Tichý kútik a prázdne pódium

S hudbou Petra Hammilla som sa zoznámil skrz Van Der Graaf Generator a jeho debutový sólový album Fool’s Mate. Keď som dospel (vekom, nie duchovne), začal som sa pomaličky obzerať aj po ďalšej jeho sólovej tvorbe. Prvý pokus o hlbšie preniknutie do tajov jeho umeleckých vízií som absolvoval s albumom The Silent Corner And The Empty Stage z roka 1974.

Bol som najmä zvedavý, nakoľko odlišné bude poňatie Hammilla ako sólistu od domovskej kapely, ktorá mu v 70. rokoch aj tak pravidelne pomáhala nahrávať všetko, čo robil. Vcelku som si nabehol a trvalo mi dlho, kým som ho vstrebal a odvážil sa pokračovať v pátraní.

The Silent Corner And The Empty Stage je zvláštny album. Celkom ho nevstrebávam, predovšetkým preto, že mi chýba určitá „skupinová“ prítomnosť. Často je to iba Hammill a klávesy či gitara. Skladby ako napríklad Modern, nesú všetky prvky Van Der Graaf Generator, ibaže kus kapely absentuje. Chýbajú mi bicie, nemôžem si pomôcť, hneď by z moderny bola geniálna rocková skladba. Aj v nádhernej Wilhelmine by sa rytmická sekcia nestratila. Kde to, naopak, nevadí, je skladba The Lie, čo je asi najúžasnejšia skladba na albume. Klavír, jemné podkreslenie klávesmi a Hammillov neopakovateľný prednes z nej robia klenot medzi emóciami vyjadrenými prostredníctvom hudby. Forsaken Gardens predstavuje prakticky kompletku členov Van Der Graaf Generator  a je to cítiť! Áno, toto som si predstavoval už od začiatku! Gitarista Randy California (Spirit) ma nikdy neohúril, v Red Shift mu to však sedí. Skladba je značne psychedelická a celkovo ju považujem za slabšiu (v kontexte albumu). Akustika + prednes = Rubikon, myslím si, že skladba nie je zlá, svojou malátnosťou však spôsobuje stratu vnímania. Alebo len klame telom a chystá šok v podobe monumentálneho záveru A Louse Is Not At Home. To je opäť Van Der Graaf Generator pod Hammillovou hlavičkou, nečudo, že to do roka rozbehli nanovo. Paráda!

Čo sa týka materiálu, je kvalitný a súhlasím, že sa vyrovná vrcholným dielam Hammillovej domovskej kapely. Škoda, že rytmika bola najatá iba občas. Takto mám zo skladieb pocit akýchsi demonahrávok určených na ďalšie spracovanie. Preto dávam iba tri hviezdy, skalní fanúšikovia odpustia.

1. Modern 7:28
2. Wilhelmina 5:17
3. The Lie (Bernini’s Saint Theresa) 5:40