Viselec, nože sa pokúsme spolu nájsť vietor v Španielsku

S nemeckou skupinou Jane som sa zoznámil náhodou, vďaka ňúraniu sa v regáloch s cédečkami v Roxy (to bol a stále je najlepší obchod s muzikou v Bratislave). Odvtedy už uplynula minimálne dekáda (ani si to už presne nepamätám, tak to bolo dávno), ale muzika kapely mi stále pripadá svieža, akoby som ju počul prvýkrát. Najviac to platí o debute s družným názvom Together z roku 1972.

Bez zbytočných okolkov – muzika je to zadumaná, nikam sa neponáhľa, udržuje si hardrockový drajv, ale zároveň pôsobí ako vekovitý kmeť uprostred semenišťa prízemnej tuposti. Inými slovami, vyniká. Gitara v rukách Klausa Hessa narieka tak, že popri nej Gilmourova pôsobí ako necitlivá verzia Harveyho Weinsteina. Klávesy jej zdatne sekundujú, ale oproti neskorším albumom je ich o poznanie menej. Emočné vypätie výrazne poháňa spevák Berndt Pulst, jeho naliehavý hlas k muzike pasuje, sťa valaška k zbojníkovi. No a čo, že neborí rebríčky oktávových kastrátov, borí aspoň mýty o tom, že akékoľvek matematické hodnoty musia vyjadrovať kvalitu hudby. Figu! V dlhočizných kúskoch typu Daytime, Spain alebo Hangman sa štedrovečerným spôsobom nadeľujú rozsiahle inštrumentálne dumky, v tých kratších sa buď pridá do kroku (Wind, nečakajte však speed metal, skôr paraolympiádu ochrnutých slimákov) alebo sa clivo demonštruje zármutok počas pohrebu milovanej osoby (Try to find, Together). Nečudo, že sa tu nachádza iba šesť nádherných skladieb, púhych šesť drahocenných klenotov v záplave Swarowskiho, osirelých šesť monumentov, čo sa pnejú nad pláňami zrovnaných a udupaných polí súčasnej „tiežrockovej“ muziky.

O tom, že sa debut zapísal do povedomia fanúšikov i samotnej skupiny svedčí fakt, že aj po mnohých personálnych zmenách sa viacero skladieb vždy dostalo do koncertných playlistov. Dôkazom sú hoci koncertné albumy. Osobne ho považujem za najlepší počin kapely a nedám naň dopustiť. Ak ste sa s ním ešte nestretli, odporúčam vám dohnať resty, obzvlášť, ak máte radi muziku, ktorá sa nikam neponáhľa a udržuje si krehkú clivú atmosféru, ktorá však nie je cukríková, naopak, má v sebe náboj pekne nabrúsenej melanchólie.

P. S. Bernd Pulst krátko po vydaní albumu zomrel (v roku 1973), ostal tak po ňom jediný dôkaz toho, že v kategórii depresívnych škrípajúcich romantikov zaujal čelné postavenie a právom ho už v roku 1971 Sound magazine vyhlásil za speváka roka. Po jeho odchode už nešťastníci, ktorým bol zverený mikrofón, zväčša iba chabo imitovali jeho prirodzený prejav. Okrem debutu Jane mu vyšiel iba singel Ein Mensch Ohne Namen/Du Bist Genauso Gut (1972) pripísaný skratke Bernd P. (prvá strana singlu je prerábkou hitu A Horse With No Name od  formácie America).

1. Daytime 8:05
2. Wind 4:52
3. Try To Find 5:24
4. Spain 11:53
5. Together 3:43
6. Hangman 9:58

Bernd Pulst: spev
Klaus Hess: gitara
Werner Nadolny: klávesy, flauta (5)
Charly Maucher: basa, spev (posledná časť 4)
Peter Panka: bicie, perkusie (4)

Together Book Cover Together
Jane
Brain, Metronome
1972
6

8 názorov na “Viselec, nože sa pokúsme spolu nájsť vietor v Španielsku”

1. Album mám, líbí se mi a čas od času sáhnu po něm s radostí, ale nepřipadá mi vyjímečné a považuji je “jen” za jedno z mnoha v mé sbírce. Ty skladby mi pořád ještě poněkud splývají – všechny jsou víceméně langsam, zadumané a prošpikované nekonečnými kytarovými sóly, je pro mě těžké najít si tady nějaký záchytný bod.

Díky za připomenutí a recenzi, už mi to tady duní…

1. Bývali doby, vlastne stále sú, kedy som mal Jane tiež uloženú v kategórii – jedna z mnohých. Avšak časom som si na ňu tak zvykol, že je mi bližšia než niektoré predvídateľné veličiny. Mám veľmi rád temnú a melodickú, ale nie umelú a násilne surovú, rockovú muziku v pomalších tempách. Debut Jane mi toto dáva mierou vrchovatou. Je ako had, čo lieni a je čoraz väčší a impozantnejší.

1. Taky se hlásím do jejich řad. Debut Jane řadím velevysoko nejen v rámci diskografie kapely… Dostal jsem se k ní ale se zpožděním, bo nevím jak jinde, ale v Praze se na burzách krautrock sháněl mizerně.