Teplý prach…

Niektoré anglické názvy majú cveng, ktorý sa prekladom stráca. Britská džezrocková formácia Warm Dust bola priam ukážkovým príkladom tejto premisy.

Za svojej krátkej existencie vydala tri albumy a porúčala sa do zabudnutia. V jej jadre stál mladík Paul Carrack (klávesy, gitara), ktorý v tom čase, písal sa pravdepodobne rok 1968, nemal ani dvadsať, keďže sa narodil v roku 1951. Pochádzal zo Sheffieldu, kde hral vo viacerých poloprofesionálnych zoskupeniach, až napokon došlo na kapelu Warm Dust.

Zostava veštila džezové a progresívne rockové tendencie, posúďte sami. Keby pre nič iné, tak pre dvojicu dychárov Alan Solomon (saxofóny, flauta, hoboj, piano) a John Surgey (saxofóny, flauta, hoboj, vibrafón, klarinet). Okrem Carracka v nej boli aj hráči ako Terry „Tex“ Comer (basa, gitara) Dave Pepper (bicie) a Dransfield „Les“ Walker (spev, harmonika, gitara). Kapela sa upísala vydavateľstvu Trend, ktoré nepatrilo práve k lídrom britského dynamického rockového trhu. Aj preto debutový album z roka 1970 And It Came To Pass nevzbudil žiadnu veľkú odozvu. Peppera vystriedal Keith Bailey a zabubnoval si tak na najcenenejšom albume kapely – Peace For Our Time (ide o citát pri príležitosti deklarácie Mníchovskej dohody, ktorý predniesol 30.9.1938 Neville Chamberlein a všetci vieme, aký dopad to malo na naše životy). Koncepčné dielo (vyšlo niekedy koncom roka 1970 alebo počiatkom 1971, zdroje sa rôznia) o hrozbe vojny a jej následkoch napriek tomu posun vo veci svetovej slávy kapely nezaznamenalo. Carrack začal byť nespokojný, zdalo sa mu, že na vine je žáner a bolo by dobré vplávať do popových vôd. Nečudo, že po treťom albume Warm Dust (1972), ktorý vyšiel iba v Nemecku na značke BASF a hral na ňom ďalší bubeník John Bedson, kapelu rozpustil. V Nemecku ešte stihla vyjsť kompilácia z prvých dvoch albumov Dreams Of Impossibilities (1972), ktorá však obsahuje lepší mix skladieb a ešte aj ich mierne odlišné verzie, takže stojí za prebádanie.

Bedson sa pridal k skupine Gnidrolog, Comer a Carrack sa stali členmi kapely Ace. Carrack potom pôsobil v Roxy Music, Mike & The Mechanics a dal sa na sólovú dráhu, pričom spolupracoval s radom známych hudobníkov. Les Walker vydal jeden sólový album v roku 1974 s názvom Whatever Mood You’re In.

Albumy Warm Dust sú na cédečkách dostupné iba v pirátskych vydaniach. Spoločnosť Red Fox v roku 2001 vydala najprv debut a potom zvyšné dva albumy na jednom CD. Album Warm Dust vyšiel v roku 2005 na značke Second Life. Ak si nejaká skupina zaslúži oficiálnu reedíciu, je to Warm Dust. Priaznivci Colossea, If, Blood, Sweat & Tears by nemali váhať ani sekundu a ostatní – pokojne skúste.

1. And It Came To Pass (1970)
  2. Peace For Our Time (1970)
  3. Warm Dust (1972)
  4. Dreams Of Impossibilities (1972)

4 názory na “Teplý prach…”

1. Po Jade Warrior další kapela, která je výborná a neznal jsem jí. Jistá podoba se skupinou Colosseum by tam byla, ale rozhodně to není plagiát. Několikrát jsem si přehrál druhé album a to je vynikající, dokonce tam něco je o Československu. Díky za podnět k průzkumu neznámého.

2. Ten překlad zní fakt blbě 😉
    Zahraničnímu jazzrocku moc nedám a tak to jde kolem mě, ale tu první (video) ukázku jsi vytáhnul z mého oblíbeného ytb kanálu. Ten chlap tam má parádní věci, navíc ve výborné kvalitě. Na to by se dalo koukat hodiny.