Prvý slovenský koncertný rockový album? Prečo nie!

Slovensko a „svetová“ rocková produkcia? Bez akejkoľvek úcty si myslím, že je to oxymoron. Avšak, existuje niekoľko výnimiek, na ich čele stojí už bezmála päťdesiat rokov skupina Collegium Musicum. Dnes by som rád pripomenul album Live, ktorý, ako názov napovedá, prináša surovú neuhladenú pódiovú smršť classical rocku, v našich končinách v podstate jedinečnú. A hoci som sa zaprisahal, že našu scénu nechám odpočívať v pokoji, aj ja občas učiním výnimku.

Live obsahuje výlučne inštrumentálnu muziku. Pre odporcov slovníkov cudzích slov – nespieva sa na ňom. Klávesy, basa, bicie, to je všetko. Skrátka, ide o esenciálnu podobu štýlu, ktorý ma v rockovej hudbe baví od neskorej puberty a šanca, že by ma omrzel, je asi taká, akú majú na prežite snehové gule v Pekle (aby som citoval „hipisácku“ klasiku).

Burleska je nádhernou zmesou drsného, klasikou „šmrncnutého“, rocku, pre ktorý by som upísal imaginárnu dušu ešte imaginárnejšiemu Pekelníkovi, dokonca krvou. Dvojdielna variácia toho istého, Si nemožná, je na tom rovnako. Zaujímavé je, že ako klávesy hrajú nosnú melodickú linku, to „ta-tá, ta-tá, aká si nemožná“ tam akoby počuť, akoby spievali. Basová exhibícia ma unáša kamsi do Nirvány, ten nástroj milujem, kebyže nie som lenivý učiť sa stupnice atď., tak som basgitarista. Aby mal každý nástroj svoj sólo vstup, vyhrá sa aj Varga, nasleduje Monumento, čo je v podstate sólo na bicie. S obligátnym celokapelovým introm, čo bolo v tých časoch dobrým zvykom (spomeňte si na Moby Dick od Led Zeppelin, alebo hoci Rat Salad od Black Sabbath).

A to je všetko. Varga nám oslavuje sedemdesiatku, svoj odkaz si však odbil už „zamladi“. Tento album vo mne občas vyvoláva až patriotické nálady, je jedným z tých momentov, na aké môžeme byť hrdí. Pretože, povedzme si pravdu, podobných diel v našom rockovom fonde veľa nemáme. Vlastne žiadne.

1. Burleska 11:07
  2. Si nemožná I. 8:52
  3. Si nemožná II. 8:05