Them v realite

Them bola írska rhythm & bluesová skupina, ktorá je známa najmä preto, že v nej hral Van Morrison. Dávno po jeho odchode vyšiel album Them In Reality, ktorý ponúkol úplne inú muziku. Tvrdú hardrockovú smršť.

Kapela vznikla počiatkom roka 1964 v Belfaste ako The Gamblers. Zostavu tvorila pätica Van Morrison (spev, saxofón, harmonika), Alan Henderson (basa), Billy Harrison (gitara), Ronnie Millings (bicie) a Eric Wrixon (klávesy). Zakrátko sa premenovala na Them a takmer okamžite sa začal proces neustálych zmien v zostave. Podarilo sa jej upísať dušu D… Decce a nahrať niekoľko singlov, z ktorých nesmrteľným hitom sa stala skladba Gloria. V roku 1965 vyšiel debutový album The „Angry“ Young Them, ktorý sa v USA zjavil s iným obalom a pod názvom Here Comes The Night. Zostavu vtedy tvorili Morrison, Harrison, Henderson, Jackie McAuley (klávesy) a Pat McAuley (bicie). Druhý album nazvaný Them Again vyšiel hneď počiatkom roka 1966 a kapela si to namierila do USA. Tu sa na pódiu stretla s The Doors a údajne túto slávnu formáciu okolo iného Morrisona výrazne ovplyvnila. Zároveň sa začal súdny spor o názov Them, Pat McAuley a Harrison sa trhli a založili najprv Them, potom Other Them a napokon Belfast Gypsies. Naveľa sa im podarilo vydať album Them Belfast Gypsies, ktorý ale vyšiel až po rozpade tohto „trucpodniku“, a síce v roku 1967. Van Morrison sa medzitým tiež vykašľal na pôvodnú formáciu a niekedy na jar 1967 sa vydal na sólovú dráhu.

Kapela sa natrvalo odsťahovala do USA, najala producenta Raya Raffa a v zostave Kenny McDowell (spev), Henderson, Jim Armstrong (gitara), Ray Elliott (dychy, klávesy) a Dave Harvey (bicie) vydala v roku 1968 dva psychedelicky zaonačené albumy Now And „Them“ a Time Out! Time In For Them. Armstrong a McDowell sa však vzápätí vrátili do Írska, nuž drsný album Them z roku 1969 nahrala len dvojica hráčov, Henderson a Jerry Cole (gitara, spev). Pravda, za pomoci štúdiových hráčov, ktorých opomenula zmieniť v tiráži. Príklon k drsnému hardrockovému prejavu nebol márny, Cole však nevydržal, nuž na posledný album Them In Reality (1971) Henderson prizval dvojicu hráčov, Johna Starka (bicie) a Jima Parkera (gitara). A to bol koniec kapely. Kým sa k nemu dostanem, doplním ešte, že jediný krátky reunion uzrel svetlo sveta v roku 1978. Zostava Harrison, Henderson, Wrixon, Mel Austin (spev) a Billy Bell (bicie) vydala album Shot Your Mouth (1979). V 90. rokoch hral Wrixon pod hlavičkou Them The Belfast Blues Band.

Záujem o neskoršiu tvorbu kapely vo mne prebudil akýsi zostrih neznámych hard-psych-fuzz-ešte čosi kapiel na youtube, kde sa prezentovali ako poriadne drsná parta. Preto som sa nesmierne potešil, že sa mi niekedy okolo roka 2014 dostali do rúk posledné dva albumy z prelomu 60. a 70. rokov, kedy sa kapela, dávno bez Van Morrisona, snažila ísť s dobou a pritvrdzovať, čo to šlo. Krátky album Them In Reality (má cca 32 minút) je jasným dôkazom, že muzikant musí byť tvrdohlavý, nech mu už vyčítajú, že sa prežil, že to má zabaliť alebo, že sa nepredáva, tak načo sa snaží. Henderson namiesto depresie najal dvoch hráčov a v klasickej trojke naservíroval parádnu porciu „amerického“ hrubizného hard rocku.

Na úvod si muzikanti vybavujú účty s minulosťou. Drsné, „rozkvákadlované“ hardrockové verzie starých hitov kapely – Gloria a Baby Please Don’t Go sú zamaskované k nepoznaniu. Rytmika pokladá koľajnice s jemnosťou muklov na Divokom západe, spev je výťažkom hnisavej angíny a rakovinových uzlín, no a gitara neochvejne vracia spomienky na školopovinné časy, kedy sa kriedou škrípalo po tabuli. Kto by mal pochyby, či blues a hard rock jedno jest, tieto dve skladby mu ich jasne a názorne vyvrátia. A Laugh tiež veselo hrmotí, v kombinácii s evidentne zaliečavým spevom je to kúzelné, niečo ako raný Cream. Šesťdesiate roky pripomína aj skladba Let My Song Through. Kontrast rádiových spevov a garážovej hudby sa vydaril. Navyše má priebeh á la Sweet Home AlabamaCalifornia Man je v tomto smere vrchol. Hudobný sprievod á la padajúci riad v kontraste s – aha, aká som vľúdna pesnička – ma baví o to viac, že nerád umývam hrnce. Lessons Of The Sea by mohla byť balada. Lenže gitarista našiel ešte niekoľko zabudnutých nevybudených obvodov na svojom kombe a hneď ich prebral k životu, takže mu to znie ako potomok manželského zväzku šmirgľu a zubnej vŕtačky. Skladba Rayn ma pozitívne prekvapila, bubeník tam má uprostred krátky sólový vstup. Nič extra, len chvíľku hrá čo najrýchlejšie prechod, aby sa nepovedalo. Back In The Country je jednou z najpodarenejších záležitostí na albume. Spevný refrén a správne – mám na saláme – prezentované slohy, do toho obligátne gangrénové gitarové sólo, som v siedmom nebi. Akustická baladička Can You Believe s mierne psychedelickým nádychom prichádza až na záver a vydarene kontrastuje s doterajším priebehom albumu (uf, tieto „objektívne“ prehlásenia sú pekne bezobsažné, dokonca, i keď je to pravda).

Toto nie je muzika pre priaznivcov sofistikovaného hrania kombinovaná s diagnózou hi-fi. Toto je ostrá porcia viac a ešte viac tvrdého melodického hard rocku doplnená o nejaké tie reminiscencie na 60. roky. Už v dobe vzniku asi musela znieť archaicky, o to chutnejšou lahôdkou pre hľadačov vykopávok je.

1. Gloria 6:00
  2. Baby Please Don’t Go 4:43
  3. Laugh 2:59