WHITESNAKE – Trouble (1978)

Rok 1978 byl u Coverdaleových docela plodný. Vyšlo North Winds, udělal kompletně Snakebite v obou verzích a dal světu první WHITESNAKE album s názvem Trouble. A taky se mu narodilo první dítě, dcera Jessica, aby byl výčet zajímavější. Byl to prý jeden z důvodů, proč deska dostala název Trouble. Sestava, která tu hraje, je téměř totožná s předchozím EP, a musím říci, že je výborná a vyladěná. Muziku si zde užívám i pro její provedení. Tři borci s kytarami na krku – Moody/Marsden/Murray – jsou dokonale sehraní. Na bicí hraje Dave Dowle, také známý z předchozího EP. Jako nová posila se objevuje další ex Purle man, Jon Lord za klávesami, který nahradil na následujících víc jak pět let dosavadní hostující session a touring klávesisty.

Na prvním dlouhohrajícím titulu WHITESNAKE se dočkáme všech známých atributů, které určují a vlastně i vymezují tvorbu souboru. Rychlonohé hard hity, monumentální střednětempé silovky, pomalé okouzlovánky, i občasný úkrok někam jinam. Aspoň dvě až tři skladby musejí mít v názvu zaklínací formuli, tedy slůvko “love”. Jelikož bez love není úspěch, všichni ji chtějí, tak jim ji dejme. Coverdale a jeho parta naštěstí tuto hru pro publikum ovládají povětšinou na úrovni a se slušným vkusem. Doplněno skvělým vokálem, spolehlivými špičkovými muzikanty, hozeno do přiměřeně hrubozrnné roviny, tak se začal rodit úspěch.

Původní obal evropského LP vydání

Do dokonalosti tady ještě kus chybí. Přes veškerou vyzrálost, suverénnost, a kompoziční i instrumentální zručnost se dá pár věcí vytknout. Showbusinessový model se ještě ladil. Pokud mám začít skladbami, co se mi vždycky zaseknou v uších a znatelně poruší splývavost poslechu, musím zmínit cover The BEATLES Day Tripper. Ten se nepovedl. Je kostrbatý, soustředí se na krkolomný rytmus doplněný skandováním refrénu, a jinak se tam toho moc už neděje. Ne každý umí Broučí covery udělat nonšalantně, tento je křečovitý a vybrakovaný. Hned následující Nighthawk je jako ukradená z Come Taste The Band, má tytéž kroutivé kytary s funkující basou, akorát na tomhle albu působí jalově a nepatřičně.

Na druhou stranu hned první skladba na desce je fantastická jízda. Take Me With You je monstrózní a nezastavitelná, poháněná drkotavým během baskytary a vskutku ukázkovou prací hlasu majitele značky WHITESNAKE. Neméně kvalitní, s bluesovější duší, jsou obě love-ovky – Love To Keep You Warm a The Time Is Right For Love, společně s titulní skladbou. U těchto písní se lze nadechnout a krásně si je užít. Kapela v nich předvádí doslova oblažující výkon, který umocňuje emocionální hloubku písní.

Původní obal US LP vydání

Za vyloženě podivnou považuji volbu dvou skladeb. Jednou je instrumentálka Belgian Tom’s Hat Trick a druhou představuje Free Flight, kde nezpívá Coverdale, ale Marsden. Proč, k čertu, má tato kapela potřebu dělat instrumentálky, a proč nenechá všude zpívat Coverdalea, když to je jejich zlatá hřivna? Kdyby ty dvě skladby byly aspoň o něčem mimořádném. Nepřinášejí však nic, co by za řeč stálo. Free Flight je spíš otravná svojí úpornou snahou o hit. V tomhle se podobá Lie Down (A Modern Love Song), ale tu právě Dave svým hlasem aspoň trochu vytahuje z šedi průměrnosti. Závěrečná skladba Don’t Mess With Me je takový normální standard.

Reedice 2006 rozšířená o EP Snakebite (1978)

WHITESNAKE ukázali, co umějí. Na části své produkce dali hlasitě najevo, že jsou schopni udělat naprosto parádní a chytlavou muziku. Další částí to naředili s průměrným balastem, a výsledek shodili pár blbostmi. No, co už s tím naděláme, nemůže člověk hned chtít všechno. Tedy může, ale nedostane. Ale může se aspoň těšit. V případě WHITESNAKE je na co.

Tři hvězdy s přesahem.

01. Take Me With You – 04:46
02.
Love To Keep You Warm – 03:44
03.
Lie Down (A Modern Love Song) – 03:14
04.
Day Tripper – 03:47
05.
 Nighthawk (Vampire Blues) – 03:40
06. The Time Is Right For Love – 03:27
07. Trouble – 04:49
08. Belgian Tom’s Hat Trick – 03:26
09. Free Flight – 04:07
10. Don’t Mess With Me – 03:18

Total – 38:22
Dynamic range – DR13

Bonusy na CD 2006:
11. Come On – 03:33
12. Bloody Mary – 03:20
13. Steal Away – 04:20
14. Ain’t No Love In The Heart Of The City – 05:13
Skladby jsou z EP Snakebite (1978)

Trouble Book Cover Trouble
P33P-25058
Whitesnake
Hard rock
Polydor (Japan 1987)
1978
10

8 názorov na “WHITESNAKE – Trouble (1978)”

1. Práve som si album opäť raz vychutnal. Súhlasím, je to dobré a bude aj lepšie – pre mňa určite. Zo skladieb sa mi najviac páčia titulná Trouble a štartér Take Me With You
    Antony, díky za peknú recenziu!

2. Já jsem si Trouble poslechl k snídani a líbilo se mi. Whitesnake sice moc neposlouchám, ale aj tak mám dojem, že tohle album patří k tomu lepšímu z jejich diskografie a ty (minimálně) tři hvězdule bych vytáhnul taky. Díky za výborné čtení.

3. Pre mňa je to najlepší album, aký Whitesnake nahrali. Ešte sa im úplne nepodarilo sterilizovať rockový drajv. Pár skladieb nezaprie inšpiráciu v Bad Company, inštrumentálka je super, keďže ja južanské boogie môžem. Rovnako vnímam pozitívne pokus o rozbitie Day Tripper. Na čom sa zhodneme, to je Free Flight. Celkovo je u mňa album za štyri. Bude horšie.

1. Sice za nejlepší tuto desku nepovažuji, ale jde rozhodně o jednu z těch, které si rád pustím. Některé skladby jsou dokonalé.
      Výběrem vhodných skladeb z této a následující desky bych dokázal udělat album za 5*. Takhle je to jinak, a ta pro mne úplně nejsilnější alba mají ještě čas.