Ty Gong!

V spolku zberateľov halúzok počas čajového pikniku kdesi vo vesmíre platí nepísané pravidlo. Ak už sa tejto psychedelickej zábavke venuješ, pusti si k tomu raný Gong. Kto? Predsa ty (You)! Canterburská scéna a Daevid Allen, to je priam synonymum. Ťažko nájsť hippiesáckejšie zoskupenie uletených hašišákov, než formáciu Gong, ktorá v prvej polovici 70. rokov uplynulého storočia vyprodukovala albumovú trilógiu Radio Gnome Invisible. Zámer nerobiť si srandu z ľudí, ale s ľuďmi, si muzikanti predstavovali tak, že psychedélii dodali absurdný príbeh, ktorí väčšina ľudí považovala za bláznivý. A menšina? Tá v tom hľadala koníka, ako to optimistické dieťa, čo pod stromčekom našlo kopu konského lajna.

Prvé tri diely (nepýtajte sa, gúglite) zmienenej trilógie vyšli v rozpätí rokov 1973 (Flying Teapot, Angel‘s Egg) a 1974 (You), vesmírny príbeh o neviditeľnom pirátskom rádiu z planéty Gong vniesol úsmevy na tvárí avantgardných priaznivcov, poslucháčsky by som si dovolil tvrdiť, že to muselo silnejšie vyznieť naživo. V podniku, kde sa všetci zúčastnení stávajú priamymi účastníkmi uleteného tripu, či už sa opájali rôznymi omamnými látkami alebo nie. A bez ohľadu na absurdné prezývky, pod ktorými tam vystupovali.

Osobne nie som práve zanietený fanúšik podobnej muziky, nuž ani Gong sa u mňa v zbierke nevyskytuje práve masovo. Povedzme si otvorene, na tých ha-ha textoch zasa toľko nie je, aby za to udeľovali Nobelovu cenu za literatúru. A preto nemilosrdne vyseknem z trilógie posledný album You, ktorý práve počúvam, a niečo o ňom napíšem.

Kapela v tých časoch prechádzala personálnymi rošádami, Allen sa držal len preto, že prikvitol skvelý gitarista Hillage, aj tak však odišiel, aby sa predsa len vrátil na nahrávanie tohto albumu. A ešte pred vydaním opäť zmizol. Skupina dokonca krátko vystupovala pod názvom Paragong. Ale poďme k hudbe.

Je to zväčša meditatívna záležitosť, od pokojných rozprávkových šumov (Thoughts For Naught), cez nadžezlé uťatosti (A P.H.P.’s Advice) a psychedelické space vnemy (Magick Mother Invocation), až po blízkovýchodné ezoterické fusion (Master Builder, vrchol albumu!). Koho to baví, ten sa bude oblizovať. Koho nie, ten by sa mal albumu vyhnúť oblúkom. Osobne uprednostňujem tú časť muziky, kde sa odfiltrujú šumy a žvásty a kapela sa venuje muzicírovaniu. Posledné dve desaťminútovky sú v tomto vďačné (druhá menej). Obzvlášť Hillage ma baví. A dosť ulietavam na base, ktorá vystúpi do popredia v repetitívnom rozmachu skladby A Sprinkling Of Clouds.

Kapela Gong sa akoby lúčila s jednou etapou existencie (psycho humor) a hľadela v ústrety novej (fusion). Pre mňa prívetivejšej, a preto album You beriem s rezervou. Pokiaľ nie ste psychedelici od prirodzenia a k džezu máte blízko ako Donald Trump k ochrane životného prostredia, odporúčam vám zvážiť, či sa tiež nezachovať rezervovane. Ale ktovie, možno vám táto nekonvenčná muzika sadne.

1. Thoughts For Naught 1:30
  2. A P.H.P.’s Advice 1:37
  3. Magick Mother Invocation 2:11
  4. Master Builder 6:09
  5. A Sprinkling Of Clouds 8:42
  6. Perfect Mystery 2:25
  7. The Isle Of Everywhere 10:21
  8. You Never Blow Your Trip Forever 11:24

Daevid Allen: spev, gitara
Gilly Smith: básne a vesmírny šepot
Didier Malherbe: dychy, spev
Tim Blake: klávesy
Miquette Giraudi: hlasy, vokály
Steve Hillage: gitara
Mike Howlett: basa
Pierre Moerlen: bicie, perkusie
Mireille Bauer: perkusie
Benoit Moerlen: perkusie

You Book Cover You
Gong
Canterbury, psychedelic rock, jazz rock
Virgin Records
1974
8

5 názorov na “Ty Gong!”

1. Popsal jsi krásně tuhle desku a v podstatě celou tvorbu raného allenovského Gongu z pohledu milovníka blues a hard rocku. Po vydání téhle desky zakládající člen Sof Machine Daevid Allen včetně své manželky Gilly Smith odchází a dává prostor Pierru Moerlenovi a jeho jazzrockové fúzi. Mám rád celou tvorbu kouzelných Gong, ale nejvíce mě oslovuje právě to rané období, z desek Flying Teapot, Angels Egg, Camember Electrique byli slyšet Mothers Of Invention, Jefferson Airplane, Sof Machine i barrettovští Pink Floyd. Deska Shamal byla ještě trochu okořeněná psychedelií, ale to pravé moerlenovské období začíná až deskou Gauzese, hudba na těch deskách je sice posluchačsky přívětivější, ale bohužel taky tuctovější. Není tady ten moment překvapení a typický allenovský humor. Díky za počtení.

1. S Gongom “zápasím” hádam celý život. Je to jedna z mála kapiel, ktoré som dlho-predlho analyzoval, počúval, hodnotil a nevedel sa rozhodnúť, čo si zaradiť do domácej zbierky. Pretože nie som zberateľ pre zbieranie, musím mať doma len to, čo si vypočujem. Nemusí to byť často, ale musí to byť aspoň raz s chuťou. Pamätám si, že som dokonca váhal nad bestofkou, ale keďže sa mi na nej veľa vecí nepáčilo a pri kapele ako Gong mi prišla absolútne nepresvedčivá (to by som radšej urobil vlastnú z celej tvorby), napokon som zvolil práve tieto prechodné albumy, kedy doznieva psychedélia a nastupuje fusion. You a Shamal mi zatiaľ k životu stačia.

1. Tomu rozumím , já jsem je poznal jako tu bláznivou psychedelii, a taky je tak beru a tak se mi líbí. Zbožňuji hlavně allenovské období, ale mám rád i alba Gauzese, Shamal, Expreso II a Downwind, v podstatě mám od Gongu na CD vše co vyšlo. O tom, že vyšla nějaká výběrovka ani nevím :-). Tvůj přístup naprosto chápu.

1. Díky za odkaz, já ty výběry moc nemusím, oni tam většinou nejsou ty věci , který bych chtěl slyšet. Jak to kdysi napsal Vlček k Remasters od Led Zeppelin, první CD je zajímavé tím co Jimmy Page nevybral a druhé tím co vybral. Vždycky je to výběr podle vkusu sestavovatele alba.