény, ako sú Bob DrakeChris Cutler alebo Fred Firth, taktiež fungoval (funguje) v kapelách a projektoch, napr. BlastPresentU TotemNimbyThinking Plague (moji veľkí obľúbenci) a je bossom vlastných 5uu’s.

Žije striedavo v USA a v Izraeli, takže nie je žiadny div, že v roku 2002 spolu s hudobným producentom Udi Koormanom založili avant-progovú kapelu (samozrejme izraelskú) s názvom Ahvak (v hebrejštine termín pre “prach”), ktorej v roku 2004 vyšiel dosiaľ jediný album s rovnomerným názvom. Osobne ho považujem za jednu z najväčších perál vynikajúceho amerického labelu Cuneiform Records a všeobecne celého subžánru RIO/avantgard.

Zľava: YEHUDA KOTTON, ROY YARKONI, ISHAY SOMMER, UDI SUSSER, UDI KOOMRAN a DAVE KERMAN.

Album so siedmimi regulérnymi kompozíciami rôznej dĺžky (záverečná Pirzool je len akýsi dramatický epilóg experimentálneho charakteru) prináša hutnú, temnú, energiou nabitú muziku, postavenú na skutočne razantnej rytmickej sekcii (Kerman/Sommer), nabaľovanej rôznymi motívmi a fragmentami hranými na celej škále rôzne modulovaných klávesových nástrojov a gitary, zriedkavo aj dychových nástrojov. V niektorých pasážach možno počuť deformovaný spev, resp. recitovaný monológ klávesáka Udi Sussera.

Ťažiskové pre album sú ambiciózne eposy Ahvak (16:21) a Hamef Ahakim (13:32), ovplyvnené hudbou klasikov, ako sú Carl Maria von WeberIgor Stravinsky a Béla Bartók, ale zaprieť sa nedajú ani artrockové štruktúry a postupy. V kratších skladbách sú evidentné aj občasné hebrejsko-arabské orientálne motívy a prvky, okrajovo aj echá Canterburskej scény. Jednotlivé skladby sú plné zmien tempa a náladotvorných odtieňov, ale v podstate všetky majú obrovskú dynamiku a spád a rútia sa na poslucháča ako uragán.

Album pôsobí kompaktným dojmom, všetci muzikanti zoskupenia Ahvak hrajú so zameraním pre celkové pozitívne vyznenie jednotlivých skladieb, bez egoistických manierov sólistov. Ideálna je vlastne aj súhrnná minutáž tejto placky a pokiaľ ste v tom správnom rozpoložení pre tento typ hudby, obyčajne sa dostaví nutkanie pustiť si celý album ešte aspoň raz.

Prvotina Ahvak je jedným z pilierov súčasnej avantgardnej hudby a najmä pre náročných, vnímavých poslucháčov, ktorí majú bližšie k rocku, ako k jazzu a klasike a pritom chcú postupne preniknúť do tajov avantgardy, ho odporúčam počúvať v časovej línii určite skôr, ako produkty žánrovotvorných predstaviteľov scény typu Art ZoydPresentMagma alebo Univers Zéro.

1. Vivisektia (8:30)
2. Bherta (8:25)
3. Regaim (2:41)
4. Ahvak (16:21)
5. Melet (2:53)
6. Hamef Ahakim (13:32)
7. Pirzool (0:58)

Yehuda Kollon – guitars
Ishay Sommer – bass
Udi Susser – keyboards, woodwinds, vocals, baglama, darbooka
Roy Yarkoni – keyboards, piano
Dave Kerman – drums, percussion
Udi Koomran – computer

Ahvak Book Cover Ahvak
Ahvak
Avantgarde, Prog Rock
Cuneiform Records
2004
7

3 názory na “Ahvak – Ahvak (2004)”

1. … vedel som, že Ty zareaguješ Zdenku, toto je parketa, na ktorej sme my dvaja celkom doma a je to náš spoločný prienik hudobných záujmov 🙂
    Chcem sa Ťa spýtať – neskúšal si počúvať album Maxwell’s Demon – Diablo? To je tiež niečo, čo Ťa mohlo zaujať a recenzia je tu …

2. Ahoj Miro, pěkná recenze na výbornou desku i kapelu. Tebou jmenované kapely mám rád, stejně jako Ty. Pořídil jsem si třetí verzi debutu Thinking Plague, takže mám žlutou, oranžovou a bílou variantu obalu, v 300 kusovém nákladu vyšel Moonsongs ve Francii. Díky, ze sem přidáváš ne celkem běžné interprety a desky.