Satori, japonská odpoveď na Black Sabbath

Kultová japonská hardrocková kapela Flower Travellin’ Band sa do povedomia fanúšikov výraznejšie zapísala v roku 1971, kedy vydala temný album Satori.

Japonská rocková scéna je pre mňa stále iba pobrežnou záležitosťou, čľapkám si nohy na plytčine pri pobreží a zasnene hľadím do diaľky na šíry oceán. Ktovie, aké perly skrýva? Každopádne, nielen západnou tvorbou žili v 70. rokoch miestni fandovia rockovej hudby. Aj domáce kapely mali čo ponúknuť. Jednou z nich bola aj skvelá hardrocková veličina Flower Travellin’ Band. Tento rok som si splnil sen a získal som do zbierky ako album Satori, tak dvojalbum Make Up (1973). Trvalo to, ale oplatilo sa vytrvať.

Okolnosti vzniku Satori sú zaujímavé. Kapela v roku 1970 hrala na medzinárodnej výstave Expo, kde si ju všimli kanadskí brass rockeri z formácie Lighthouse a pozvali ju do Kanady. Japonci vycítili šancu na medzinárodný úspech. Aby mali čosi v rukách, rýchlo nahrali nový album. Keďže ich už unavovalo hrať prevzaté veci (debutový album Anywhere bol plný coverov, od Black Sabbath po King Crimson), zaliezli do štúdia a spichli improvizované nápady do jednoliateho celku. Celý album nahrali za dva dni. Prvý deň sa hralo, na druhý deň mixovalo. A ešte niečo. Krásny čiernobiely vizuál má na svedomí Shinobu Ishimaru.

Päť častí jedného celku (na platni rozdelených na tri plus dve) začína psychedelicky, ale rýchlo sa naladíme na temnú ťažkú rockovú nádielku, z ktorej by hádam aj nejeden metalista pocítil príjemné mrazenie. Spevu je málo a textov ešte menej. Spevák vyhlásil, že kapela milovala improvizáciu, a tak sa stiahol. Občas do hudby preniknú orientálne motívy (Part 2), keďže Ishima ich mal rád. Celkovo ide o riadnu nálož drsnej gitarovej muziky, vôbec sa nečudujem, že opantáva rockerov vo všetkých kútoch sveta.

Bonusová skladba Map sa na CD dostala v roku 1991, pôvodne to bol singel a ešte pôvodnejšie šlo o skladbu Kuniho Kawachiho z albumu Kirikyogen (1970), na ktorom hrali Yamanaka s Ishimom.

Nuž, čo dodať. Kto má rád tvrdú rockovú muziku, ten si príde na svoje. Satori je právom kult.

1. Satori Part 1 5:20