Television ‎– Marquee Moon (1977)

Skupinu Television založili na počátku sedmdesátých let kytarista a zpěvák Tom Verlaine, vlastním jménem Thomas Miller a kytarista Richard Lloyd. Kapela navázala na detroitské spolky MC5, Stooges a newyorské Velvet Underground. Od počátku hrála syrovou kytarovou hudbu, které se říkalo punk. Americké punkové skupiny, na rozdíl od britských chuligánů Sex Pistols, produkovali sofistikovanou hudbu. Tomu Verlainovi s texty pomáhala kamarádka, zpěvačka a básnířka Patti Smith.

V roce 1977 jim vyšla u společnosti Elektra dlouhohrající deska s názvem Marquee Moon. Na původním albu je osm skladeb, ve kterých oba kytaristé předvádějí něco do té doby neslýchaného. Panuje mezi nimi naprosto dokonalá komunikace, kdy nevíte, kdo hraje sólo a kdo doprovod. Tam kde jeden se sólem končí, navazuje ještě lepším druhý kytarista. Už úvodní skladba See No Evil je skvělou ukázkou dokonalé práce všech hudebníků. Po Venus a Friction následuje nejdelší a pro mě nejlepší píseň – titulní Marquee Moon, tu můžu poslouchat dokola a neoposlouchá se, pořád objevujete zajímavé nápady. Úvod Friction mi připomíná něco od Captaina Beefhearta. Na druhé straně alba jsou výborné skladby Elevation a závěrečná Torn Curtain. Líbí se mi a obdivuji čistou práci obou kytaristů.

Taková deska nevychází každý den, pro mě jeden z klenotů, které nám přinesla sedmdesátá léta. Vlastním původní vinyl i CD, kde je pět bonusů, většinou alternativní verze skladeb z desky. Josef Vlček kdysi napsal, že Adventure, druhá LP v pořadí, tuhle překonala, já si to nemyslím. Marquee Moon si zaslouží plný počet hvězdiček.

1. See No Evil (3:58)
2. Venus (3:54)
3. Friction (4:45)