Pre menšinových teroristov: LGT nemá nič spoločné s LGBT!

Po maďarsky toho veľa neviem. Len pár slov, tým nemyslím univerzálne platnú nadávku konský oný. Bez ohľadu na súčasné politické videnie sveta cez maďarskú kartu sa v Československej socialistickej republike darilo rockovým kapelám spoza južnej hranice. Povedzme si na rovinu, tu u nás sme profesionálne fungujúce zoskupenia tvrdšieho rocku prakticky nemali. Aj preto tu dodnes narazíte na prekvapivo veľkú masu pamätníkov, ktorí nedajú dopustiť na Omegu alebo hoci Locomotiv GT. A práve o nej bude dnes reč.

Debutový album z roku 1971, kedy kapela vznikla, som zháňal na cédečku dlho. Pred niekoľkými rokmi sa mi ho konečne podarilo ukoristiť a mohol som sa započúvať do hudby, ktorá formovala generáciu mojich rodičov. Nečudo, že ma v detstve obišla. Kým Omega vystupuje dodnes a môžete ju počuť každú chvíľu v dedinách v rámci okresov južného Slovenska, Locomotiv GT také šťastie nemala a dávno neexistuje. A asi sa už ani nenaštartuje, veď v lete minulého roku zomreli ako gitarista Barta, tak bubeník Laux. Každopádne mala v blízkej i vzdialenej rodine a u priľahlých kamarátov status legendy a to som nemohol ignorovať.

Album po internete predchádza povesť progresívneho rocku, ale nebojte sa, je to v podstate hardrocková klasika, tu i tam doplnená o nejaké tie art alebo džezové náznaky. Už úvodná balada Egy dal azokért, akik nincsenek itt má v sebe niečo z Uriah Heep, podmanivú bôľnu melódiu, nevtieravé a neoblomné klávesy. Gitara zasa evokuje čosi z Hendrixových slaďákov, flauta bola v tých dobách vďaka Jethro Tull rockovým nástrojom par excellence, skrátka, je to nádherná vec!

Že Deep Purple hrali muzikantom namiesto uspávanky, je jasné z ráznej úsečnej hardrockovej smršti A napba öltözött lány. Čiastočne akustický úvod skladby A kötéltáncos álma prinesie ďalšiu podmanivú baladu, čoby dôkaz, že to nemusí iba rinčať, ak chcete vyvolať u drsného poslucháča pocit melanchólie. A potom ho tresnúť po hlave ťažkotonážnym slajdovým kúskom á la A tengelykezű félember! Kto to prežije, ten je vystavený infarktovému behu Hej, én szólok hozzád. Nedávno som absolvoval záťažové testy na srdce a v tomto okamihu sa mi zdá, že album funguje  rovnako účinne ako šliapanie do pedálov. Rozhodne je to zábavnejšie! Veľký hit Ezüst nyár mi trošku pripomína párplovský Hush. Najmä to nanákanie v refréne. Zato ku koncu sa zjaví niečo na spôsob swingového  shuffle.

Na kolísavej vlne sa zvezieme v spevnej skladbe Ordító arcok. Džezrockové tendencie nezaprie, rovnako ako heretik v inkvizičnej mučiarni prizná aj to, čo mu diabol zabudol povedať. Naplno si zaswingujeme v Sose mondd a mamának. Mame to síce nikdy nepovieme, ale občas aj my bubeníci vezmeme metličky a pozametáme si svoj životný priestor. Posadený hardrockový valec Nem nekem való má silu, že by sa i Valibuk cítil ako Steve Buscemi v ringu na Wrestlingu.

steve-buscemi

Už vidím Mickeyho Rourkea, ako ho tou kvákadlovou gitarou zatĺka do zeme!

mickey_rourke

Na záver tu máme povinnú jazdu všetkých sedemdesiatkových rockerov – blues. Akustická parádička Royal blues (Gipszeld be a kezed) si na nič nehrá a teda jej to hrá doslova ukážkovo! A to aj v momente, kedy sa elektrifikuje!

Debut Locomotive GT považujem za najlepšie dielo, aké som z maďarskej rockovej scény počul. Je neučesané a dravé, hutné i melodické. Kto ešte nemal tú česť, mal by to napraviť a spraviť si názor sám.

1. Egy dal azokért, akik nincsenek itt 5:00
  2. A napba öltözött lány 4:47
  3. A kötéltáncos álma 3:28
  4. A tengelykezű félember 4:21
  5. Hej, én szólok hozzád 5:44
  6. Ezüst nyár 2:58
  7. Ordító arcok 4:13
  8. Sose mondd a mamának 3:45
  9. Nem nekem való 4:37
  10. Royal blues (Gipszeld be a kezed) 3:07

Barta Tamás: gitara
Frenreisz Károly: soprán a tenor saxofón, flauta, gitara, basa, spev
Laux József: bicie, kongá
Presser Gábor: organ, piano, vibrafón, spev

Locomotiv GT Book Cover Locomotiv GT
Locomotiv GT
Pepita
1971
10

10 názorov na “Pre menšinových teroristov: LGT nemá nič spoločné s LGBT!”

1. Čím to netuším, ale maďarština nejspíš už zůstane jediným jazykem mimo angličtiny a mateřštiny, který mi při rockové hudbě netrhá uši, tož jsem se tamní hudební scénu snažil aspoň letmo sledovat. První tři alba Locomotiv GT (LGT, Ringasd el magad a Bummm!) beru jako klasiku, celá leta mám i supraphonskou kompilaci se znovu nahranými songy z prvních pěti desek a koupil jsem i Mindenki od Opusu, ale tam už to nebylo ono. Nechal jsem si ale první díl supraphonský série Ruleta s vybranýma maďarskýma grupama, který jsem potom zkoušel. Vyšlo to jak kdy, každopádně jsem si při srovnání se situací u nás říkal, jak že to tam tím bigbítem žije.

2. Po maďarsky neviem ani toľko čo autor recenzie, ale rád si vypočujem hudbu našich južných susedov. Viac ma baví Omega, ale to je nepodstatné. Z Maďarska nemám v zbierke ani jeden kus – zopár starých LP do toho rátať nemôžem, ani netuším, kde skončili. Niekoľko rokov sa motám v e-shopoch okolo Omegy a Locomotiv GT, ale tak som sa zamotal, že sa z toho asi ani nevymotám.
    Vďaka za peknú recenziu!

1. Vrele doporučujem sa ešte pomotať a odmotať, posledne som
      ja “odmotal” Karthago, Pyramis, Kft a Bergendy. Stojí to za to.