Najväčšia šou na zemi

Povedzme si pravdu. Kto chce byť úspešný v „šoubiznise“, musí odložiť všetku skromnosť. Anglická džezrocková skupina The Greatest Show On Earth s tým evidentne problém nemala.

Skupinu založili v roku 1968 dvaja bratia, Garth a Norman Watt-Royovci. Narodili sa v Bombaji a s rodinou sa neskôr presťahovali do Anglicka. Čo sa týka ich hudobného osudu, už ako dorastenci hrali s rôznymi skupinami a v roku 1967 sformovali Living Daylights, formáciu, z ktorej sa napokon stala kapela The Greatest Show On Earth. Skupina sa vykryštalizovala v zostave Colin Horton-Jennings (spev, flauta, ak. gitara), Garth Watt-Roy (vokály, gitara), Norman Watt-Roy (basa), Mick Deacon (klávesy), Ron Prudence (bicie), Dick Hanson (trúbka, krídlovka, perkusie), Tex Philpotts (tenor saxofón, perkusie) a Ian Aitchison (tenor saxofón, perkusie).

V počiatkoch mali čierneho speváka (dúfam, že je to politicky nepriechodné označenie, pretože hanobiť poctu čiernym spevákom ich označovaním za afro-američanov a podobné zhovädilosti nemám v úmysle) menom Ozzie Lane. Ten však napokon zvolil návrat do rodných USA.

Od pôvodného soulu a blues sa postupne prepracovali k niečomu, čo sa dá označiť ako džez rock trošku podobný tomu, čo hrala kapela Colosseum alebo brass rock typu Chicago či Blood, Sweat & Tears. Ale iba trošku. Svojich pätnásť minút slávy si skupina odbila v roku 1970. Upísala sa progresívnej značke Harvest a vo februári toho roku vydala singel Real Cool World/Again And Again Už o mesiac bol na svete debutový album Horizons, ozvláštnený okatým obalom z dielne Hipgnosis. Dvakrát sa dostali do éteru aj vďaka BBC Radio One, druhýkrát zahrali aj skladbu Check Me Into Life, ktorá nikdy oficiálne nevyšla. Singel Tell The Story/The Mountain Song sa však nedostal do rebríčka a podobný osud postihol aj druhý album The Going’s Easy (obal navrhla opäť spoločnosť Hipgnosis).

Navzdory vyspelému muzicírovaniu a výbornému repertoáru skupina niekedy v polovici roka 1971 ukončila svoju činnosť. V roku 1972 vydal Capitol singel Horizons – Parte 1/ Horizons – Parte 2, predstavte si, v Mexiku. V roku 1977 to na domácej pôde prekvapivo skúsil aj Harvest so singlom Magic Woman Touch/Again And Again. A do tretice, skladbu Magic Woman Touch z druhého albumu v roku 1972 vydala ako singel skupina Hollies.

Kvalitný hudobník sa nestratí, takže nikoho neprekvapí, že viacerí bývalí členovia The Greatest Show On Earth si svoje uplatnenie v hudobnom priemysle našli. Dick Hanson sa venoval štúdiovému hraniu, spolupracoval napríklad s kapelou The Blues Band, Grahamom Parkerom, Dave Edmundsom, Kirsty McColl a so Shakin’ Stevensom. Colin Horton-Jennings sa pridal k skupine Chaser a hral aj na albume skupiny Taggett. Mike Deacon hral s Vinegar Joe, so Suzi Quatro Band a skupinou Darts. Norman Watt-Roy vydal niekoľko albumov so skupinami Glencoe, Loving Awareness a nakoniec so skupinou The Blockheads sprevádzal Iana Duryho. V deväťdesiatych rokoch minulého storočia hral so skupinou Wilko Johnson Band. Garth Watt-Roy sa pridal k Fuzzy Duck a neskôr ako štúdiový hráč spolupracoval s East Of Eden, Limey a Bonnie Tyler. Bol tiež členom skupín Marmalade, The Q-Tips a The Baron Knights. Ron Prudence, Ian Aitchison a Tex Phillpotts hudobnú brandžu opustili.

1. Horizons (1970)
  2. The Going’s Easy (1970)

4 názory na “Najväčšia šou na zemi”

1. hejkal: Tvoje politicky nekorektní poznámka o “černým zpěvákovi” mi připomněla, že Vlček v Rocku 2000 označil Greatest Show on Earth za “bílý soul”… Podobná muzika by neměla bejt pro mě, ale líbila se mi od prvního slyšení, obě desky mám od Repertoire ’94.