Zlo naživo a dobré!

Black Sabbath je klasika. A to taká, že si ju privlastňujú ako obyčajní rockeri, tak obyčajní metalisti. Džezmeni si nič neprivlastňujú, tí žerú len sami seba, no a klasickou hudbou opojení priaznivci majú iné preferencie. Že sú v tomto v zhode s ostatným popovým a iným konzumom, je len náhoda a rozhodne by som ju nedával do nejakého súvisu. Jasné, že klasická zostava je vždy na čestnom prvom mieste, ale aj kombo Iommi-Dio-Butler-Appice je viac ako hodnotným súperom komukoľvek, kto kedy nažhavil kombá a hlučil z pódia do davu. Neveríte? Tak si pustite Live Evil.

Písal sa rok 1982, kapela v menovanom zložení mala za sebou album The Mob Rules, nuž vyrazila na turné a nahrávala, čo sa dalo. A dalo sa evidentne v USA. Isto, vzťahy medzi muzikantmi boli, ako to už pri takýchto kolosálnych zoskupeniach býva, čoraz horšie, nuž sa album poriadne ani nezmixoval a už bolo duo Dio-Appice fuč. Našťastie, pokiaľ to viem ako poslucháč posúdiť, na muziku to negatívny vplyv nemalo. Naopak!

Dvojalbum Live Evil stihol decembrovú vianočnú vlnu, aj keď iba v Amerike, Británia si počkala pekne do januára 1983. A čakanie sa vyplatilo! Mix skladieb z „diovských albumov“ a bestofky „ozzyovského“ typu je zvolený s citom pre menu ocenené plným, počtom Michelinových hviezd. Dio sa so starým materiálom popasoval so cťou, v podstate aj Appice, hoci jednu výhradu by som mal. Vo War Pigs sa s hi-hatkou zbytočne derie dopredu a kazí geniálnu jednoduchosť sprievodného vykreslenia spevu. Každopádne dostanete hitoviek plnú kešeň. Starých (Black Sabbath, Iron Man, N.I.B., Paranoid, Children Of The Grave) i nových (Neon Knights, Heaven And Hell). Osobne mám veľmi rád koncertnú atmosféru skladby Heaven And Hell, to je chytľavá záležitosť, tak vás neobchytajú ani v erotickom masážnom salóne!

Počúvanie dvojalbumu je lepšie ako dajaká satanistická seansa, prípadne nedeľná omša. Na rozdiel od obradných povinností si album stačí len pustiť a užívať si podľa svojej vôle, nikto nič nenariaďuje, nič sa nevyžaduje.

Skvelá muzička!

1. E5150 2:21
  2. Neon Knights 4:36
  3. N.I.B. 5:09
  4. Children Of The Sea 6:05
  5. Voodoo 6:07
  6. Black Sabbath 8:39
  7. War Pigs 9:19
  8. Iron Man 7:29
  9. The Mob Rules 4:10
  10. Heaven And Hell 12:04
  11. The Sign Of The Southern Cross/Heaven And Hell (continued) 7:15
  12. Paranoid 3:46
  13. Children Of The Grave 5:25
  14. Fluff 0:59

Tony Iommi: gitara
Geezer Butler:: basa
Ronnie James Dio: spev
Vinny Appice: bicie
Geoff Nicholls: klávesy

Live Evil Book Cover Live Evil
Black Sabbath
Warner Bros.
1982
14

4 názory na “Zlo naživo a dobré!”

1. “Počúvanie dvojalbumu je lepšie ako dajaká satanistická seansa, prípadne nedeľná omša.”
    Predpokladám, že sa nezúčastňuješ ani seansí, ani omší, a preto nevieš, o čom píšeš. Škoda. Aj majster tesár (poet) sa občas utne 🙂 Počúvanie albumu je skvelé, nepotrebuje takéto komentáre.

2. Spomenul som si na časy, keď som o nejakom internete ani nesníval a chcel sa dozvedieť niečo o skupine, tak som kompletný booklet (Essential, 1996) prepisoval do Translatora a potom si to preložil a upravil. Totálne rozhádaná skupina. Ronnie, zrejme za “odmenu”, uvedený iba ako Ronnie Dio, Vinnie Appice ani nefiguruje v zostave, iba špeciálne poďakovanie… Inak, výborné! Hejkal, vďaka za recenziu!