Zakarrias – jediný britský album rakúskeho sólistu

Nič som o tomto albume nevedel a nič som preto ani nečakal. Dokonca ma šokovalo, že Zakarrias je vlastne pseudonymom akéhosi Rakúšana. Na obale CD reedície od Cherry Tree z roku 2010 sa píše čosi o obskúrnosti, vzácnosti, mixe folku, blues, psychedélie a progresívneho rocku, pričom sa hudobná zmeska dáva do korelácie s ranými dielami Petra Hammilla (z Van Der Graaf Generator). A to mi stačilo, aby som po ňom chňapol.

Tvrdá úsečná skladba Country Out Of Reach predstavuje ťažkopádny hardrock s akýmsi psychedelickým podtónom. Gitara i klávesy v podstate len tvrdia rytmus, nuž najsilnejšie vnímam bicie a najmä basu, ktorá akoby znela nad všetkými ostatnými nástrojmi. Spevák Zakarrias akoby ani nemal dostatok textov, a preto často iba tak nôti akúsi melódiu. Je to skôr taký „ziapač“, než operný maestro.  Ďalšia posadená žulovica, Who gave you love, utvrdzuje počiatočné podozrenie. Skladby sú prosté sól! Akustická gitara v medzihre akoby chcela prekričať mĺkve okolie. Never Reachin ponúka krehkú baladickú polohu, zaujímavo pôsobí krehký klávesový sprievod zanieteného spievania. Jednak si tu zasóluje flauta a tiež nemožno nepočuť istú „artovú“ ambíciu. Škoda, že sa skladba skončí práve v momente, kedy by sa mohla rozbehnúť.  Pokojná vec The Unknown Years miestami pôsobí ako keby masívne bralo postupne zvetrávalo a jeho ostré úlomky narúšajú pietnu chvíľku na jeho úpätí. Vo všeobecnosti sa mi táto artrockovo zafarbená skladba páči z celého albumu asi najviac. Pri skladbe Sunny Side mi je jasné, že Zakarrias nebol priaznivcom rýchlej muziky. Zato naliehavé melodrámy mu šli na jednotku, čo tento spevný kúsok dokazuje nad mieru. Orchestrálny slaďák Spring Of Fate má v sebe čosi „Hammillovské“. Psycho úvod Let Us Change zrazu vytasí akustiku a spev v tvare, ktorý si spájam s Led Zeppelin. S nástupom bicích je to ešte markantnejšie, vynikajúco! Ťažká brassrocková skladba Don’t Cry neváha rozrážať pravidelné rytmy netuctovými klinmi a aby toho nebolo ako šafranu, záverečný kúsok Cosmic Bride fičí na vlnách psychedelického blúznenia. Takého, akému sa rád podvolím.

Škoda, že album nezachytil pôvodnú kapelu a stal sa len akýmsi povinným štúdiovým počinom. Myslím si, že solídne naznačeným skladbám by prospela troška gitarovej špiny. Aj tak je to však dobrá muzika a jej „kontext“ je viac ako zaujímavý. Iste, nie je to najgeniálnejší album hudobných dejín, ale ani by som ho neodvrhol ako nemenovaný dobový kritik, čo ho radil stiahnuť z obehu a chrániť tak poslucháčov.

1. Country Out Of Reach 4:05
  2. Who Gave You Love 4:06
  3. Never Reachin’ 5:01
  4. The Unknown Years 7:00
  5. Sunny Side 3:44
  6. Spring Of Fate 3:18
  7. Let Us Change 3:52
  8. Don’t Cry 4:08
  9. Cosmic Bride 6:08

Zakarrias: spev, gitara, basa, kazoo
+
Martin Harrison: bicie
Peter Robinson: klávesy
Geoff Leigh: saxofón, flauta
Don Gould: ochestrálne aranžmány, piano (6)

Zakarrias Book Cover Zakarrias
Zakarrias
Deram
1971
9

3 názory na “Zakarrias – jediný britský album rakúskeho sólistu”

1. Ešte prí čítaní profilu, keď tu nebola recenzia, mi prišla na um myšlienka, ktorej zodpovedá prvá veta posledného odseku. Škoda. Hejkal, album som nepočul a donedávna som o tomto Rakúšanovi ani netušil, ale opis albumu v recenzii mi evokuje Tractor.