Titus Groan

Klasická jednoalbumová starinka z Británie existujúca od konca 60. rokov do roku 1971, hudba pohybujúca sa od psychedélie cez blues až po džez, pričom všetko to zjednocuje termín „rock“, to je skrátka najlepšia vizitka pre hľadača obskurít. Kapela Titus Groan je priam etalónom uvedenej charakteristiky.

Počiatky možno vystopovať kdesi v roku 1967, kedy sa v skupine Jon zišli Stuart Cowell (spev, gitara, klávesy) a Jim Toomey (bicie). Iste, hrali tam aj ďalší hráči, podstatnejšie je, že im v uvedenom roku na značke EMI vyšli hneď dva single, So Much For Mary/Polly SundayIt Is Love/Sing Out. V roku 1968 si dvojica strihla ďalší singel What Did We Miss/My Kingdom Cannot Lose, tentoraz pod názvom Still Life. V roku 1969 sa zostava ustálila, nakoľko sa v nej zjavil Tony Priestland (dychy) a John Lee (basa). Skupina Titus Groan bola na svete a vydala sa dobýjať svet. Ozaj, jej názov pochádza z prvej knihy plánovanej trilógie Gormenghast spisovateľa Mervyna Peakeho.

Teda, aspoň blízke okolie. Našťastie v tých časoch všetky veľké vydavateľské spoločnosti začali zakladať „progresívne“ pobočky, aby podchytili čerstvé rockové publikum hľadajúce čosi nové. Formácia Titus Groan sa dostala pod značku Dawn (odnož Pye), spolu s takými zabudnutými zoskupeniami, ako napríklad Comus, Heron, Demon Fuzz, Trader Horne, Trifle, Jonesy, Quicksand, Fruupp a (azda najznámejšia kapela celej značky) Mungo Jerry. Udialo sa tak na jar 1970, kedy kapela vystupovala na viacerých britských festivaloch a aj v londýnskych kluboch. Behom októbra a novembra dala v štúdiu dohromady debutový a derniérový album v jednom – Titus Groan. Pohanského obalu sa zhostila Sue Baws a fotky kapely zinscenoval Paul Chave. V tom istom čase si so skupinou Comus zahrala v zapadnutom filme Permissive. Kapela v ňom predviedla inde nezachytenú skladbu Can’t Find The Words To Say.

Ešte pred vydaním albumu sa zjavil aj singel Open The Door Homer/Woman Of The World/Liverpool, pričom prvá skladba je coververzia od Boba Dylana. Kapela sa snažila naďalej koncertovať, ale v roku 1971 sa jej to nedarilo, ohlasy boli slabé, a tak sa napokon rozpadla.

Jediný muzikant zo štvorice, ktorý sa dokázal presadiť v hudobnej brandži natrvalo, bol bubeník Toomey. Hral s mnohými interpretmi a slávu si zaistil s The Tourists, kde pôsobila dvojica Dave Stewart a Annie Lennox. Okrem iného spolupracoval aj s Kenom Hensleym na albume Free Spirit (1980).

A ešte niečo. Album je prekvapivo často vydávaný na cédečkach, okrem viacerých pirátskych vydaní má naozaj pestrú paletu tých oficiálnych. Nemal by byť problém zohnať ho.

1. Titus Groan (1970)