Brouci na kouzelném výletě

V roce 1967 se skupina Beatles ocitla na svém tvůrčím Olympu. Vydala album Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band, které ve své době bylo mnohými považováno za nedostižný vrchol uměleckého snažení počínaje jejich rivaly Rolling Stones a novými skupinami ve slunné Kalifornii konče. Určitě i raní Pink Floyd byli čtveřicí z Liverpoolu silně ovlivněni.

Beatles již měli za sebou dva filmy režírované Richardem Lesterem – Perný den a Help. Nyní se rozhodli, že natočí další film, ve kterém nebudou nikým a ničím omezováni. Tak vznikla zvláštní road movie Magical Mystery Tour; pro některé naprosto geniální a zásadní dílo, pro jiné (mezi ně se počítám i já) pakárna na entou. I když je film jen pro otrlé, objevilo se v něm několik písní, které patří k tomu nejlepšímu z beatlesovské tvorby.

Samotné album otvírá stejnojmenná skladba Magical Mystery Tour, která nás zve na tajemnou cestu. Pro píseň je charakteristické užití dechových nástrojů a opakování ústředního motivu. Následuje Paulova nádherná píseň Fool On The Hill s velice příjemnou flétnou. Vždycky si vybavím scénu z filmu, v níž McCartney v dlouhém kabátě poskakuje liduprázdnou krajinou. Třetí kousek na albu, Flying, je instrumentální záležitost, která podle mě za ostatními skladbami silně zaostává. Následuje studiovým kouzlením silně ovlivněná Blue Jay Way, pro mě velmi psychedelická záležitost.

Your Mother Should Know je velmi příjemná skladbička s povedeným klavírním doprovodem. I Am The Walrus je další psychedelická záležitost na albu. Lennonův zpěv je zde doprovázen smyčci, sbory a vrstvením zvuků. Vzniklo tak nadčasové dílo, které mě vždy okouzlí a překvapí. Po této nádheře zazní píseň Hello Goodbye, kterou si přeji jednou zahrát na svém pohřbu. Doufám, že to hned tak nebude. Nejkrásnější kompozicí na albu je pro mě Strawberry Fields Forever, opět plná zvukových kouzel. Společně s písní Penny Lane připomíná rodný Liverpool a místa, která členové skupiny důvěrně znali.

Předposlední písní na albu je Baby You’re A Rich Man s výrazným refrénem. Potom se ozvou úvodní tóny francouzské hymny a John začne zpívat, že všechno, co potřebujeme, je láska.

Album Magical Mystery Tour sice nepatří mezi to úplně nejlepší v diskografii Beatles, ale určitě není na škodu si ho občas připomenout.

1. Magical Mystery Tour   2:48
2. The Fool On The Hill      3:00
3. Flying    2:16
4. Blue Jay Way     3:50
5. Your Mother Should Know         2:33
6. I Am The Walrus             4:35
7. Hello Goodbye  3:24
8. Strawberry Fields Forever          4:05
9. Penny Lane        2:57
10. Baby You’re A Rich Man              3:07
11. All You Need Is Love      3:57

Sestava:
George Harrison – vocals, guitar, organ, harmonica, swarmandal, violin, percussion
John Lennon – vocals, guitar, banjo, keyboards, jew’s harp, harmonica, percussion
Paul McCartney – vocals, bass, guitar, keyboards, recorder, penny whistle, percussion
Ringo Starr – drums and percussion, backing vocals

Magical Mystery Tour Book Cover Magical Mystery Tour
Beatles
Psychedelic Rock
Capitol Records
1967
11

9 názorov na “Brouci na kouzelném výletě”

1. Z Beatles som bol užasnutý niekedy začiatkom 70. tých rokov 72/73 ??? v kine keď som videl Žltú ponorku, ktorú odvtedy môžem pozerať hocikedy. No potom mi zmizli z radaru a neľutujem doteraz že som ich takto prehliadal. Minule som si pustil Seržanta Pepra a to zo 3 krát po sebe na pamiatku svojho zosnulého kamoša pre ktorého boli Chrobáci bohmi. A nudil som sa. Takže je to mimo mňa, no aj tak vďaka za pripomenutie.
    PS: vybrať ” Fool On The Hill” ako reprezentatívnu skladbu tohto albumu je prinajmenšom podivné. Hlavne keď tam sú tie Jahodové polia.

1. Sdílet znamená, že to video vlastně zkopíruješ přímo do recenze. Ten klip jsem tam chtěl dát, ale bohužel to nešlo. Ve výsledku se ukazovalo pouze tmavé okno s vysvětlením, že to nejde. Místo videa jsem tam dal ten obrázek.

Problém není napsat recenzi, ale vyšperkovat ji tak, aby to nebyl pouhý holý text.

2. Beatles mám rád, byla to první zahraniční kapela, kterou jsem v šedesátých letech slyšel. Je to přesně jak píšeš I Am Walrus, Penny Lane, Fool On The Hill, All Your Need Is Love a hlavně Strawberry Fields Forever jsou nesmrtelné. Název podle písně Strawberry Fields Forever si dala nejstarší sanfranciská komunita hippies. Moc hezky se mi to četlo, díky.

1. Zdeny, měl jsem štěstí, že jsem ve svých třinácti letech objevil doma kazety s Beatles (jednalo se o modré a červené album). Byl jsem chycen a dodneška považuji brouky za základní tvořitele mého hudebního vkusu.
      Jsem rád, že se ti recenze líbí.