Sonic Youth – Evol (1986)

Kapela Sonic Youth hrála na svých deskách hudbu, která vycházela z tvorby Glenna Brancy – avantgardního skladatele moderní vážné kytarové hudby. Při nahrávání jedné z jeho symfonií se seznámili oba kytaristé, Lee Ranaldo a Thurston Moore, a domluvili na založení skupiny. Přibrali k sobě královnu newyorského undergroundu, baskytaristku Kim Gordon. Kapela vydala čtyři desky, na kterých se střídali bubeníci, páté album Evol (slovo láska pozpátku) nahrál bubeník Steve Shelley, který s nimi následně hrál po celou jejich kariéru.

Na téhle desce vykrystalizoval styl Sonic Youth a vyvrcholení si můžete poslechnout na následujícím albu Sister (1987). Nádhernou ukázkou jejich nátlakového hraní je již úvodní skladba Tom Violence – rozkolébaný začátek, poklidný zpěv a pozvolna narůstající kytarová zvuková stěna. Shadow Of A Doubt zpívá Kim Gordon a je to vlastně příběh. Cizí lidé, dva muži, se střetnou ve vlaku a slíbí si, že on zabije jeho manželku a druhý na oplátku jeho strýce kvůli dědictví. Kim šeptá celý příběh, který napsala Patricie Highsmithová a byl podle toho natočen film Cizinci ve vlaku. In The Kingdom # 19 je mluvený příběh doprovázený nesourodými zvuky a hluky. Přes kompozice Green Light, Secret Girl a Death To Our Friends se dostáváme ke skladbě Marilyn Moore, vlastně je to takové vyznání Thrurstona Moora k sex symbolu šedesátých let – Marilyn Monroe. K této ženě se ještě vrátil na albu Dirty (1992) ve skladbě Sugar Kane. Desku uzavírá Madonna, Sean And Me, na prvním vydání nazvaná Expressway To Yr. Skull – nádherně gradující píseň, kterou ukončovali koncerty. 

Jako bonus na CD je rychlejší kompozice s názvem Bubblegum, kterou mám rád. Hostuje tu baskytarista Mike Watt ze spřízněných Minutemen.

Sonic Youth jsem si zamiloval už po poslechu alba Confusion Is Sex (1983), na kterém se opravdu s ničím nemažou. Tohle byla druhá deska, kterou jsem měl nahranou krátce po vydání. Jejich písně miluji pro takovou zasněnou psychedelickou atmosféru s náhlými změnami a zvukovými stěnami. Není to jejich nejlepší deska, ale já ji mám rád. Nedám jí plný počet, ale čtyři hvězdičky si zaslouží. 

SKLADBY:
01. Tom Violence (3:04)
02. Shadow Of A Doubt (3:30)
03. Star Power (4:46)
04. In The Kingdom # 19 (3:22)
05. Green Light (3:39)
06. Death To Our Friends (3:17)
07. Secret Girl (2:50)
08. Marilyn Moore (4:02)
09. Madonna, Sean And Me (Expressway To Yr. Skull) (7:19)

Bonus:
10. Bubblegum (2:50)

SESTAVA:
Thurston Moore – vocals, guitar, synthesizer, production
Lee Ranaldo – guitar, vocals, production, sleeve photography
Kim Gordon – vocals, bass guitar, guitar, production
Steve Shelley – drums, programming, production
+
Mike Watt – bass guitar (“In the Kingdom #19“, “
Bubblegum“) 

Evol Book Cover Evol
Sonic Youth
Alternative Rock, Avantgarde, Indie Rock
SST Records
1986
CD
9
CD - Geffen Records /1994/

5 názorov na “Sonic Youth – Evol (1986)”

  1. Ak ma pamäť neklame, v časoch, keď som hltal nemecké satelitné televízne stanice, teda začiatkom 90. rokov minulého storočia, bola kapela Sonic Youth v tých končinách pečená-varená, stále bola v TV. Viem, že som jeden koncert aj pozeral a dopozeral, ale na presný dátum a miesto si nespomeniem. Predsa len, nebola to úplne moja šálka kávy.
    Ďakujem za recenziu!

  2. Sonic Youth uznávám a respektuji. Myslím si, že jejich hudba byla takzvaně až v druhém plánu, většinou byly jejich koncerty součástí širší kulturní akce – s vystavou grafiky a podobně. Později se stali hudební avantgardou, na kterou chodili umělci z různých koutů uměleckých žánrů.

    Více než konkrétní alba (i taková jsou) oceňuji jejich přínos pro rockovou scénu celkově, neboť ovlivnili nespočet undergroundových i mainstreamových kapel. Rock v devadesátkách by bez nich zněl zcela jistě jinak.

    1. Jirko díky za reakci, jinak souhlas jejich vliv na Nirvanu, Mudhoney je nezpochybnitelný. Byl jsem na nich v roce 1992 v Lucerně, předkapelu jim dělali Pavement. Byla to tehdy naprostá pecka, podobně na mě působil koncert Swans v kulturním domě v Edenu v roce 1995.

Pridaj komentár