SOUL CAGES – biografie

Skupina SOUL CAGES byla založena v prosinci roku 1990 v německém městě Hemer. Tehdy se sešli Jörg Nitschke (bicí), jeho bratr Knut Nitschke (kytary), Thorsten Staroske (kytary, zpěv, klávesy), Stephan Tigges (basa). Všichni členové hráli před tím v různých převážně speed/thrash metalových skupinách. Svoje různé hudební zkušenosti a vlivy z předchozích let chtěli v novém hudebním seskupení společně transformovat do více otevřeného, melodického a propracovanějšího stylu. Záměrem bylo vytvořit hudbu, která bude spojovat protichůdné nálady, podněty a tendence v jednom celku. Bude mimo všechny trendy a ve svém zvuku dá vyniknout mnoha zajímavým harmoniím sólových a doprovodných vokálů. Tvorba neobyčejného hudebního stylu, netypického v jeho zvukovém pojetí, měla představit posluchači různé pocity, obzvláště v kombinaci s lyrickou stránkou hudby. Svůj styl popisují jako – melodický art rock s progresivními vlivy.

Začínali jako pětičlenný soubor, který pěvecky vedl Frank Lau, dobrý přítel kapely. Zpočátku nepoužívali žádné ženské vokály. Během začátku roku 1991 poprvé navštěvují PWS-studio, které patří Peteru Waldhelmovi, aby zpracovali čtyřskladbové demo, kde zkoušejí realizovat své nové nápady. Během práce na tomto demu (nebylo nikdy oficiálně vydáno), zjistili, že mají různé názory na vedení vokálních linek. To postupně vedlo k tomu, že kytarista Thorsten Staroske se přesunul z doprovodných vokálů na hlavní pěveckou pozici.

Na konci roku 1991 vstupují SOUL CAGES podruhé do PWS-studia a pořizují svoji jedinou oficiální demo nahrávku. Obsahuje 4 skladby – The Narrow Path Of Truth, New Horizons, Soul Cages and Mindtrip. Během jejího vzniku zkoušeli do balady Mindtrip dostat více doprovodných vokálů a vzpomněli si na zpěvačky z místní skupiny LATOYA. Požádali tedy Beatrici Kuhbier a Patricii Trautmann, zda by měly zájem o práci na jejich demu. Souhlasily a vytvořily pěvecké linky na pozadí této skladby. Protože výsledek byl překvapivě dobrý, členové supiny se rozhodli ve své hudbě použít více ženských hlasů a tak obě pěvkyně nastoupily do skupiny.

Demo vyšlo na jaře 1992 a získalo mnoho kladných ohlasů a recenzí ve významných evropských hudebních časopisech. Některé skladby byly publikovány na různých CD a MC samplerech. V prosinci 1992 skupina podepisuje nahrávací smlouvu s Massacre Records.

Nahrávání prvního alba proběhlo v roce 1993 ve vlastním studiu vydavatelské firmy, ale skupina nebyla s výsledkem spokojena. Přesouvají se tedy do osvědčeného PWS-studia a nahrávají tam celé album během dvou týdnů znovu, včetně mixážních prací. Debutní CD je nazváno Soul Cages a vychází v Evropě a Japonsku. Po jeho vydání soubor absolvuje řadu koncertů, mimo jiné se skupinami SAXON a GOLDEN EARRING.

V létě 1995 odchází Patricia, protože jí její vlastní práce nedává prostor pro činnost se skupinou. Absolvovala ještě několik dalších koncertů a podílela se také na nahrávání druhého alba Moments. Toto album vznikalo koncem roku 1995 opět v osvědčeném PWS-studiu, pod vedením Petera Waldhelma a Ingo Vietena. Vydáno bylo v únoru 1996 a skupina se vydává na turné s různými dalšími kapelami, jako americkými SAVIOUR MACHINE, švédskými VENI DOMINE anebo německými RAGE.

Jsou zahájeny pre-produkční práce na třetím albu a do kapely nastupuje stálý klávesista Enrique Foedtke. Definitivní zvukové záznamy pro album Craft vznikají v březnu 1999 ve studiu Skyline v Düsseldorfu, produkoval Matthias Black. CD pak vychází v srpnu téhož roku.

