The GREAT TYRANT – biografie

Po ukončení činnosti skupiny YETI vzniká z jejích zbylých členů trio pod názvem The GREAT TYRANT. Na kytaru hrál a zpěv zajišťoval Daron Beck (dříve POINTY SHOE FACTORY), bicí obsluhoval Jon Teague, a jako třetí s baskytarou fungoval Tommy Atkins. Stylem částečně navazovali na Zeuhl tendence svého předchůdce. Rozdíl byl ten, že se tvorba skupiny posunula k tvrdší formě tohoto stylu s nepřeslechnutelnými vlivy prog metalu, doomu a stoneru, ale také prvky space rocku, ambientního experimentu a třeba i jazzu. Od dlouhých instrumentálních jamů se přešlo ke zpívaným skladbám s výpravnější strukturou. Šlo však o hodně temné příběhy.

Působili pořád ve stejné oblasti Texasu, ani nahrávací studio zprvu nezměnili. Od roku 2006 do roku 2009 absolvovali několik nahrávacích frekvencí nejdříve ve studiu The Echo Lab ve městě Argyle, poslední session pak proběhlo v Dallasu, v prostorách Klearlight Studios. V říjnu 2006 vydávají vlastním nákladem SP Candy Canes / Walking Through The Walls následované roku 2007 EP The Great Tyrant, které vyšlo na nezávislé značce Dada Drumming působící ve městě Fort Worth, Texas. Toto EP obsahovalo čtyři skladby, plus obě z předešlého SP. Na nahrávce se objevuje cover skupiny MAGMA, skladba Weidorje z desky Üdü Ẁüdü (1976).

Více toho z různých osobních i technických důvodů během svého působení nevydali. Veškerý ostatní nahraný materiál ležel v archivu a v roce 2009 soubor začal pracovat na přípravě nových nahrávek pro plánované album. Proces to byl zdlouhavý a tak začátkem roku 2010 dokončovali teprve druhou kompozici z tohoto projektu. 24. února nepřišel baskytarista Tommy Atkins na zkoušku, ani se následujícího dne nedostavil do knihkupectví, kde pracoval. Tentýž den byl nalezen mrtvý ve své koupelně, život ukončil vlastní rukou.

Tím okamžikem The GREAT TYRANT náhle a definitivně zanikají. Zbylé duo Daron Beck & Jon Teague pokračuje v hudební činnosti pod novým názvem PINKISH BLACK. Na některých svých nástrojích ještě dlouho mají logo The GREAT TYRANT. Profilují se jako experimentální projekt obsahující pouze bicí a syntezátory. Ve své tvorbě kombinují různé styly, zejména elektronic psychedelic, drone, gothic, a rockovou post modern dark wave avantgardu. V průběhu času vydávají od roku 2012 úspěšné studiové nahrávky, aby v roce 2014 podepsali smlouvu s významným labelem experimentální scény – Relapse Records.

Kromě toho spravují odkaz The GREAT TYRANT. Díky tomu se mezi fanoušky dostávají dvě posmrtná studiová alba této skupiny. Prvním zveřejněným odkazem bylo album There’s A Man In The House, které vyšlo na značce Dada Drumming hned v roku 2011 a obsahovalo nahrávky z let 2007-2008. Jako druhé album vyšlo na Relapse Records dílo The Trouble With Being Born. Jsou na něm nahrávky z první session z roku 2006 a také z úplně poslední zaznamenané frekvence v roce 2009.

Sami protagonisté k procesu vydávání původních nahrávek říkají:
“Nahrávání a mixování této nahrávky byla noční můra, ale finální verze se rozhodně podařila. Zpočátku jsme si nemysleli, že by někdo měl zájem o vydání záznamů neznámé zaniklé kapely. Naštěstí se ukázalo, že jsme se mýlili. Je to správný způsob, jak uzavřít příběh této kapely.
Nějakou dobu jsme tu hudbu nechtěli poslouchat. Jak čas ubíhal, uvědomili jsme si, že je to způsob, jak naši starou práci docenit. Po tom všem, co se stalo, je to také vhodná vzpomínka na našeho dobrého přítele.
Tommy nás dříve nasměřoval ke knize Emila Ciorana The Trouble With Being Born, která nakonec měla na nás všechny tři obrovský vliv. Textově je album hodně podobné knize, vše je založené na temném humoru více, než na čemkoli jiném. Tommy mi řekl, že „Softly“ byla jeho nejvíce oblíbená píseň, jakou kdy nahrál. Myslím na to pokaždé, když ji slyším.”

Na závěr několik slov o zásadní osobnosti The GREAT TYRANT, od jeho přátel z textů vydaných k jeho úmrtí:
“Baskytarista Tommy Wayne Atkins byl svými hudebními vrstevníky uctíván pro monolitickou zvukovou stěnu, která vycházela z jeho basového zesilovače Sunn, a také pro poněkud hrozivý vzhled na jevišti, kde připomínal obrovského mnicha. Atkinsův oblíbený tón byl nejhlubší a nejtemnější tektonický rachot, jaký si lze představit, ten, který jste více cítili skrz váš solar plexus, než jste ho slyšeli. On a Teague, vytvořili nejtěžší, a klidně bychom mohli tvrdit, že nejlepší, rytmickou sekci ve městě. Když spojili své synkopy, dovedli jste si představit, jak vykouzlí roztančeného démona, co vyvrací stromy.
Jeho odchod nám zlomil srdce, Tommyho jsme skutečně milovali a věděli jsme, že toho má v hlavě hodně. Byl to zvláštní, introvertní a uzavřený génius, vysoce inteligentní, oduševnělý a citlivý. Dokázal nás vždycky nějakým zvláštním způsobem rozesmát.
Na sebe se však díval jinak, než na ostatní lidi. Atkins byl plachý člověk, znalec náročné hudby, filmu a literatury. Pro svého velkorysého ducha byl blízký svým přátelům, vnímali jsme jeho hloubavý intelekt a tichý humor. Jeho odchod zanechává prázdnotu v místní hudební krajině – a v srdcích jeho rodiny a mnoha přátel – která nikdy nebude naplněna.”

Bandcamp YETI & The GREAT TYRANT & PINKISH BLACK

The GREAT TYRANT – diskografie:
Candy Canes / Walking Through The Walls (2006) SP