Zappa / Mothers – Roxy & Elsewhere (1974)

Frank Zappa je jméno, které není potřeba moc představovat, sice v Čechách je známější více, než ve své rodné zemi. Začátky jeho hudební činnosti se datují od počátku šedesátých let, kdy přinesl do studia skladbu pro jízdní kolo a producentovi na místě předvedl svou představu, jak se na bicykl hraje. Sestavil svou hudební skupinu s názvem Mothers Of Invention (Matky moudrosti) a nahrál s nimi debutové dvojalbum Freak Out. Začínat dvojalbem nebylo až tak obvyklé.

Za svou hudební dráhu stačil vydat spoustu LP. Všechny koncerty si nahrával. Jeho desky tak byly složeny ze studiových nahrávek doplněných sekvencemi z živých vystoupení. Tohle dotvořování existujících nahrávek se mu docela vymstilo. Svou pro mě nejlepší desku Were Only In It For The Money doplnil bezpražcovou baskytarou a výsledek se nedá poslouchat. Podobně upravil i jiné desky, třeba na Sleep Dirt doplnil ve třech skladbách vokál Thany Harris, tady vytvořil zajímavou variantu téhle nahrávky.

Roxy & Elsewhere je sestřihem serie koncertů v losangeleském klubu Roxy v roce 1974. Nahrávka vyšla jako dvojalbum a každá strana (část) je uvedena preambulí.

První část je tvořena třemi skladbami Penguin In Bondage, Pygmy Twylyte a Dummy Up, které se vzájemně prolínají. V Penguin In Bondage je pěkné sólo Franka Zappy na kytaru. Pygmy Twylyte má nádherný nosný riff a v klipu na YouTube můžete vidět a slyšet perfektní hru Ruth Underwood na marimbu. Když sleduji klipy k této desce, tak mě štve, že v té době nemohl Frank Zappa koncertovat u nás. Jeho nahrávky jsme hltali on line, ale hru jeho souborů jsme si nemohli vychutnat.

Druhá část je tvořena skladbami Village Of The Sun, Echidna’s Arf (Of You) a Don’t You Ever Wash That Thing?. I tady nechává Frank Zappa prostor k vyjádření jednotlivým muzikantům, „free form“ známá z jazzu je i tady na místě. Z tohoto bloku se mi nejvíce líbí Village Of The Sun.

Třetí část začíná písní o monstr psu z filmového horroru s názvem Cheepnis. Son Of Orange County je jednou z nejzajímavějších na tomto albu svým jazzovým pojetím a zakomponováním skladby How Can I Be Such a Fool. Závěr třetí části obstará verze blues More Trouble Every Day z desky Freak Out. Tuhle skladbu měl Frank Zappa asi hodně oblíbenou, protože ji hrál na několika záznamech z koncertů, třeba i na Fillmore East June 1971.

Čtvrtá sekvence je tvořena jednou skladbou s názvem Be-Bop Tango (Of The Old Jazzmen’s Church). Tady se jedná o kombinaci improvizačních pasáží s mluveným slovem. Myslím, že sestava muzikantů, která hrála na těchto koncertech, patřila k tomu nejlepšímu, co tehdy americká scéna nabízela.

Franka Zappu obdivuji už skoro padesát let a možná jsem k jeho nahrávkám nekritický, deska Roxy & Elsewhere pro mě představuje jeden z nejlepších živých záznamů a hodnocení je za pět hvězdiček.

Side One:
A1. Preamble 1:24
A2. Penguin In Bondage 5:24
A3. Pygmy Twylyte 3:22
A4. Dummy Up 5:03

Side Two:
B1. Preamble 0:54
B2. Village Of The Sun 3:24
B3. Echidna’s Arf (Of You) 3:54
B4. Don’t You Ever Wash That Thing? 9:47

Side Three:
C1. Preamble 2:10
C2. Cheepnis 4:22
C3. Son Of Orange County 5:55
C4. More Trouble Every Day 6:08

Side Four:
D1. Preamble 1:25
D2. Be-Bop Tango (Of The Old Jazzmen’s Church) 15:23

Napoleon Murphy Brock – flute, tenor saxophone, vocals
Walt Fowler – trumpet, bass trumpet
Bruce Fowler – trombone
Frank Zappa – lead guitar, vocals
Jeff Simmons – rhythm guitar, vocals
George Duke – keyboards, synthesizers, vocals
Don Preston – synthesizers
Tom Fowler – bass
Ralph Humphrey – drums
Chester Thompson – drums
Ruth Underwood – percussion
+
Robert Camarena, Debbie Wilson, Linda Sims, Ruben Ladron de Guevara – backing vocals

Roxy & Elsewhere Book Cover Roxy & Elsewhere
Zappa / Mothers
Blues Rock, Jazz Rock, Experimental, Parody
Discreet
1974
2xLP
14

4 názory na “Zappa / Mothers – Roxy & Elsewhere (1974)”

1. Eriku díky za komentář. Mám taky rád tohle období, řekl bych nejrockovější. Já mám nejradši jeho počátky alba Freak Out, Absolutely Free, We´re Only In It For The Money, Uncle Meat a to všechno korunované Hot Rats. Ze sedmdesátek si hodně cením koncertů Live In New York apod. To co dělal na přelomu osmdesátek a devadesátek mě moc nebere, ale znám lidi, kteří to obdivují.

1. Freak Out je pomerne prívetivý dvojalbum, tie ďalšie veci mi veľmi nesedia, zo 60. rokov ma najviac baví Hot Rats, potom je “moje” obdobie niekde okolo Waka/Jawaka až One Size Fits All a potom si už len vyberám, Live In New York, Sheik Yerbouti, Does Humor Belong To Music?…

1. První deska Freak Out je v duchu britského beatu té doby, líbí se i manželce a druhá deska je tak trochu ulítlá, zvláště Návrat syna velkého magnetu. Absolutely Free a We’ re Only In It For The Money je pro mě zappovska klasika. Mám rád jeho desky živáků, jsou tam vlastně nové skladby, které nemají paralelu na studiovkách. Ty desky co jmenuješ se mi taky líbí a mám rád i Zoot Allures.