Silver Metre

Na potulkách americkou zabudnutou rockovou scénou naďabíte často na výnimočnú muziku. A keď nie to, tak aspoň na zaujímavý príbeh. A ak ani to nie, tak aspoň na nejakú súvislosť, ktorá doplní obraz o niečom, čo ste už poznali. V rámci uvedených mantinelov by ste našli aj jednoalbumový bluesrockový projekt Silver Metre

Strojcom tohto krátkodobého zoskupenia, ktoré vzišlo v roku 1969 zo sanfranciskej scény, bol gitarista Leigh Stephens. Ak vám to nič nehovorí, je to chlapík, čo stál na počiatku najtvrdšej hudby, akú kedy počuli 60. roky. Áno, reč je o priekopníckej kapele Blue Cheer, s ktorou v roku 1968 vydal dva albumy a porúčal sa. Ak kapelu náhodou nepoznáte, odporúčam vám okamžité doučovanie, ide o základný kameň definície tvrdej rockovej hudby.

V roku 1969 nahral Stephens debutový sólový album Red Weather a potom sa rozhodol založiť kapelu Silver Metre. Pribral bubeníka Micka Wallera, ktorý mal za sebou pomerne pestrú hudobnú kariéru. Bubnoval s kadekým, vrátane Georgie Famea, Trinity, Johna Mayalla i Jeff Beck Group (album Truth a v jednej skladbe i Beck-Ola). Ďalším do partie bol basgitarista a klávesák Pete Sears. Ten hral v 60. rokoch s Les Fleur de Lys a s The Sons Of Fred. Posledným členom skupiny sa stal spevák Jack Reynolds.

Jediný album Silver Metre nahrali v londýnskych Trident Studios (jednu skladbu, Compromising Situation, nahrali v Pacific High Studios v Los Angeles), produkoval ho Tom Donahue, na zvuk dozerali Roy Baker a Phil Sawyer. Industriálny obal spáchal Bill Fallover a fotku skupiny zabezpečil Clay Perry. Dielo obsahuje desať skladieb, prevláda bluesrock z drsným hardrockovo-psychedelickým nánosom. Prekvapivo sa na albume nachádzajú tri prevzaté skladby. Prekvapivo preto, lebo dve z nich sú od Eltona Johna a dokonca je tu aj titulný popevok z muzikálu Jesus Christ Superstar. Celkovo ide o zvláštne voľby, poňaté, pravda, svojsky. Album vydala firma National General Records v roku 1969, na internete narazíte aj na rok 1970. Sprevádzal ho singel Superstar/Now They‘ve Found Me, naďabil som aj na zmienku o singli Now They‘ve Found Me/Compromising Situation.

Po kapele pes neštekol, nuž sa vzápätí rozpadla a hudobníci sa rozutekali kade-tade.

Stehens založil počiatkom 70. rokov skupinu Pilot, vydal niekoľko sólových albumov a v 90. rokoch bol členom skupiny Chronic With K, ktorá vydala v roku 1998 jediný album Ride The Thunder.

Waller sa tiež nestratil. Hral s Rodom Stewartom, Long John Baldrym, pôsobil v skupine Pilot, predovšetkým však neustával v činnosti, nuž ho nájdete pri mnohých zvučných menách typu Eric Clapton, Paul McCartney atď. Pôsobil tiež v skupine The De Luxe Blues Band a mal aj vlastný band. Zomrel 29. apríla 2008 v Londýne. Mal šesťdesiatšesť rokov.

Podobne bol na tom aj Sears. Spojil sily s domácimi veličinami Stoneground, Jefferson Starship, Starship i Hot Tuna, s ktorými prešiel 70. a 80. roky. Priebežne vydal aj akési sólové albumy, nájdete ho aj na eponymnom albume folkrockovej kapely Moondalice z roku 2009.

S dostupnosťou originálnych nosičov je vcelku problém. V 1998 vyšlo CD od nemeckej firmy Lizard Records a v roku 2004 sa objavilo na talianskej značke Akarma. Oboje je z roviny pirátskych vydaní. Existuje aj bootleg Fillmore West, July 1970, na ktorom zazneli aj ďalšie cover verzie, napríklad Jumping Jack Flash alebo Train Kept A Rollin‘.

Silver Metre (1969)

2 názory na “Silver Metre”

1. Jeden z mála kúskov od Akarmy, presne 2, v mojej skromnej zbierke stariniek. Dal by som ruku do ohňa, že som to osobne už dával do “počúvačky”, prípadne niekto z kolegov, ale kde nič – tu nič. O to viac ma potešilo, že si skupinu pripomenul a napísal o nej.
    Díky za profil!

1. Od Akarmy som svojho času nakupoval vo veľkom. V každom cédečku bol pribalený minikatalóg, kde boli uvedené tituly aj s obalmi. Podľa nich som si volil – aha, ten je pekný, to bude dobré! K dobru tejto talianskej pirátskej značke musím pripísať to, že som sa prakticky nesklamal. A navyše, vydávala svoje tituly v kvalite, akou nedisponovali mnohé oficiálne vydavateľstvá.