Red Dirt alebo Snake Eye?

Zabudnutá britská skupina Red Dirt vznikla v ťažkom bluesovom podhubí v Hulle (East Yorkshire) v roku 1968. Tvorili ju štyria hráči, Dave Richardson (spev), Steve Howden (gitara), Kenny Giles (basa) a Steve Jackson (bicie).

Jej počiatky siahajú do jedného bridlingtonského baru, kde na seba narazili Jackson a Howden. Slovo dalo slovo a skupina bola na svete. Giles a Richardson sa hodili do party, nakoľko sa štvorica vyžívala v rovnakom hudobnom vkuse. Richardson bol napríklad veľkým obdivovateľom Captaina Beefhearta. Sám Howden hudbu kapely opísal nasledovne:

„Naša hudba bola blues rock a pop súčasne. Bola veľmi individualistická a bez akýchkoľvek cover verzií.“

Skupina hrala kade-tade, v Bridlingtone, Yorku i Hulle, dokonca hrala na Manchester University ako predkapela skupiny Free. Napokon sa jej podarilo upísať sa (nie Diablovi, aspoň to nikdy nepriznala) vydavateľstvu Morgan Bluetown a v jej štúdiách v Londýne nahrala v roku 1970 eponymný album Red Dirt. Stihla to za dvanásť hodín, pričom sa nahrávali aj nejaké opravné spevy, ktoré sa však v konečnom dôsledku do finálneho mixu ani nedostali. Obal mala na svedomí firma Teenburger, v ktorej pôsobil výtvarník Barney Bubbles, ale jeho podiel na rozstrieľanej indiánskej hlave sa nikdy nepodarilo preukázať. Album bol vydaný v licencii na značke Fontana a obsahoval dávku značne surového blues rocku. Komerčný úspech bol ku skupine krkavčí, prisúdil albumu predaje v neastronomickej výške sto kusov. V roku 1971 sa skupina vydala predskakovať na turné Mott The Hoople (stretla sa na jednom pódiu aj s Wishbone Ash) a Howdena nahradil Ron Hales. Nakoľko si ich pod krídla vzali manažéri Peter F. Amott a Ivan Mant, kapela bola premenovaná na Snake Eye (názov jej dal Miles Copeland, brat Stuarta Copelanda z The Police). V tej dobe vyrazila aj do štúdia, aby nahrala materiál na druhý album, ale ten za jej života nevyšiel. V skupine pôsobili aj hráči ako Dave Ritchie (spev, gitara), Gary Boroughs (bicie), Dave Eastwood a Duncan Haiwlin (gitara). Kapela zanikla v roku 1975 a hoci za tie roky nahrala hneď niekoľko skladieb, tie až do roku 2016 nevyšli.

Hales pôsobil v mnohých kapelách, napríklad v Over The Top, Catch 22, Devotion, Moselle, General Wolf a sprevádzal aj Lisu Dominique a formáciu Marino. Osudy ďalších členov nie sú známe, jediná doložená informácia je, že v roku 2009 sa Howden živil ako poslíček v Hollywoode. Originálne LP sa v roku 2010 cenilo na 650 libier, pričom na eBay sa ponuka vyšplhala až na 800 libier.

Materiál na druhý album Red Dirt sa spolu s nejakými koncertnými nahrávkami z roku 1971 objavil na raritnom LP Diamonds In The Dirt, ktoré v limitovanom počte tristo kusov distribuoval label Audio Archives niekedy v 90. rokoch. Na konci roka 2016 vyšiel na značke Angel Air album Snake EyeThe Journey, ktorý priniesol ďalšie nahrávky kapely. Booklet tiež informuje, že kapela opäť vystupuje, frontmanom je Ron Hales.

(Upravené, pôvodne zverejnené na Progboarde)

1. Red Dirt (1970)
  2. Diamonds In The Dirt (199x)