Vrčiaci lev slabučko hryzká

Minule som recenzoval Killing Floor a do oka mi padlo nezvyčajné a neveľmi známe vydavateľstvo Penny Farthing. Zistil som, že toho veľa nevydalo a s prekvapením som zbadal, že jedným koňom z jeho stajne je aj kapela Judd, ktorej cédečko mám pár rokov doma. Na tuzemských weboch o nej zmienku nenájdete, nuž som sa rozhodol venovať jej pár slov.

Ide o sprievodnú skupinu anglického speváka Krisa „Judda“ Ifeho. Už na strednej škole mal kapelu Gravediggers, potom sa spojil s The Vikings a v polovici 60. rokov zakotvil v skupine The Quiet Five, s ktorou nahral niekoľko singlov. Zároveň nahral aj niekoľko sólových singlov, z ktorých najzaujímavejší je bezpochyby Hush (cover Joea Southa), údajne sa stal inšpiráciou pre Deep Purple a práve Ifeho spracovanie im poslúžilo ako odrazový mostík k svojej svetoznámej verzii. Medzi ďalšie Ifeho vzory patrili hoci Righteous Brothers alebo Tom Jones.

Koncom 60. rokov začal spolupracovať s producentom Markom Wirtzom, pre ktorého dal dokopy kapelu The Matchmakers. Zároveň popri tom nahral aj nejaké svoje sólové skladby (vlastné i cover verzie), ktoré sa stali základom albumu Judd. V podstate šlo o rôzne demá i dokončené skladby, ktoré zložili s Wirtzom (hral na nich na klávesy), pomocnú ruku podali ostatní členovia The Matchmakers, vrátane gitaristu Roger McKew, známeho už z The Quiet Five.

Album obsahuje trinásť krátkych skladieb (cez tri minúty má cca polovica), ktoré sú v podstate popové. Gitara je však príjemne dobovo škrípe a Ife má mohutný hlasisko, ktorý sa dobre počúva. Miestami počuť blues, sem-tam sa rockovo pritvrdí. Album, ktorý občas nájdete aj pod názvom Snarlin‘ Mumma Lion, však neobsahuje nič, o čom by sa dalo siahodlho nadšene rozprávať. Občas prekvapí nejaká tá coververzia (napríklad hutná variácia na Let‘s Work Together), nie je to však nič zásadné, tobôž neopakovateľné. Nečudo, že sa dielo nepredávalo a zmizlo do zabudnutia. Napriek tomu kapela stihla vydať aj nealbumový singel I’ll Be Gone/Louisiana Woman.

Ife chvíľu spolupracoval s Jackson & Jones a potom sa vrhol na vydavateľskú činnosť. K spevu sa vrátil v roku 2008, v USA nahral album so skupionou The Beaver Street Hat Band. V novembri 2013 mal infarkt a zomrel. Z ostatných hráčov spomeniem, že Roger Flavell (niekde aj Flavelle) hral na prelome 80. rokov v The Byron Band speváka Davida Byrona (áno, toho z Uriah Heep), Tat Meager a Davey Clague hrali v skupine Siren a podľa niektorých zdrojov sa na nahrávkach podieľal aj basgitarista z The Quiet Five, Richard Barnes.

Cédečko je úzkoprofilovým tovarom. Ak nepočítam japonské vydanie (Air Mail Archive, 2005), dostanete ho len od lichtenštajnskej značky Hifly Sound Anstalt. S platňou je to ešte horšie, len si skúste pohľadať jedno z pôvodných vydaní (britské, austrálske, nemecké, francúzske alebo juhoafrické, ktoré vyšlo v roku 1971).

Množstvo raritiek, ktoré sa mi dostali do ruky, ma nadchlo. Našli sa aj také, ktoré ma nijako zvlášť neoslovili. Judd je právom zabudnutou kuriozitkou, albumom bez šance na nesmrteľnosť. Počúvam ho zriedkavo. Ale keď si ho pustím, dokážem ho vypočuť bez zlých pocitov. A preto si zaslúži aspoň malú spomienku. No a čo, že stojí na konci radu dobovej produkcie a o velikánoch vpredu ani len nesníva. Má právo byť občas pripomenutý.

1. All Right – A Little Bit Of Soul 2:35
  2. Merrilee Thompson 2:54
  3. Do I Still Figure In Your Life 2:14