KONCEPČNÍ ROCKOVÁ ALBA

Pod dojmem z tohoto skvělého Borkova článku:
A DAY AT THE OPERA
jsem si uvědomil a hlavně vzpomenul, že jsem něco podobného také dříve vytvořil. Vytahuji tedy z archívu svůj text a zveřejňuji jej. Je zajímavé, že se skoro ve všem shodujeme, a odlišujeme jen v drobnostech.  Hudební historie byla jen jedna. Album House Of Leather jsem skutečně neznal, a těším se, až si je poslechnu.

KONCEPČNÍ ROCKOVÁ ALBA

Pokusil jsem se vytvořit seznam raných alb, která zvolila tematicky spojující koncepci jednotlivých skladeb. Ideálně dějově a personálně propojeným příběhem. Nebo alespoň úzce vymezeným specifickým motivem, který skladby konkrétně typizuje. Zde předkládám výsledek hledání:

01. (*částečně*)
The WHO – A Quick One /9 December 1966/
Šestidílná kompozice “A Quick One, While He’s Away” na B straně LP.
02. (*částečně*)
The MOTHERS OF INVENTION – Absolutely Free /26 May 1967/
(některé prameny uvádějí 27.6.1967 – například kniha “The Words And Music of Frank Zappa” od Kelly Fisher Lowe, str. 36, vydání 2006 University of Nebraska Press). Koncept a postavy jsou samostatné pro každou stranu alba. Písně volně spojuje obecné téma politické a společenské kritiky.
03. (*částečně*)
The BEATLES – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band /1 June 1967/
Ne každá píseň se seržanta Pepře týká.
04.
NIRVANA – The Story Of Simon Simopath /October 1967/
Skutečně první rocková opera, která je na ploše celého LP, s kontinuálním výpravným příběhem a personifikovanými postavami.
05.
The ELECTRIC PRUNES – Mass in F Minor /January 1968/
Mše zpívaná latinsky a řecky.
06. (*částečně*)
INFLUENCE – Influence /January 1968/
Kanadská skupina, jejich mini rock opera “Mad Birds of Prey” je na B straně LP.
07.
The FAMILY TREE – Miss Butters /1968/
Kanada, silně ovlivněno The BEATLES.
08.
The KINKS – The Kinks Are The Village Green Preservation Society /22 November 1968/
Spojující téma – staroanglické tradice, inspirováno městem Devon.
09.
The PRETTY THINGS – S.F. Sorrow /December 1968/
10.
The WHO – Tommy /23 May 1969/
11.
The KINKS – Arthur (Or The Decline And Fall Of The British Empire) /10 October 1969/

Jak je patrné, je zde mnoho alb, která nebývají mezi rockovými operami běžně uváděna. Někdy z neznalosti, jindy s důvodu jiného pojetí klasifikace. Obecně často uváděná suita Tommy je až na desátém místě. Je řekněme nejslavnější, ale rozhodně nebyla první, jak se můžeme leckdy dočíst.

A to je vše, vážení. Přivítám jakoukoli inspiraci pro rozšíření tohoto seznamu.

13 názorov na “KONCEPČNÍ ROCKOVÁ ALBA”

  1. Jedna fajnová rocková opera inšpirovaná Johankou z Arcu, ktorú dokonca v opere aj hrali, bola The Survival Of St. Johan – A Medieval Rock Opera od americkej skupiny Smoke Rise. Vyšla v roku 1971 ako album, ale premiéru mala naživo v Studio Arena Theatre v Buffale v novembri 1970 a vo februári 1971 ju premiérovali aj v New Yorku v Anderson Theatre, kde mala15 repríz. Na rozdiel od mnohých iných rockových opier je preto výnimočná.

  2. Po Vánocích jsem se vrátil do Kolbenky a potom, co vstávám v pět ráno mám v hlavě jak vymetýno. Pusto, prázdno a dohromady nedám jedinou kloudnou větu. Ovšem nedá mi, abych se nezeptal, proč ve vašich seznamech chybí placka Days of future passed od The Moody Blues? Co jí chybí, že nesplňuje zadání?

    1. Snake: The MOODY BLUES nepatří mezi mé oblíbené kapely, neorientuji se v jejich diskografii. Kromě názvů skladeb popisujících jednotlivé fáze dne, je na albu nějaký spojující prvek? Příběh, postavy? Nebo nějaká jiná koncepce?

      1. Já měl za to, že texty písniček spojuje nějakej koncept (normálně prožitej den obyčejného člověka), ale možná se mýlím. Slova písniček nikdy nehledal, ovšem aj wiki praví : “Days of Future Passed is the second album and first concept album by English prog rock band The Moody Blues.”

        1. Podle toho, co jsem si teď o desce přečetl, by se to album dalo s výhradami mezi koncepční zařadit. Jsou stránky, kde je jako koncepční hudební projekt uvádějí. Koncept – jednotlivé fáze dne jako metafora fází lidského života. Žádný příběh, ani postavy, ale koncept tam je. Takže s výhradami, asi ano.
          Mimochodem, orchestrální pasáže měly původně vycházet z hudby Antonína Dvořáka.
          Vzhledem k tomu, že deska vyšla 10.11.1967, zařadila by se hned za skupinu NIRVANA.

          Zajímavé odkazy:
          https://ultimateclassicrock.com/moody-blues-days-of-future-passed-album/
          https://www.goldminemag.com/articles/revisit-the-moody-blues-landmark-album-days-of-future-passed
          https://www.classicrockreview.com/2012/07/1967-moody-blues-days/
          https://iloveclassicrock.com/album-review-days-of-future-passed-by-the-moody-blues/

    2. @Snake: Moje psaní o rockových operách tehdy vzniklo narychlo jen coby “úvod” k textu o Buccaneer, který mi pořád scházel a nešel jinak od ruky… V tom chvatu jsem nechtěl zapomenout na žádné z méně uváděných děl, na která jsem se soustředil, a tenhle notoricky známý titul nezmínil. Nic to, že ho dle svých kritérií stejně neřadím mezi rockové opery (absence příběhu), stejně jako řadu dalších, v článku vyjmenovaných, koncepčních alb. Avšak beru, že každý to můžeme vidět trochu jinak a souhlasím, měl jsem ho uvést alespoň mezi nimi.

      1. Děkuju za vysvětlení. Jak už jsem psal, texty jsem nestudoval a o tom, že je to album koncepční jsem někde četl. Nahrávky, které s Antonym uvádíte vesměs vůbec neznám (pro mě už je to hudební pravěk) a vzpomněl jsem si jenom na tu jednu jedinou, kterou z té doby poslouchám a mám.

Pridaj komentár