Americký túlavý pes v Británii

Hardrocková formácia Stray Dog patrí k tým americkým kapelám, ktoré sa v prvej polovici 70. rokov úspešne upísali britskému vydavateľovi a pokúsili sa o prielom na dohľad európskych brehov. Počas svojej existencie vydala dva albumy a dnes si na ňu spomenie málokto.

Vznikla v Texase už v roku 1968, pravda, vtedy sa ešte volala Aphrodite. Zostavu tvorili traja muzikanti, William Garret “Snuffy“ Walden (gitara, spev), Alan Roberts (basa) a Randy Reeder (bicie). Keď im Greg Lake z Emerson, Lake & Palmer ponúkol možnosť okamžite odísť do Británie a nahrať album na značke Manticore, Walden a Roberts nezaváhali. Reeder odmietol a pridal sa k skupine Bloodrock. Skupina zmenila meno na Stray Dog a Lake jej našiel bubeníka, Lesa Sampsona z Reddingovej skupiny Road. V roku 1973 vyšiel debutový album Stray Dog a ponúkol nekompromisnú energetickú blues-hard rockovú muziku.

V tejto dobe vznikla aj nahrávka s klávesákom Rabbitom Bundrickom (z Free) a dychárom Melom Collinsom (King Crimson), a síce cover od BeatlesDrive My Car. Hoci skupina vyrazila na turné s Emerson, Lake & Palmer, na predaj albumu to vplyv nemalo. V roku 1974 zostavu obohatili ďalší dvaja hráči, gitarista Tim Dulaine (predtým Buckwheat Honey) a klávesák Lius Cabaza. Pätici vyšiel druhý a posledný album While You’re Down There. Pre skupinu však znamenal koniec, nepomohli ani personálne rošády, keď sa v skupine zjavili hráči Chris McVey (gitara, spev) a Joe Solina (bicie).

Kapela Stray Dog nikdy neobnovila svoju činnosť, avšak v roku 1993 vyšlo na americkej značke Renaissance CD Fasten Your Seatbelts, ktoré obsahovalo viaceré raritné nahrávky vrátane Drive My Car. Väčšina týchto nahrávok vyšla ako bonusový materiál na reedíciách pôvodných dvoch albumov od Esoteric Recordings.

Snuffy Walden sa stal renomovaným nájomným hráčom (zaskočil napríklad za Kossoffa vo Free, spolupracoval s ním aj sólovo a v skupine Back Street Crawler, hral tiež s Ericom Burdonom v jeho „Bande“), písal dokonca hudbu k televíznym šou a v roku 2000 získal cenu Emmy za hudbu k seriálu The West Wing.

1. Stray Dog (1973)
  2. While You’re Down There (1975)
  3. Fasten Your Seatbelts (1993)