Sediaci býk na tripe

V nemeckých končinách sa to počiatkom 70. rokov hemžilo rockovými kapelami všetkých tvarov a zameraní, nuž nečudo, že sa zjavovali spolky, ktoré hrali aj „obyčajný“ rock. Jednou z týchto jednoalbumových formácií bola kapela Sitting Bull a jej album Trip Away.

Kapela bola dieťaťom Bernda Zamula (basa). Ten vyrástol blízko Brém a už v 60. rokoch hral v rôznych lokálnych skupinách, najprv v Rhythm Brothers, potom v Lords. V druhej menovanej pôsobil až do roku 1971. Užil si slávu a úspech, natočil niekoľko singlov i albumov, ale postupne začal byť nespokojný, nuž sa rozhodol, že založí vlastnú skupinu. Jeho záujem o indiánsku kultúru ho priviedol na myšlienku pomenovať ju po jednom slávnom náčelníkovi. Zostavu Sitting Bull tvorili Bernd Zamulo (basa, spev, klavír), Piet Schimkat (spev), Rolf Brockhorst (gitara, občas ho nájdete uvádzaného aj ako Brockhoff) a Achim „Zotty“ Brierley (bicie). Ako bolo v tom čase zvykom, spievali v angličtine. Pre CBS nahrali jediný album, Trip Away, sprevádzal ho singel Hopeless Love/Indian Fate.

Album obsahuje desať skladieb, z ktorých vyčnieva úvodná desaťminútová hardrocková pecka nazvaná, ako inak, Trip Away. Kapela často kombinovala akustickú a elektrickú gitaru, čím dosiahla príjemne vzdušného zvuku. Medzi to najlepšie preto patria skladby ako „steppenwolfovská“ Every Time, melodicky neodolateľná Indian Fate, rázna hardrocková Too Many Stops alebo takmer ostrá Business Woman. Na druhú stranu, sú tu viaceré kúsky zabiehajúce až do popu (For Me, For You, Lonely Lover), či už slaďáky alebo nie. V súvislosti s produkciou kapely narazíte aj na označenie West Coast.

Kapela následne vyrazila na turné, na ktorom ale skupina vďaka svojmu životnému štýlu (nie, nebol práve vzorný) nedodržala termíny a bez mihnutia oka neprišla na dohodnuté vystúpenia (!). Nečudo, že ju CBS poslala kade ľahšie. V pozmenenej zostave jej vyšli ešte ďalšie dva single (na značke Philips), Motorcycle Mama/Your Lovin‘ Man (1972) a Sleepy Tom Tom/Raindrops (1973). Nič to však nezmenilo na tom, že sa v roku 1973 rozpadla.

Zamulo sa podieľal na nahraní jediného albumu kapely Phil & JohnHeloo… Phil und John! (1973). Schimkat a Brockhorst založili duo Zotty & Pitt, po ktorom ostali dva albumy (Typen und Träume, 1975 a Friesische Nächte, 1976)) a tri single. Brierly búchal na oboch albumoch (Cravinkel, 1970, Garden Of Loneliness, 1971) cenenej krautrockovej formácie Cravinkel.

Hudba Sitting Bull neohúri muzikantskými výkonmi a ani originalitou. Iba sa nesmierne dobre počúva. Aj keby album Trip Away neobsahoval nič iné ako titulnú skladbu, stál by za hriech!

P.S. Na CD sa album objavil v roku 1994 na pirátskej značke Germanofon a v roku 2002 ho vydalo vydavateľstvo Long Hair.

1. Trip away 10:25