Junioři hrají rock

CD Mellow Records ‎– MMP 498   /2007/

Prastará a na první poslech trochu nesourodá kuriozitka poslepovaná z italopopu, psychedelie a protoprogu ála Procol Harum. Texty jsou částečně v italštině, částečně v anglině a bonbónkem navrch jsou energické vstupy řízné dechové sekce. Věřte nevěřte, ale docela to funguje a je tu pár skladeb, které stojí za poslech.

Skupina The Juniors (nebo taky Gli Juniors) pochází z Vercelli a už od poloviny šedesátejch let ji jako svůj doprovodnej band využíval zpěvák Gianni Pettenati. Vedle toho však měla ještě svoji vlastní nezávislou kariéru a natočila jedno elpíčko a celou řadu singlů. Z pohledu hard – prog rockového fanouška je nejzajímavější především ten s písněmi Black Night/I’ll Be Blind, vydaný labelem CGO v roce 1970.

SP Black Night/I’ll Be Blind (1970).

Album The Juniors Story vydala společnost City Record v roce 1971 a vzápětí ho následoval i singl (se stejným obalem) s písněmi Rose Di Legno/Oltre L’Orizzonte. Ovšem pak už to šlo s kapelou pomalu z kopce. Další SP vyšly pod jmény Piero & The Juniors (1974), Mirella & The Juniors (1975) a tím její cesta po mapě hudebních dějin končí. Bubeník Gianni Durini si zahrál se skupinami Camelot, Everest a Panda, trumpeťák Pierino Spagnolo se uchytil u Zucchera a Renzo Rigon se etabloval v jazzu. Takovou malou zajímavostí může být skutečnost, že v roce 1969 u Juniors působil aj Alvaro Fella, pozdější leader skupiny Jumbo.

Časopis Ciao 2001 č. 4, 18. november 1970, strany 56-57.

Album The Juniors Story mi přijde poněkud roztříštěné a tu jeho rozpolcenost krásně demonstruje hned úvodní I Like Give That A Way. První dvě minuty, to je práchobyčejnej pop – byť s bzíkajícím Moogem – za kterej bych nedal zlámanou grešli. Jenomže pak, jako když mávne kouzelným proutkem. Bubeník rozkmitá končetiny a následující instrumentální pasáž s břeskně vyhrávající dechovou sekcí je opravdu pěkná. Sice sotva čtyřicet sekund dlouhá, ale baví mě a dává jakous takous naději aj pro zbytek alba. Druhá Come Un Anno Fa, to jsou zas Procol Harum jako vyšití. Především tedy jejich legendární šlágr A Whiter Shade Of Pale. To vám je podoba, až jsem se lekl a z nemlich stejného soudku je i pátá If You Never Speak.

Mou nejoblíbenější peckou je ta pod předvolbou č. 4 – Sweet. Její classical rockovej nátisk, šlapající rytmus a přizvukující dechaři mi připomínaj holandské Ekseption a je to bezva nakládačka. Trojice po sobě jdoucích písniček I Don’t KnowOltre L’Orizzonte a Rose Di Legno má popovější tendence, ale neurazí a samostatnou kapitolu tvoří osm minut dlouhá a tmavými barvami vymalovaná psychedelie Break Of Lease. To je nářez jak kráva. Na spíš klávesově orientovaném albu je konečně pořádně slyšet aj kytarák Nando Bellini a dojde i na pěkně štiplavá sóla kytary a kláves. V písničce Buona Notte A Chi nám The Juniors popřejí dobrou noc, ale ještě je tu bonus v podobě singlu s předělávkou skladby Black Night. Je klávesovější, neobsahuje virtuózní sóla a nedosahuje tvrdosti původní verze, ale je pěkná a jsem rád, že ji vydavatel vyhrabal a přidal.

Svým způsobem právem zapomenuté album nepřináší nic originálního, ale dokáže pobavit. Má svoje kouzlo a osobně je mi i velmi sympatická snaha skupiny vymanit se z popové škatulky – byť se jí to povedlo jenom tak napůl. Proti zvuku nemůžu říct ani zbla a pochválil bych aj instrumentální výkony zainteresovaných hudebníků. Je slyšet, že už mají něco za sebou a jsou patřičně vyhraní. Pěkný je i “rockový” obal. Lebka a přesýpací hodiny přivázané k varovně zdviženému prstu skýtají mnoho významů…

01 – I Like Give That A Way
02 – Come Un Anno Fa
03 – Cos’è L’Amore