Následuje ukončení kontraktu s Massacre Records v červenci 2000, odchází Enrique Foedtke v červenci 2001 pro rozdílné hudební názory, v létě 2002 odchází Stephan Tigges, aby se mohl věnovat více své práci technika. Začátkem roku 2003 přichází do skupiny kytarista Jörg Bode, aby hrál na baskytaru. Zúčastňuje se prací na novém albu, na které skupina připravuje materiál už od roku 2000. Čtvrté dílo skupiny s názvem Moon je nahráváno ve vlastním studiu, produkční práci, mix a mastering obstarává Ingo Vieten. Další informace o skupině je až z roku 2012, kdy pro rozdílné hudební názory odchází basista Jörg Bode. V dubnu 2012 na jeho místo nastupuje právě Ingo Vieten, jako stálý člen skupiny.

V březnu 2013 skupina zakládá vlastní vydavatelskou společnost SOUNDCAGE-music, a na této značce konečně vydává čtrnáct let po předchozím CD Craft poslední a aktuální album Moon. Je distribuováno pouze vlastními silami, to znamená, že tento Digi-Pack lze získat na občasných koncertech, nebo přes mail: mail@soulcages.com v ceně 16 € vč. mezinárodního poštovného, odkud jsem je získal i já. Poznámka 2021: doména je nyní nefunkční, mail pravděpodobně také.

SOUL CAGES 2014

Roku 2017 byli SOUL CAGES sestaveni z:
Thorsten Staroske: sólový zpěv, kytary, klávesy
Knut Nitschke: kytary
Ingo Vieten: basa
Jörg Nitschke: bicí
Beate Kuhbier: doprovodný zpěv, klávesy

Tou dobou skupina sporadicky koncertuje a připravuje materiál pro další album, které mělo vyjít během následujícího roku. Ale, kdo ví, jak to nakonec všechno dopadlo, protože doteď nevydali ani notu. V červnu 2017 mi napsal Jörg Nitschke do mailu: “… we are still active and that’s we are very proud of, too. We like to write songs and play together in SOUL CAGES. We also plan to record a new album next year. Who knows….”

Současná existence skupiny je nejistá, ale jejich Facebook je aktualizovaný, tak se třeba jednou dočkáme. Podle zpráv, které jsou k přečtení, skupina ještě v letech 2018 a 2019 občasně vystupovala na různých akcích a festivalech. Lze nalézt i zmínku o připravovaném albu. Také zmiňují myšlenku vydat demo kazetu jako bonus k reedici prvních dvou alb. Nic z toho se dosud neuskutečnilo. Vzhledem k událostem v roce 2020 se aktivita souboru omezuje na novoroční přání 2021.

Neokázalý hudební styl SOUL CAGES je postaven na harmonické souhře dvou kytar, často v kombinaci akustická/elektrická, ve spojení s vrstvami mužských a ženských vokálů, polyrytmických bicích a promyšlených melodií. Ačkoli bývá jejich tvorba řazena do metalu, jedná se o velmi lehký a vzdušný styl s poetickou atmosférou skladeb, které na posluchače neútočí agresivitou ani hutností, nýbrž jej okouzlují jemným předivem naléhavě působivých kompozic. V hudbě SOUL CAGES lze vysledovat melancholii new wave 80. let, neo progovou komplexnost, metalovou rytmičnost, mnohotvárnost artificálního pojetí tvorby. Vícevrstevné instrumentální a vokální linky vytvářejí kompaktní, ale křehce průzračný hudební styl, jenž je ve svém výsledku ojedinělý a úchvatný. Hledač originální art rockové hudby zde může objevit netušený poklad.

Facebook

SOUL CAGES – diskografie:
Soul Cages (1992) demo MC
Soul Cages (1994)
Moments (1996)
Craft (1999)
Moon (2013)

(uveřejněno 2017 na PgB, přepracováno a doplněno 2021)

7 názorov na “SOUL CAGES – biografie”

1. Album Moments mám ve sbírce léta letoucí, ale o kapele jsem věděl houbec a tak jsem se rád poučil. Tenkrát se o Soul Cages psalo jako o progmetálu, ale do humbuku Dream Theater, nebo Threshold měli sakra daleko. Ostatní alba neznám, ale charakteristika v posledním odstavci k Moments pasuje opravdu přesně.
    Antony, díky za pěkný povídání.

1. No jo, nebyl to vůbec typický prog metal. V té době byli jednou z mnoha kapel, co dělaly nově koncipovanou muziku, a mohlo se zdát, že z toho něco velkého vzejde. Jak to tak bývá, udržel se málokdo, a často ne ti nejlepší, alespoň dle mého názoru.
      Moments je vynikající album, spolu s debutem tvoří dvě legendární a nenapodobitelné nahrávky. Nedávno recenzovaní CODE 18 mi je připomínají kytarami a aranžemi.
      Díky za reakci, Snake.

2. Osobný kontakt so skupinou? PARÁDA!