Veľrybie pierka ťažko rockujú

Americká hard&heavy psychedelická kapela Whalefeathers pôsobila v rokoch 1968-1973 a okrem troch singlov prispela do svetového rockového dedičstva dvomi albumami.

Kým prejdem k suchým (a veľmi kusým) faktom, dovoľte mi troška zaspomínať. Kapelu som spoznal vďaka tomu, že v druhej polovici 90 rokov ešte fungoval bartrový obchod medzi nadšencami o túto muziku. Čo sme mali, sme si požičiavali a napaľovali. Práve takto sa ku mne dostal album Whalefeathers. Nebol zlý, ale kúpu originálu som odkladal až do doby, kedy sa po ňom zľahla zem. Predsa len vyšiel iba v 1993 v Nemecku a potom sa zo dva razy zjavil pirátsky. Debut na CD vyšiel iba jediný raz. Vďaka pirátskemu labelu Akarma v roku 2008, ktorý vydal oba albumy na jednom nosiči. Ten som, mimochodom, konečne čerstvo doplnil do zbierky.

Skupina Whalefeathers vznikla v roku 1968 v Cincinnati v štáte Ohio. V zostave pôsobili hráči ako Stephe Bacon (bicie), Ed Blackmon (klávesy), Michael Johns (gitara), Mike Wheeler (gitara) a Don Hacker (basa). Posledného menovaného nahradil Roger Saus a toho zasa Leonard LeBlanc. Kapela sa dostala ku kontraktu s nashvillskou spoločnosťou Nasco. V roku 1970 vydala singel Shakin’ All Over/Nearing The End a debutový album Declare. Ten obsahoval osem skladieb, ktorým dominovali klávesové  nástroje. Celkovo bol sound tak hlboko zakorenený do 60’s, až sa natíska podozrenie, že materiál bol komponovaný už v počiatkoch kapely. Kto má rád psychedelický rock štipku á la Vanilla Fudge, so sladkými vokálnymi polevami, toho určite poteší. Inak, na album prispeli svojou hrou až dvaja basáci, Sauer i LeBlanc.

Kapela intenzívne koncertovala a v roku 1971 jej vyšiel singel It’s A Hard Road (Back Home)/I Don‘t Need No Doctor, ktorý sprevádzal druhý album nazvaný Whalefeathers. Tvorilo ho šesť skladieb, ktoré boli o poznanie tvrdšie a do popredia sa dostala ostrá kyselinová gitara. V zostave už boli iba štyria hráči, keďže Wheeler kapelu medzitým opustil. Inak, kým debut bol prakticky vlastná tvorba, na druhom albume prevládajú prevzaté skladby.

V roku 1972 vyšiel posledný singel – Two Feet From My Grave/It’s A Hard Road (Back Home), ktorý dal bodku za vydavateľskou činnosťou kapely. V roku 1973 sa rozpadla.

Wheeler hral v kapele Wheels, ktorá vydala v roku 1982 jediný, neinvenčne pomenovaný, album Wheels. LeBlanc sa dal sa na sólovú dráhu, vydal viacero albumov a hral i s kapelami LeBlanc & CarrThe Marantha Singers.

1. Declare (1970)
  2. Whalefeathers (1971)

2 názory na “Veľrybie pierka ťažko rockujú”

1. Veľmi som chcel získať kompiláciu oboch albumov od Akarmy. V obchodoch po nej nebola ani stopa. Časom som začal nakupovať aj prostredníctvom stránky Discogs, ale v tom období, keď som tam pravidelne plnil nákupný košík, rovnako nebolo po albumoch skupiny Whalefeathers ani pamiatky. Po dlhšej dobe som tam dnes nakukol, situácia je iná…
    Hejkal, díky za profil skupiny, zároveň gratulácia k CD a teším sa na recenzie albumov!