Zelenooký Boh vládne oceliarňam

Steel Mill má povesť jednej z najvzácnejších raritiek, ktoré sa datujú do archeologického veku počiatku 70. rokov minulého storočia. Jediný album Green Eyed God z roku 1971 sa v roku 2010 dočkal naozaj reprezentatívneho vydania pomenovaného Jewels Of The Forrest (Green Eyed God plus) a osobne (akoby sa akékoľvek kydy na internete dali považovať za neosobné) si myslím, že by po ňom mali siahnuť všetci dobomilci.

Steel Mill je jednou z tých zoskupení, ku ktorým som sa dostal niekedy okolo roku 2000. Kým celý svet z bližšie neznámeho dôvodu očakával koniec fungovania počítačov, civilizácie a neviem, čoho ešte všetkého, v amatérskom rockovom podhubí sme si všímali skôr toho, ako nasať čo najviac muziky (o iných, tekutých, chuťovkách sa šíriť nebudem). Cédečko z hlbín 90. rokov sa u nás v Bratislave dostalo do obehu klasickým napaľovacím spôsobom, nuž nebol problém napočúvať album, ktorý, povedzme si otvorene, stojí za to.

Bez zbytočných „progresívnych“ omáčok môžem skonštatovať, že od prvej skladby Blood Runs Deep po poslednú „indiánsku“ vsuvku Har Fleur ide o parádny nárez. Hardrockové gitarové skuvíňanie dochucuje tu i tam nadžezlý saxík, nie je núdza ani o clivé melancholické pasáže, skrátka, ide o klasickú dobovú zmesku rockovej muziky, ktorá sa vtedy nosila a dnes pôsobí, akoby ani nemala za cieľ priniesť svojim protagonistom svetské statky typu limuzína, prepchaté konto, pozornosť osôb s  pohlavím podľa chuti atď. Keď si k tomu prirátam podmanivo naliehajúci spev, miestami až „sabatovskú“ atmosféru (schválne si vypočujte parádičku Mijo and the Laying of the Witch), vychádza mi z toho na vysvedčení čistá jednotka z rockovej matematiky.

A to ani nehovorím o tom, že titulná pieseň dokorčuľovala kamsi do hlbín etnických pralesov.

Jewels Of The Forrest však ponúka oveľa viac (teleshopping ako vyšitý). V prvom rade je to skvelý booklet s informáciami, ktoré boli do tohto vydania skúpe. Aj na internete ste sa toho moc nedozvedeli, pokým niekto neokopíroval práve tunajšie fakty. Poslucháča však najviac zaujmú bonusy. Keďže ide o ultimátnu prehliadku dochovaného materiálu, spoznáte oba single, päticu nevydaných skladieb nahraných kdesi na jar roku 1970 a v neposlednom rade sa kapela dokázala spojiť a pre toto vydanie nahrať aj jednu novú skladbu A Forgotten Future/A Future Past. Ako aj v prípade ostatného doplnkového materiálu, ide o vydarenú muzičku, ktorou sa kapela prezentovala počas celej svojej kariéry. Napriek tomu si myslím, že album predstavuje vrchol, ktorý doplnky neprekonali.

Zelenooký Boh je jedným z tých imaginárnych týpkov, ku ktorým sa oplatí obracať.

1. Blood Runs Deep 5:05
2. Summer’s Child 4:25
3. Mijo and the Laying of the Witch 7:52
4. Treadmill 4:00
5. Green Eyed God 9:45
6. Turn the Page Over 3:52
7. Black Jewel of the Forest 6:04
8. Har Fleur 0:48
Extra skladby:
9. Get on the Line (a-side, mono1972) 4:15
10. Zangwill (b-side, mono 1971) 3:43
11. Green Eyed God (a-side, mono 1971) 3:46
Nevydané štúdiové nahrávky z apríla 1970:
12. Confusion 3:50
13. Monday Arrives 3:15
14. Super Clean Man 3:33
15. Keep Working 3:56
16. Growing Bald 3:52
Nová skladba z roku 2010:
17. A Forgotten Future/A Future Past 5:00

David „Dave“ Morris: klávesy, spev
John Challenger: saxofón, dychy, gitara
Jeff Watts: basa (1-9)
Derek Chandler: basa (10-17)
Chris „The Rat“ Martin: bicie (1-9, 17)
Ricky (Rupert) Bear: bicie (10-11)
Colin Short: bicie (12-16)
Terry Williams: gitara (1-16)
Graham Parker: gitara (17)

Jewels Of The Forrest (Green Eyed God plus) Book Cover Jewels Of The Forrest (Green Eyed God plus)
Steel Mill
progressive rock
Rise Above Records
2010
17

5 názorov na “Zelenooký Boh vládne oceliarňam”

1. Mám tuhle desku na vinylu z roku 1995, vynikající záležitost stejně jako jediné album skupiny The Human Beast Volume One. O téhle verzi vydání na 2LP a 3SP jsem nevěděl, chtěl bych mít ve své sbírce. Díky za pěkné čtení o výborné ne až tolik profláknuté kapely.