Banditi južanského rocku

Spoznávanie južariny u mňa nabralo obrátky niekedy v druhej polovici 90. rokov. Jednu z majstrovských kapiel, Outlaws, som však chvíľku obchádzal, nakoľko v dostupných encyklopédiách ju radili ku country rocku a prvé slovo z daného hesla mi veru až tak nešmakovalo (dodnes na mňa pôsobí vlažne). Že som sa mýlil, mi názorne predviedlo nenápadné cédečko High Tides Forever – Greatest Hits Of The Outlaws

Kúpili sme si ho s bratom spoločne niekedy počas civilky, a teda kdesi v rozpätí rokov 1988-2000. Bol to jeden z tých podivných objavov nečakanej muziky v Bontonlande pod Michalskou bránou (už som o tom písal pri Blackfoot). Partia okolo Hughie Thomassona, najlepšieho gitaristu spomedzi Južanov, majiteľa neopakovateľnej farby hlasu, si ma získala od prvej noty a odvtedy na ňu nedám dopustiť. Hoci tento výber značne zavádza.

Na jednu stranu ponúka skutočne najväčšie hity skupiny, na strane druhej prakticky ignoruje country stranu kapelovej produkcie. Inými slovami, dostanete esenciálny album južanského rocku, ale nie celkom presný obraz o muzike, ktorú v 70. rokoch Outlaws hrali. Svoje zastúpenie tu majú prvé štyri albumy (1975-1978) a raritné sú dva koncertné kúsky z júna 1982, ktoré zazneli v Tower Theatre vo Filadelfii v rámci známej rádiovej šou King Biscuit Flower Hour (KBFH). V živom prevedení tak dostanete jeden z najväčších hitov kapely, titulnú skladbu šiesteho štúdiového albumu Ghost Riders (1980). Ale o tom až o chvíľku.

Osem skladieb, jedna platňa. Dnes sa to možno zdá málo, ale úprimne, trištvrte hodina parádnej muziky je často tak akurát, čo zvládnem pozorne vstrebať a neprichytím sa pri zníženej pozornosti. Outlaws hrajú južanský rock spôsobom, ktorý sa k ničomu nedá prirovnať. Má svojskú melodiku, tá štipka country v úzadí s tým možno súvisí. Nakoľko je tu naakumulovaná absolútna koncentrácia toho naj, čo skupina nahrala, zahrala a odovzdala svetovému kultúrnemu dedičstvu, niet tu ani štipky nečistôt na krištáľovo čistej dokonalosti.

Samozrejme, v čele vykračuje južanská hymna Green Grass & High Tides, bezmála desaťminútová pecka, ktorá necháva Free Bird cudne krčiť v kúte a zvyšovať si sebavedomie v hollywoodskych soundtrackoch. Nepodobá sa na nič, čo na poli južanského rocku vzniklo predtým a ani potom. A tie gitarové orgie! Druhým flákom z kategórie – Wau! – je (Ghost) Riders In The Sky, čo sme sa jej napočúvali na čundroch (Nebeští jezdci, či ako sa to u nás prezentuje). Zoznam interpretov tejto odrhovačky by zahltil kapacity tohto webu, nuž len sucho dodám, že Outlaws z nej spravili južanskú smršť s klasickým nekonečným gitarovým sólovaním v druhej polovici. Poslednú skladbu, ktorú menovite spomeniem, je You Are The Show, tu v živom prevedení z KBFH. Neskutočne vďačná divácka hecovačka mi svojim posolstvom pripomína inú skladbu, ktorá prenáša zodpovednosť za úspešnú „muziku“ na poslucháčov, a síce You Are The Music, We’re Just The Band od Trapeze (rovnomenný album vyšiel v roku 1972, a teda o cca 6 rokov skôr, než Plyin‘To Win, čo je album, kde sa You Are The Show zjavila prvýkrát). Nie, že by sa podobali, obe sú krásnym príkladom toho, že hrať muziku pre „nikoho“ je fakt márnosť nad márnosť, nepochopení géniovia odpustia.

Cédečko sa datuje do roka 1990, resp. 1993 (pre európsky trh, to aj mám), čo nedáva veľa možností, ako sa dostať k originálnemu nosiču. Mne sa to v dávnych časoch dospievania podarilo a neostáva mi iné, ako poďakovať. Za skvelú muziku, za neopakovateľné zážitky.

1. Stick Around For Rock & Roll 6:36
2. There Goes Another Love Song 3:00
3. Take It Anyway You Want It 3:15